Pārlekt uz galveno saturu

Vecumposmu fizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2024 08:02:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_042LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Inese Pontaga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)7Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas14
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)1Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas2
Kopā kontaktstundas12
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
1.studiju gadā LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijas un bioķīmijas pamatos.
Mērķis:
Sniegt pamatzināšanas par morfoloģiskajām un fizioloģiskajām izmaiņām augošā organismā un novecojot, par fizisko īpašību attīstīšanas sensitīvajiem periodiem, prasmes un iemaņas cilvēka fiziskās attīstības noteikšanā un izvērtēšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.Lekcijas1.00auditorija
2Antropometrijas metodes.Nodarbības1.00cits
3Jaundzimušā fizioloģisks raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
4Zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
5Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums.Nodarbības1.00cits
6Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.Lekcijas2.00auditorija
7Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.Nodarbības1.00cits
8Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
9Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.Lekcijas1.00auditorija
10Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums. Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.Nodarbības1.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos.Lekcijas1.00auditorija
6Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums.Lekcijas2.00auditorija
8Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Lekcijas1.00auditorija
9Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot.Lekcijas1.00auditorija
11Rakstiska ieskaite par vecumposmiem, fizisko attīstību.Nodarbības1.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavoties kontroldarbiem (semināriem) par tēmām: 1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot. Izstrādāt laboratorijas darbu antropometrijā: fiziskās attīstības novērtēšana. Gatavoties rakstiskai ieskaitei par vecumposmiem, fizisko attīstību.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanas un kompetences vecumposmu fizioloģijā tiek novērtētas 3 kontroldarbos 10 punktu sistēmā par trim tēmu blokiem (1) augšanas un attīstības likumsakarības; morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos; jaundzimusā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums; 2) agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums; 3) pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums; fizioloģiskās izmaiņas novecojot). Par katru tēmu bloku tiek rakstīts pārbaudes darbs. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas laboratorijas darbā.praktiski apgūstot antropometrijas metodes. Laboratorijas darbam jābūt nostrādātam un ieskaitītam. Studentu zināšanas un kompetences novērtē pēc kvantitatīvā rādītāja – sekmīgi ir jānokārto visi 3 kursā paredzētie kontroldarbi, katrā no tiem saņemot sekmīgu vērtējumu (ne mazāku par 4 punktiem, ja atbildēts 50% vielas). Nesekmīgās atzīmes (zemāk par 4 punktiem) ir jāuzlabo obligāti. Balstoties uz iegūto punktu summu, tiek izlikts gala vērtējums 10 ballu sistēmā. Studiju rezultātu vērtēšana: 1. Augšanas un attīstības likumsakarības, morfoloģiskās izmaiņas organismā dažādos vecumposmos, jaundzimušā un zīdaiņa fizioloģisks raksturojums. 2. Laboratorijas darbs: antropometrijas metodes. 3. Agrās, pirmās un otrās bērnības vecuma bērnu fizioloģisks raksturojums. 4. Pusaudžu un jauniešu fizioloģisks raksturojums.Fizioloģiskās izmaiņas organismā novecojot. 5. Neklātienes studentiem nav kontroldarbu (semināru), bet studiju kursa beigās ir jānokārto rakstiska ieskaite par cilvēka vecumposmu un fiziskās attīstības tēmām. Kopvērtējums ir summatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Spēs orientēties vecumposmu periodizācijā. 2. Spēs nosaukt un atpazīt augošu bērnu anatomiskās un fizioloģiskās īpatnībām atsevišķos vecumposmos. 3. Pārzinās struktūras un funkciju izmaiņas, cilvēkam novecojot. 4. Zinās zizisko vingrinājumu lomu un nozīmi fiziskās attīstības veicināšanā, darbspēju attīstīšanā un uzturēšanā.
Prasmes:Studējošais spēs izmērīt un novērtēt cilvēka antropometriskos rādītājus.
Kompetences:Novērtēt bērnu un pieaugušu cilvēku fizisko attīstību, aptuveni novērtēt bioloģisko vecumu un pusaudžu dzimumattīstības pakāpi. Izvēlēties katram skolēnu vecumposmam piemērotākās sporta slodzes un apmācības metodes, izvēlēties piemērotus vingrinājumus gados vecākiem cilvēkiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 1.daļa .Māc. līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 87 lpp. (akceptējams izdevums)
2Pontaga I. Vecumposmu fizioloģija. 2.daļa. Māc.līdzeklis LSPA studentiem. Rīga: LSPA, 2012. 36 lpp. (akceptējams izdevums)
3Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5Rowland T.W. Children’s Exercise Physiology. Human Kinetics, 2004, printed in USA, 298 p. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.
2Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.
3Pontaga I., Ūdre V. Bērnu un pusaudžu fizisko spēju attīstīšanas bioloģiskais pamatojums. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. (Galv. redaktors J.Žīdens). Rīga: Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, 2008. 54. – 69. lpp.
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5Malina R.M., Bouchard C., Bar-Or O. Growth, Maturation, and Physical Activity. Human Kinetics, 2004, 728 p.
6Taylor A., Johnson M. Physiology of Exercise and Healthy Aging. 2nd ed. Human Kinetics, 2021, P. 304.
Citi informācijas avoti
1Malina R.M., Baxter-Jones A.D.G., Armstrong N., et all. Role of Intensive Training in the Growth and Maturation of Artistic Gymnasts (Review article). Sports Medicine, 2013, Vol. 43, P.783–802.
2Tanner J.M., Preece M.A. (Eds.). The Physiology of Human Growth. Cambridge University Press, 2008, 232 p.