Pārlekt uz galveno saturu

Pielāgotās fiziskās aktivitātes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 08:58:53
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_036LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Uģis Ciematnieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)3Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas6
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība.
Mērķis:
Sniegt pamatzināšanas par iekļaujošās sporta un veselības stundas plānošanu, mācīšanas procesa modifikāciju. Sniegt zināšanas par kritiskās domāšanas pieeju PFA izglītībā. Sniegt zināšanas par izmērāmu mērķu izvirzīšanu audzēkņiem ar speciālām izglītības vajadzībām (turpmāk - SIV). Sniegt pamatzināšanas par pielāgoto fizisko aktivitāšu (turpmāk – PFA) vēsturiskiem aspektiem. Sniegt zināšanas par speciālo izglītību Latvijā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.Lekcijas1.00auditorija
2Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.Nodarbības2.00auditorija
4Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.Nodarbības1.00auditorija
5PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.Lekcijas2.00auditorija
6Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
7Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
8Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija.Lekcijas0.25auditorija
2Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā.Lekcijas0.25auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana.Nodarbības1.00auditorija
4Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs.Nodarbības0.50auditorija
5PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu.Lekcijas1.00auditorija
6Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
7Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
8Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem.Lekcijas0.50auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. PFA vēsture. Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Sasniedzamie rezultāti veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā. Mācību procesa diferenciācija. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošana. Sadarbība, komunikācija. 4. Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs. 5. Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. 6. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Praktiskie darbi: 3,0 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 3,5 punkti – darba noformējums, atbildes uz darba uzdevumiem, secinājumi, rekomendācijas. 1,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums, 2,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums saistībā ar sporta zinātnes atziņām un sporta praksi. 2,5 punkti - 1. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 2. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 3. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2. Semināru nodarbības: 3,5 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana, 3,5 punkti – attieksme, attīstība dinamikā. 3. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji 2,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 4,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 6,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 8,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu, saistot ar sporta zinātnes atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Ja iegūtā punktu summa ir mazāka par 11 punktiem, kas nepieciešama zemākā pozitīvā vērtējuma iegūšanai, tad papildus jākārto teorētiskais pārbaudījums. Lai studentu pielaistu pie teorētiskā pārbaudījuma iepriekš jānokārto studiju kursa prasības.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgas zināšanas par iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošanu, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšanu.
Prasmes:1. Novērtēt mācību programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām audzēkņiem ar SIV. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Plānot vispiemērotākās komunikācijas stratēģijas attiecībā uz audzēkņiem ar speciālajām izglītības vajadzībām. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un praktiskos darbus individuāli vai komandā.
Kompetences:1. Pielieto individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu. 2. Pielieto piemērotas pielāgotās mācību programmas audzēkņiem ar SIV. 3. Izmanto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. 4. Izmanto mācīšanas stratēģiju piemērotības principus atbilstoši indviduālām SIV. Izmanto piemērotu atbalsta stratēģiju.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Steadward R.D., Wheeler G.D., Watkinson E.J. Adapted physical activity. The University of Alberta Press, 2003. (akceptējams izdevums)
2Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation, and sport (6th ed.). New York, NY: McGraw Hill, 2004. (akceptējams izdevums)
3Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). Adapted physical education and sport (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics, 2022.
4Block, M. E. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education : Including students with disabilities in physical education. NY: McGraw Hill, 2016.
5Lieberman, L. J. Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR). 2007. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019.
2Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007.
3Strazdiņa N. Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Rīga: Drukātava SIA, 2023.
4Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019.
5Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Metodiskie ieteikumi. Valsts izglītības satura centrs, 2022.
6O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019.
9Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019.
10O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024
Citi informācijas avoti
1Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā. Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima, 2020.