.
Sporta socioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 10:25:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_061 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jolanta Millere | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Sporta vēsture, Sporta teorija. | ||||||||
Mērķis: | Veidot studentu izpratni par sabiedrības struktūru un tās funkcionēšanas pamatprincipiem, kā arī ar sportu saistīto procesu analīzes un izpētes iespējām, saistot tās ar mūsdienu sabiedrības aktuālajām problēmām un pētniecības virzieniem sporta jomā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģijas kā zinātnes raksturojums | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Sporta kā sociāla institūta raksturojums un tā nozīme sabiedrības funkcionēšanā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
3 | Sporta socializācijas un socializācijas aģentu loma indivīda personības veidošanā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
4 | Sociālā uzvedība, deviance un sociālā kontrole sportā. Vērtības un normas sportā. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
5 | Sociālā mijiedarbība, sociālie statusi un sociālās lomas sportā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
6 | Sociālo grupu un organizāciju veidošanās pamatprincipi sabiedrībā un sportā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
7 | Sociālās mobilitātes izpausmes un tendences sabiedrībā un sportā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
8 | Sociālās nevienlīdzības un sociālās stratifikācijas izpausmes sportā | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
9 | Socioloģiska pētījuma pamatprincipi, to pielietošanas iespējas sporta nozares procesu izpētē | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģijas kā zinātnes raksturojums | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
2 | Sporta kā sociāla institūta raksturojums un tā nozīme sabiedrības funkcionēšanā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
3 | Sporta socializācijas un socializācijas aģentu loma indivīda personības veidošanā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
4 | Sociālā uzvedība, deviance un sociālā kontrole sportā. Vērtības un normas sportā. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
5 | Sociālā mijiedarbība, sociālie statusi un sociālās lomas sportā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
6 | Sociālo grupu un organizāciju veidošanās pamatprincipi sabiedrībā un sportā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
7 | Sociālās mobilitātes izpausmes un tendences sabiedrībā un sportā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
8 | Sociālās nevienlīdzības un sociālās stratifikācijas izpausmes sportā | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
9 | Socioloģiska pētījuma pamatprincipi, to pielietošanas iespējas sporta nozares procesu izpētē | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošo patstāvīgā darba izpilde – pētījuma veikšana tiek organizēta posmos, kuri ietver trīs uzdevumu veikšanu. Pirmais uzdevums paredz patstāvīgi sagatavoties pētījuma veikšanai par izvēlēto tēmu sporta nozarē, kas ietver patstāvīgi izstrādātu pētījuma programmu, pētījuma teorētisko bāzi, pētniecības instrumentāriju. Otrais uzdevums paredz patstāvīgi vākt pētījumam nepieciešamos datus vai informāciju (intervēšanu/anketēšanu). Trešais uzdevums ietver patstāvīgi sagatavotu prezentāciju par veiktā pētījuma rezultātiem un secinājumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Par studiju kursa apguvi students saņem vērtējumu 10 baļļu skalā. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam par vērtējamajiem darbiem jāatbilst 4 ballēm – par diviem kontroldarbiem testa veidā un patstāvīgi veiktu pētījumu. Kopvērtējums ir summatīvs. Pētījuma programmas izstrāde; Pētījuma teorētiskās bāzes izstrāde; Pētījuma instrumentārija izstrāde; Pētījumam nepieciešamo datu iegūšana (intervēšana/anketēšana); Pētījuma prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zinās par sabiedrību, tās struktūru, funkcionēšanas pamatnosacījumiem un sportu kā sabiedrības funkcionēšanai nepieciešamu sociālu institūtu. | ||||||||
Prasmes: | Spēs: strādāt ar dažādiem informācijas avotiem; diskutēt par sporta nozari un to saistīto procesu izmaiņām un to ietekmi uz sabiedrības attīstību; kritiski izvērtēt dažādus ar sporta nozari saistītus procesus, apgūstamās specialitātes kontekstā; izmantot zināšanas par sporta nozares procesiem, lai iesaistītos sabiedrības sporta norisēs, kā arī patstāvīgi veikt pētījumus sporta socioloģijā un analizēt pētījumu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Spēja orientēties ar sabiedrības funkcionēšanu saistītās problēmsituācijās un pieņemt lēmumus to risināšanai, izmantojot zināšanas par sporta kā sociāla institūta funkcionēšanu un to ietekmējošajiem aspektiem savā profesionālajā darbībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Gratton C., Jones I. Research Methods for Sports Studies. 3rd Edition. London: Routledge, 2015. | ||||||||
2 | Delaney T. The Sociology of Sports. North Carolina: McFarland & Company, Inc, 2015. | ||||||||
3 | Weiss O., Norden G. Introduction to the Sociology of Sport, Leiden/Boston: BRILL, 2021. | ||||||||
4 | Briņķis G. Sporta socioloģija. Rīga, 1995. Mācību līdzeklis LSPA studentiem. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Ievads pētniecībā: stratēģijas, dizaini, metodes. Autoru kolektīvs. Rīga: Raka, 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Laķis P. Socioloģija. Ievads socioloģijā: lekciju kurss. 2.izd. Zvaigzne ABC, Rīga, 2005. | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Gratton C., Jones I. Research Methods for Sports Studies. 3rd Edition. London: Routledge, 2015. | ||||||||
9 | Weiss O., Norden G. Introduction to the Sociology of Sport, Leiden/Boston: BRILL, 2021. | ||||||||
10 | Delaney T. The Sociology of Sports. North Carolina: McFarland & Company, Inc, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Giulianotti R. Sport: A critical sociology. 2nd ed. Polity Press, 2015. | ||||||||
2 | Dingxu S. Influences of Women in the Sports Field from the Sociology Perspective. SHS Web of Conferences 155, 03020 (2023). | ||||||||
3 | Coakley J. Sport in Society. Issues & Controveries. McGraw-Hill, 2009. |