.
Klīniskā farmācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.08.2024 13:18:14
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_030 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija; Klīniskā farmācija | Mērķauditorija: | Klīniskā farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inga Urtāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Farmakoloģija, farmakoterapija, praktiskā farmācija un farmaceitiskā likumdošana, sociālā farmācija un farmaceitiskā aprūpe, angļu valoda. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanu par klīnisko farmāciju un klīniskā farmaceita lomu veselības aprūpē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Farmācija un klīniskā farmācija – kopīgais un atšķirīgais. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
2 | Klīniskā dialoga veidošanas pamatnoteikumi (situāciju analīze). | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
3 | Klīniskie pētījumi – informācijas iegūšanas, rezultātu apstrādes un pasniegšanas metodes. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
4 | Pētījuma protokola analīze. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
5 | Klīniskās farmakokinētikas atšķirības un to ietekmējošie faktori. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | laboratorija | |||||||
6 | Zāļu vielu farmakokinētiskā profila analīze (situāciju uzdevumi). | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Terapeitiskais zāļu monitorings – riski un iespējas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Terapeitiskais zāļu monitorings – riski un iespējas – turpinājums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
9 | Zāļu ordinācijas gadījumu analīze. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
10 | Zāļu blakusreakciju attīstība – iemesli, riski, sekas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Klīnisko gadījumu prezentācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Prezentāciju sagatavošana, atbilstoši kursa tēmām, darbs ar medicīnas datu bāzēm, uzdevumu rēķināšana, atbilstoši attiecīgo lekciju tēmām. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa gala vērtējumu veido prezentāciju vērtējums (50%) un eksāmena atzīme (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. atpazīt klīniskā farmaceita darbības jomas un uzdevumus; 2. definēt un izklāstīt pierādījumos balstītas zāļu izvēles pamatprincipus; 3. izprast klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības veicināšanā; 4. formulēt un aprakstīt slimnīcas farmācijas lomu un uzdevumus veselības aprūpes sistēmā. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: 1. identificēt klīniskā farmaceita darbības jomas; 2. novērtēt un izskaidrot klīniskā farmaceita lomu pacientu drošības (drošas zāļu lietošanas) sistēmas veidošanā; 3. piedalīties zāļu iegādei atvēlēto līdzekļu racionālas izlietošanas plānošanā, organizēšanā un uzraudzībā; 4. piedalīties racionālas zāļu lietošanas informācijas sistēmas izveidē, uzturēšanā, lietošanā; 5. piedalīties medikamentozās terapijas kļūdu atklāšanas, analīzes un novēršanas sistēmas izstrādē, ieviešanā un pilnveidē. | ||||||||
Kompetences: | 1. Veiksmīga studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi pielietot iegūtās zināšanas klīniskā farmaceita darbā. 2. Sniegt konsultācijas veselības aprūpes speciālistiem, pamatojoties uz vadlīnijām, pieņemtiem standartiem, uz pierādījumiem balstītas medicīnas atziņām. 3. Spēs piedalīties uz racionālu farmakoterapiju vērstas veselības politikas veidošanā, attīstības virzienu un mērķu noteikšanā, atsevišķu tās posmu prognozēšanā un plānošanā. 4. Varēs aizpildīt studiju kursa aptaujas anketu ar priekšlikumiem kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clinical Pharmacy and Therapeutics / edited by Cate Whittlesea and Karen Hodson. 6th edition. [Oxford]: Elsevier, 2019. xiv, 1094 lpp. | ||||||||
2 | Haughey, Sharon. Pharmacy OSCES and competency-based assessments / Queen's University, Belfast, Northern Ireland, UK, Roisin O'Hare, BSc, MSc, DPharm, MPSNI(IP), FFRPS, Lead, 2018. | ||||||||
3 | Oxford handbook of clinical pharmacy / edited by Philip Wiffen, Marc Mitchell, Melanie Snelling, Nicola Stoner. 3rd edition. Oxford; New York: Oxford University Press, 2017. xvi, 728 lpp. Oxford medical publications. Oxford handbooks. (brošēts). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Crombie I.K., Davies H.T. What is meta-analysis? Bandolier, 2009 April [online]. | ||||||||
2 | Deeks J.J., Altman D.G. Measuring inconsistency in meta-analyses. BMJ, 2003; 327: 557–560. | ||||||||
3 | Ebell M., Siwek J., Weiss B.D., et al. Strength of Recommendation Taxonomy (SORT): A Patient-Centered Approach to Grading Evidence in the Medical Literature. Am Fam Physician, 2004; 69:548-556. | ||||||||
4 | Guyatt G., Cairns J., Churchill D, et al. Evidence-Based Medicine Working Group. Evidence-based medicine. A new approach to teaching the practice of medicine. JAMA, 1992; 268:2420-2425 | ||||||||
5 | Hemingway P. What is a systematic review? Bandolier, 2009 April [online]. | ||||||||
6 | Ioannidis J.P., N.A. Patsopoulos, E.Evangelou. Uncertainty in heterogeneity estimates in meta-analyses. BMJ, 2007; 335: 914–916. | ||||||||
7 | Pediatric Medication Errors: Using the National Patient Safety Goals to Protect Patients. The Joint Commission Perspectives on Patient Safety, 2008 June;8(6) | ||||||||
8 | Seven steps to patient safety: A guide for NHS staff. National Patient Safety Agency, 2004. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Cochrane library | ||||||||
2 | Pubmed | ||||||||
3 | DynaMed | ||||||||
4 | ClinicalKey First Consult | ||||||||
5 | Micromedex |