Pārlekt uz galveno saturu

Sporta medicīna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:41:57
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_033LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Viesturs Lāriņš
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas28
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas14
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Apgūti studiju kursi: Anatomija, Fizioloģijas pamati, Vecumposmu fizioloģija, Sporta biomehānikas pamati un Fiziskie vingrinājumi un veselība.
Mērķis:
Apgūt sporta medicīnas zināšanas, iegūt prasmes un nepieciešamās kompetences, sporta skolotāja un trenera kvalifikācijai.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija.Lekcijas1.00auditorija
2Bērnu un sportistu medicīniskās pārbaudes, to veidi, saturs (MK noteikumi Nr.594).Nodarbības1.00auditorija
3Sportista anamnēzeNodarbības1.00auditorija
4Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana.Lekcijas1.00auditorija
5Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana.Nodarbības1.00auditorija
6Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
7Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
8Dopinga kontrole sportā.Lekcijas1.00auditorija
9EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
11Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšanaNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija.Lekcijas1.00auditorija
4Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana.Lekcijas1.00auditorija
5Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana.Nodarbības1.00auditorija
6Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
7Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils.Nodarbības2.00auditorija
9EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā.Nodarbības1.00auditorija
10Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
11Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšanaNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi iegūt fiziskās attīstības un sagatavotības mērījumus praktiskajās nodarbībās, veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un izstrādāt rekomendācijas, noformēt protokolus. Patstāvīgi gatavoties semināriem, 2 kolokvijiem un pārbaudījumam.
Vērtēšanas kritēriji:
Studiju rezultātu vērtēšana 1. Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%). 2. Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%). 3. Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%) Studiju rezultātu kopvērtējumā tiek pielietota summatīvā metode.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Spēs orientēties bērnu un jauniešu veselības aprūpe sporta medicīnas jomā un jauno sportistu medicīniskās pārbaudēs, atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594. 2. Pārzinās bērnu un jauniešu stājas un ķermeņa somatotipa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 3. Spēs noteikt bērnu un jauniešu kāju un pēdu stāvokli un pārzinās novērtēšanas metodes sportistiem. 4. Zinās antropometrijas metodes bērnu un jauno sportistu fiziskās attīstības noteikšanā. 5. Zinās EIROFIT metode bērnu un jauniešu fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. 6. Pārzinās antidopinga noteikumus, dopinga līdzekļus un metodes kontroli sportā.
Prasmes:7. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu. 8. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli ar somatoskopijas un plantogrāfijas metodēm. 9. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un analizēt fizisko attīstību ar antropometrijas metodēm. 10. Studējošie iegūst prasmes patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērnu un jauno sportistu un nesportistu fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi.
Kompetences:11.Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 12. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 13. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt fizisko attīstību bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem ar antropometrijas metodēm, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 14. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lāriņš V. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava, 2022, - 312 lpp.
2ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p.
3Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568.
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568.
6ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p.
Papildu literatūra
1Priedīte I.S., Sauka M., Kalniņa L., Lāriņš V. Vispārizglītojošo skolu skolēnu fiziskās sagatavotības izvērtēšana. Rīga: LSMA, 2015.- 53 lpp.
2Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava; LTTC, 2022.
3Feito Y., Magal M. ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine). 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021.
4Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p.
5Ārvalstu studentiem/For international students:
6Feito Y., Magal M. ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine). 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021.
7Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p.
Citi informācijas avoti
1Antidopinga metodiskie materiāli/Anti-doping methodological materials
2Doping control
3Anthropometry
4Tempertest
5Kaminsky L.A. (ed.) ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014.- 174 p.