.
Vecumposmu fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2024 08:02:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_042 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Pontaga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 1 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 2 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | 1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijas un bioķīmijas pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem, prasmes un iemaņas cilvēka fiziskās attīstības noteikšanā un izvērtēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Antropometrijas metodes. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
3 | Jaundzimušā fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Zīdaiņa fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
6 | Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
8 | Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Rakstiska ieskaite par vecumposmiem, fizisko attīstību. | Nodarbības | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties kontroldarbiem (semināriem) par tēmām: 1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot. Izstrādāt laboratorijas darbu antropometrijā: fiziskās attīstības novērtēšana. Gatavoties rakstiskai ieskaitei par vecumposmiem, fizisko attīstību. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas un kompetences vecumposmu fizioloģijā tiek novērtētas 3 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par trim tēmu blokiem (1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas laboratorijas darbā.praktiski apgūstot antropometrijas metodes. Laboratorijas darbam jābūt nostrādātam un ieskaitītam. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 3 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšana: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums. 2. Laboratorijas darbs: antropometrijas metodes. 3. Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 4. Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. 5. Neklātienes studentiem nav kontroldarbu (semināru), bet studiju kursa beigās ir jānokārto rakstiska ieskaite par cilvēka vecumposmu un fiziskās attīstības tēmām. Kopvērtējums ir summatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Spēs orientēties vecumposmu periodizācijā. 2. Spēs nosaukt un atpazīt augošu bērnu anatomiskās un fizioloģiskās īpatnībām atsevišķos vecumposmos. 3. Pārzinās struktūras un funkciju izmaiņas, cilvēkam novecojot. 4. Zinās zizisko vingrinājumu lomu un nozīmi fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā. | ||||||||
Prasmes: | Studējošais spēs izmērīt un novērtēt cilvēka antropometriskos rādītājus. | ||||||||
Kompetences: | Novērtēt bērnu un pieaugušu cilvēku fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi. Izvēlēties katram skolēnu vecumposmam piemērotākās sporta slodzes un apmācības metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus gados vecākiem cilvēkiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa .Māc. līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 87 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Māc.līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 36 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p. | ||||||||
2 | Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304. | ||||||||
3 | Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008. 54. – 69. lpp. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p. | ||||||||
6 | Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Malina R.M., Baxter-Jones A.D.G., Armstrong N., et all. Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts (Review article). Sports Medicine, 2013, Vol. 43, P.783–802. | ||||||||
2 | Tanner J.M., Preece M.A. (Eds.). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 2008, 232 p. |