.
Kultūru un reliģiju dažādība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.08.2024 11:14:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_052 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Teoloģija un reliģiju zinātne; Reliģiju vēsture | Mērķauditorija: | Zobārstniecība; Rehabilitācija; Māszinības; Sociālā labklājība un sociālais darbs; Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingrīda Bolgzda | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Rehabilitācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas nav obligātas. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni par kultūru un reliģiju daudzveidību un ietekmi mūsdienu sabiedrībā. Attīstīt toleranci pret kultūru un reliģiju izpausmju dažādību profesionālajā darbībā. Rosināt interesi par vispusīgu skatījumu uz cilvēku un sabiedrību kopumā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
8 | Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dažādības izpratne kā profesionālās kompetences elements. Kultūras un reliģijas kopsakarības, to ietekme civilizāciju un personības attīstībā. Reliģijas holistiskā pasaules skatījumā un loma modernajā sabiedrībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Monoteiskās reliģijas. Jūdaisms – jūdu tautas vēstures un cerību reliģija. Jūdaisma doktrīnas, rituāli, svētki, kultūras tradīcijas. Kabala – reliģija, zinātne vai filozofija? Jūdaisms jaunāko laiku vēsturē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kristietība kā Eiropas civilizācijas veidotāja. No vienotās Senbaznīcas līdz konfesionālai dalīšanai. Cilvēka radīšana un identitātes veidošana kristietībā. Tradīcijas dažādās kristiešu konfesijās – kopīgais un atšķirīgais. Kas ir un kas nav mainījies kristīgās mācības interpretācijā – viedokļu dažādība. Latviešu senās pirmreliģijas un kristietības attiecības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Islams – atslēgas vārds – likums. Korāns un tā interpretācijas. Islamticīgā ikdienas dzīves pamatpostulāti: šariāts, ramadāns, zakāts, svētceļojums uz Meku. Fundamentālisms reliģijā un politikā – mīti un patiesība. Sūfisms – askētisma un misticisma novirziens islamā. Arābu kultūras un zinātnes pienesums cilvēcei. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Budisms kā dzīvesveids. Meditācija – ceļš uz apskaidrību un apziņas paplašināšanos. Reinkarnācija un karmas likums. Dzenbudisms. Šamanisms. Hinduisma izcelsme. Vēdiskās kultūras ietekme. Hinduisma rituāli vēsturē un šodien. Krišnaītu kustība Latvijā. Ieskats Ķīnas senajā reliģijā – daoisms. Universālisms un pretstatu harmonija. Konfūcija morāles filozofija un valsts pārvaldes ētika. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijā (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
7 | Mācību ekskursija (pēc studentu izvēles) kādā no Latvijā tradicionālām konfesijām vai arī citu reliģiju organizācijās (sinagogā, budisma centrs, krišnaītu kopienā). Studenti autentiskā vidē tiek iepazīstināti ar tradīcijas vēsturi, būtiskākajiem rituāliem, kopienas iekļaušanos mūsdienu aktualitātēs, kā arī tiek atvēlēts laiks brīvai diskusijai. | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
8 | Kā atpazīt sektas? Kāpēc cilvēki iekļūst sektās? Latvijā sastopamo sektu tipiskākās iezīmes un manipulāciju veidi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Koncentrēts pārskats par reliģiju un kultūru raksturīgākajām iezīmēm. Kursa satura novērtējums/ieteikumi noslēgumā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Spēja argumentēti diskutēt par mūsdienu aktualitātēm reliģiju kontekstā. Kritiski izvērtē un atšķir pozitīvo reliģijas ietekmi no destruktīvās. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēj atpazīt un raksturot izplatītākās reliģiskās kustības Latvijā un pasaulē. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēj novērtēt un izskaidrot kopsakarības starp reliģisko praksi, cilvēka dzīvesveidu un aktuāliem procesiem sabiedrībā. | ||||||||
Kompetences: | Nostiprinās profesionālās kompetences – orientācija uz klientu, izpratne un sadarbība starp dažādas reliģiskās pārliecības cilvēkiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Nav obligātās literatūras | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | L.G.Taivāns, E.Taivāne. Reliģiju vēsture. RAKA | ||||||||
2 | M. Hatšteins. Pasaules reliģijas. J.Rozes apgāds, 2008. | ||||||||
3 | K.Vilbers, Visaptverošā teorija. Jumava, 2011. | ||||||||
4 | E. Lāslo. Zinātne un akašas lauks.Jumava, 2011. | ||||||||
5 | R.Rors. Kailā tagadne. Zvaigzne ABC, 2011. | ||||||||
6 | R.Rors. Dievišķā deja. Trīsvienība mūsu pārveidē. Zvaigzne ABC, 2019. | ||||||||
7 | J.Rubenis. Viņa un Viņš. Mīlestība. Attiecības. Sekss. Zvaigzne ABC, 2016. | ||||||||
8 | I.Paičs. Deviņi dvēseles uzdevumi, Zvaigzne ABC, 2017 | ||||||||
9 | V.E.Janga, Būda. Zvaigzne ABC, 2010. | ||||||||
10 | F.Vilkinsons.Islāms. Zvaigzne ABC, 2003. | ||||||||
11 | N.Kureši. Pretrunīgais islāms. Lietusdārzs, 2017. | ||||||||
12 | F.Vilkinsons. Budisms. Zvaigzne ABC, 2004. | ||||||||
13 | S.Rinpoče. Tibetas dzīvo un mirušo grāmata. Lietusdārzs, 2008. | ||||||||
14 | Svami Venkatesanandas pārstāsts. Augstākā Joga. Joga Vasišta. 1.sējums. Mansards, 2019 | ||||||||
15 | D.Frolijs. No debesu puses. Vēdiskās zināšanas mūsu laikmetā.Lietusdārzs, 2010. | ||||||||
16 | M.Laitmans, Kabalas atklāšana. Jumava, 2010. | ||||||||
17 | Laodzi. Dao un De kanons. Neputns,2009. | ||||||||
18 | J.Rubenis, Starp divām bezgalībām | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta resursi: www.religiustolerance.or, www.religion-cults.comInterneta resursi būs pieejami prezentācijās, atbilstoši tēmai |