.
Militāro nodarbību sagatavošanas un vadīšanas kurss
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 13:35:48
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_238 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ivars Kravalis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 33 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 66 | ||||
Kopā kontaktstundas | 74 | ||||||||
Pilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 29 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 58 | ||||
Kopā kontaktstundas | 62 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 33 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 66 | ||||
Kopā kontaktstundas | 74 | ||||||||
Nepilns laiks - 3. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 29 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 58 | ||||
Kopā kontaktstundas | 62 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sekmīgi apgūts Militārās pamatapmācības kurss (1. un 2. līmenis). | ||||||||
Mērķis: | Apgūt nepieciešamās zināšanas un prasmes militāro nodarbību sagatavošanā un vadīšanā, militārajā vadībā, ētikā un līderībā, lai students spētu izglītot skolēnus un vadīt valsts aizsardzības mācību skolās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Likumi un reglamenti. | Lekcijas | 0.75 | auditorija | |||||
2 | Instruktoru loma NBS. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | NBS struktūra. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Lietvedība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Sadarbība ar plašsaziņas līdzekļiem. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
6 | Pirmā palīdzība – ievainoto šķirošanas procedūra. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Fiziskā sagatavotība. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
8 | Latvijas militārā vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Karavīra (militārā) ētika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Komandas vadības psiholoģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Karavīru pamatzināšanu mācība. | Nodarbības | 19.00 | cits | |||||
12 | Nodarbību vadīšanas mācība. | Nodarbības | 14.00 | cits | |||||
13 | Šaušanas instruktora mācība. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
14 | Kaujas procedūras. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
15 | Taktika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Militārā vadība. | Nodarbības | 20.00 | cits | |||||
17 | Padoto izvērtēšanas procedūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Pārbaudījumi | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Likumi un reglamenti. | Lekcijas | 0.75 | auditorija | |||||
2 | Instruktoru loma NBS. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | NBS struktūra. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Lietvedība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Sadarbība ar plašsaziņas līdzekļiem. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
6 | Pirmā palīdzība – ievainoto šķirošanas procedūra. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Fiziskā sagatavotība. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
8 | Latvijas militārā vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Karavīra (militārā) ētika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Komandas vadības psiholoģija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Karavīru pamatzināšanu mācība. | Nodarbības | 19.00 | cits | |||||
12 | Nodarbību vadīšanas mācība. | Nodarbības | 14.00 | cits | |||||
13 | Šaušanas instruktora mācība. | Nodarbības | 4.00 | cits | |||||
14 | Kaujas procedūras. | Nodarbības | 3.00 | cits | |||||
15 | Taktika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Militārā vadība. | Nodarbības | 20.00 | cits | |||||
17 | Padoto izvērtēšanas procedūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Pārbaudījumi | Nodarbības | 2.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktiskā stundu vadīšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Katru nedēļu tiek vērtēta studentu attieksme, līdera īpašības, testu rezultāti, nodarbību vadīšana. Studenti apgūst iemaņas, kā vērtēt izglītojamo un organizēt produktīvu pašvērtējumu. Pārbaudījuma kārtošanas mērķis ir novērtēt zināšanas un prasmes atbilstoši studiju kursa saniedzmajiem studiju rezultatiem, lai viņi spētu vadīt militārās vadības zināšanu un prasmju nodarbības valsts aizsardzības mācības ietvaros. 1. Kaujas procedūra militārās vadības vingrinājumu ietvaros Militārās vadības vingrinājumu norise ilgst trīs dienas, kur katram studentam tiek nodrošināti vismaz trīs vadības vingrinājumi, kurus students individuāli un patstāvīgi plāno un realizē atbilstoši kaujas procedūrai nodaļas līmenī, demonstrējot vadītāja un līdera īpašības. Vismaz viens no trim militārās vadības vingrinājumiem ir izpildīts atbilstoši dotajai situācijai, ievērojot nodaļas līmeņa kaujas procedūru. Studenta kaujas procedūra tiek vērtētas atbilstoši kaujas procedūras vērtēšanas parametriem un kritērijiem un vadītāja un līdera īpašības atbilstoši militārās vadības vērtēšanas lapai. Kaujas procedūru militārās vadības vingrinājumu ietvaros izvērtē konkrētās nodaļas vecākais apmācību speciālists/nodaļas komandieris. 