.
Kritiskā lasīšana dažādo mediju vidē
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KF_047 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorija | Mērķauditorija: | Informācijas un komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ilva Skulte | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | nav | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem pārskatu par kritiskās lasīšanas jēdzienu, aktualitāti un teorijām. Sniegt izpratni par lasīšanu un uztveri mūsdienu daudzveidīgajos medijos. Attīstīt nākamo žurnālistu kritiskās lasīšanas prasmi un spējas producēt precīzus, nepārprotamus un viegli uztveramus tekstus multimediju videi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Teksts un lasītājs – bežāk sastopamās lasīšanas kļūdas un kādam jābūt tekstam, lai no tām izvairītos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Lasīšanas testi. Lasīšanas eksperimentālā izpēte | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Masu komunikācija un kritiska vēstījumu uztvere. Multimodāli vēstījumi un lasīšana multimediālās vides. Staromediju un hipersaišu teksti un lasījumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kristiskā lasīšana un kritiskā domāšana. Pamataspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Tekstveides elementi un kritiski lasāms teksts | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Kritiskā lasīšana kā žurnālista kompetences daļa. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lasīt obligāto literatūru, gatavoties un nokārtot testus, uzrakstīt referātu, analizēt tekstus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Dalība lekcijās un semināros, atbilžu kvalitāte, elektroniskie testi, referāts, analīze, eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti pārzina kritiskās lasīšanas galvenās teorijas un lasīšanas kognitīvos un sociālos aspektus. | ||||||||
Prasmes: | Studenti prot kritiski lasīt un radīt kritisko lasīšanu veicinošus tekstus, kas ņem vērā pētījumu par kritisko lasīšanu atziņas. | ||||||||
Kompetences: | Studenti ieguvuši spēju kritiski lasīt, pārzinot svarīgākos dažādu tekstu elementus un īpatnības dažādos medijos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Kūle, Maija, Uldis Vēgners, Zanda Rubene, Artis Svece, u.c. (2018). "Kritiskā domāšana: izglītība, medijpratība, spriestspēja". | ||||||||
2 | Harcup, T. (2005). “I'm doing this to change the world”: Journalism in alternative and mainstream media. Journalism Studies, 6(3), 361-374. | ||||||||
3 | Erfourth, J., Hasenauer, T., & Zieleniewski, L. (2015). Interacting with informational text for close and critical reading. Capstone. | ||||||||
4 | Carter, C. E. (2013). Mindscapes: Critical reading skills and strategies. Cengage Learning. | ||||||||
5 | Wray, A., & Wallace, M. (2021). Critical reading and writing for postgraduates. Critical Reading and Writing for Postgraduates, 1-320. | ||||||||
6 | Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge. | ||||||||
7 | Ward, M. (2013). Journalism online. Routledge. | ||||||||
8 | Baleria, G. (2021). The Journalism Behind Journalism: Going Beyond the Basics to Train Effective Journalists in a Shifting Landscape. Routledge. | ||||||||
9 | Filak, V. F. (2021). Dynamics of media writing: Adapt and connect. SAGE Publications. | ||||||||
10 | Kellner, D., & Share, J. (2019). The critical media literacy guide: Engaging media and transforming education. Brill. | ||||||||
11 | Hayles, N. K. (2012). How we think: Digital media and contemporary technogenesis. University of Chicago Press. | ||||||||
12 | Carr, N. (2020). The shallows: What the Internet is doing to our brains. WW Norton & Company. | ||||||||
13 | Rheingold, H. (2012). Net smart: How to thrive online. Mit Press. | ||||||||
14 | Treile M.(red.) (2020). Lasīšanas pandēmija: esejas par lasīšanas vēsturi Latvijā. Rīga: LNB. | ||||||||
15 | Mangen, A., & Van der Weel, A. (2016). The evolution of reading in the age of digitisation: an integrative framework for reading research. Literacy, 50(3), 116-124. | ||||||||
16 | Graves, L., & Amazeen, M. A. (2019). Fact-checking as idea and practice in journalism. In Oxford research encyclopedia of communication. | ||||||||
17 | Reich, Z. (2010). Source credibility as a journalistic work tool. In Journalists, sources, and credibility (pp. 31-48). Routledge. | ||||||||
18 | Rayner, K., Pollatsek, A., Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2012). Psychology of reading. Psychology Press. | ||||||||
19 | Leckner, Sara. (2012). Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media: an eye-tracking perspective. Visual Communication 11, no. 2: 163-184. | ||||||||
20 | Flippo, R. F., Armstrong, S. L., & Schumm, J. S. (2018). Reading tests. In Handbook of college reading and study strategy research (pp. 340-366). Routledge | ||||||||
21 | Anča, G. (2001). Tiesības saprast izlasīto. | ||||||||
22 | Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. New York, Seabury Press. | ||||||||
23 | Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge. | ||||||||
24 | Wahl-Jorgensen, K. (2004). Wanted: Critical journalism studies to embrace its critical potential. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 25(2), 350-353. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Simko, J., Hanakova, M., Racsko, P., et.al. (2019, September). Fake news reading on social media: an eye-tracking study. In Proceedings of the 30th ACM Conference on Hypertext and Social Media (pp. 221-230). | ||||||||
2 | Gwizdka, J., Hosseini, R., Cole, M., & Wang, S. (2017). Temporal dynamics of eye‐tracking and EEG during reading and relevance decisions. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2299-2312. |