2. Integrētais tests par mācību kursā mācītajiem mācību priekšmetiem Integrētais tests tiek organizēts bez atkārtotas pārkārtošanas iespējas studiju kursa ietvaros, prezentācijas veidā. Tests sastāv no 75 jautājumiem par studiju kursā mācītajiem studiju priekšmetiem. Apmierinošs testa vērtējums ir 4 balles, kas sastāda 40% pareizu atbilžu no 75 testa jautājumiem. Integrētais tests tiek pildīts auditorijā individuāli un patstāvīgi. Integrētā testa jautājumos nav iespējamas vairākas atbildes. 3. Praktiskā nodarbību sagatavošana un vadīšana Praktiskā nodarbību sagatavošana un vadīšana tiek organizēta vienas dienas ietvaros, bez atkārtotas pārkārtošanas iespējas mācību kursa programmas ietvaros. Pirms pārbaudījuma uzsākšanas studentiem tiek nodrošināts nodarbību sagatavošanas posms, vismaz sešas astronomiskās stundas iepriekšējā dienā pirms pārbaudījumu dienas. Sagatavošanās posmā materiāli tehniskā bāze tiek nodrošināta, atbilstoši nodarbību tēmu sarakstam. Studenti pārbaudījumu dienā iekārto nodarbību vietas atbilstoši nodarbību sagatavošanai un vadīšanai. Nodarbības tiek vērtētas atbilstoši sagatavošanas un vadīšanas vērtēšanas protokolam un tās izvērtē ne mazāk, kā divi vērtētāji. Atbilstoši nodarbību sagatavošanas un vadīšanas vērtēšanas protokolā tiek izlikts vērtējums (no A līdz E), ja vērtējumi vērtētāju starpā atšķiras, tad students, veicot pašvērtējumu, izvēlas vienu no vērtējumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Papildinās izpratni par militāro vidi un valsts aizsardzību no instruktora (militārā pasniedzēja) skatupunkta un integrēs profesionālās pilnveides procesā gūtās prasmes un kompetences mācību procesā. 2. Nostiprinās zināšanas bruņoto spēku normatīvajos aktos, struktūrā un vēsturē, ievērojot starpdisciplinaritāti un mācību satura integrēšanu, pilnveidos grupvadības iemaņas. 3. Izpratīs valsts aizsardzības mācības skolotāja un karavīra/instruktora profesiju mijiedarbību, pielietos komandas darba principus un organizēšanas metodes. | ||||||||
Prasmes: | 4. Praktizēs dažāda veida un sarežģītības militāro nodarbību plānošanu, sagatavošanu un vadīšanu, interpretējot un integrējot standartus un vadlīnijas iekļaujošas, drošas, ergonomiskas, aktivizējošas un attīstošas mācību vides veidošanā. 5. Pilnveidos un demonstrēs militārās vadības un līderības iemaņas, veidojot iekļaujošu, intelektuāli rosinošu un emocionāli drošu izglītojamā mācīšanās un attīstības vajadzībām atbilstošu, uz sadarbību vērstu, fiziski drošu mācību vidi. 6. Spēs rīkoties atbilstoši normatīvo aktu un darba instrukciju prasībām, sniedzot pirmo palīdzību un rīkojoties ārkārtas situācijās. | ||||||||
Kompetences: | 7. Apvienos militārās pamatzināšanas ar militāro nodarbību sagatavošanas un vadīšanas prasmēm, plānojot un izstrādājot mācību saturu, metodes, līdzekļus un resursus mācību procesa īstenošanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Militārā dienesta likums. | ||||||||
2 | 2. Militārā topogrāfija. (2000). LR ZS 175lpp. | ||||||||
3 | 3. De Muline, F. (2005). Kara likuma rokasgrāmata bruņotajiem spēkiem. MVP, Latvijas karte, 276lpp. | ||||||||
4 | 4. SSSK “Kara likuma būtība”. 1993., 24.lpp. | ||||||||
5 | 5. Karo pareizi. NBS MVP, Latvijas karte, 245lpp. | ||||||||
6 | 6. Bruņoto konfliktu likums. NBS MVP, 298lpp. | ||||||||
7 | 7. Mediācija. Mediācijas pamati teorijā un praksē. (2007). VAS, Tiesu namu aģentūra. | ||||||||
8 | 8. Berne, E. (1964). Games People Play. Ballantine Books. | ||||||||
9 | 9. Mūsdienu Latvijas topogrāfiskās kartes. (2001). Valsts Zemes Dienests 203lpp. | ||||||||
10 | 10. Kiseļevs, V. (1995). Neapmaldies un nepazūdi. 48.lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 11. Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas noteikumi. (2010). MK noteikumi Nr. 916 | ||||||||
2 | 12. Peniķis, M. (2006). Latvijas atbrīvošanas kara vēsture. Rīga. | ||||||||
3 | 13. Ķēniņš, I. (1997). Latvijas vēsture, 20.gadsimts. 1.,2. daļa. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | 14. Dunsdorfs, E. (1985). Arhīvs, 25. sējums. PBLA un K. Zariņa fonds, Melburnā. | ||||||||
5 | 15. Bangerskis, R. (1958). Mana mūža atmiņas, 1.daļa, 1.pasaules karš. | ||||||||
6 | 16. Grīns, A. (2016). Dvēseļu putenis. Rīga, Domu spēks, 376lpp. | ||||||||
7 | 17. Tverskis, Dž., A. (2018). Atkarīgo domāšana. Izprotot pašapmānu. Rīga, Zvaigzne ABC, 128lpp. | ||||||||
8 | Ierobežotas pieejamības militārās publikācijas studentiem tiks nodrošinātas kursa laikā. |