.
Matemātiskās metodes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:38:29
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_105 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jeļena Perevozčikova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentiem nepieciešamas zināšanas matemātikā, lai saprastu galvenās statistikas metodes un to izcelsmi, ja tās ietver jēdzienus, kas tiek apskatīti kursā. Tāpat vajadzīgas labas vidusskolas līmeņa algebras zināšanas, kā arī izpratne par funkcijas un tās grafika jēdzienu. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis ir nodrošināt matemātikas zināšanas turpmākai statistikas apguvei, kas balstīta uz aprēķiniem. Šī kursa galvenais mērķis ir sniegt studentiem izpratni par matemātikas jēdzieniem, kas nepieciešami, lai turpmākajos kursos ievērotu pierādījumus un argumentāciju. Netiek gaidīts, ka studenti veltīs daudz laika, lai izprastu aprēķinu teorēmu pierādījumus, bet gan centīsies izprast aprēķinu un lineārās algebras pamatidejas un to lomu un pielietojumu statistikā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Funkcijas un to grafiki. Funkcijas vērtību apgabals un diapazons. Funkciju apvienošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
2 | Funkcijas robeža, tās raksturlielumi. Precīza robežas definīcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
3 | Nepārtrauktība. Robežas, kas saistītas ar bezgalību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
4 | Atvasināšanas, diferencēšanas likumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
5 | Ķēdes likums. Linearizācija un diferenciāļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
6 | Atvasinājumu pielietojums: ekstrēmu vērtības, monotonitāte, konkavitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
7 | Lietišķās optimizācijas problēmas, Ņūtona metode vienādojumu risināšanai. Antiderivatīvs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
8 | Apgabala novērtēšana ar galīga skaita summām. Galīga skaita summu robežas. Noteiktais integrālis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
9 | Aritmētikas pamatteorēma. Nenoteiktais integrālis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
10 | Nenoteikta un noteikta integrāla aizstāšanas metode. Noteikta integrāļa pielietojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
11 | Citas integrācijas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
12 | Bezgalīgas skaitļu virknes un skaitļu rindas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
13 | Vektori un telpu ģeometrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
14 | Matricas, matricu operācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
15 | Determinanti. Inversa matrica. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
16 | Īpašvērtības, īpašvektori un matricas diagonalizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Funkcijas un to grafiki. Funkcijas vērtību apgabals un diapazons. Funkciju apvienošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
2 | Funkcijas robeža, tās raksturlielumi. Precīza robežas definīcija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
3 | Nepārtrauktība. Robežas, kas saistītas ar bezgalību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
4 | Atvasināšanas, diferencēšanas likumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
5 | Ķēdes likums. Linearizācija un diferenciāļi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
6 | Atvasinājumu pielietojums: ekstrēmu vērtības, monotonitāte, konkavitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
7 | Lietišķās optimizācijas problēmas, Ņūtona metode vienādojumu risināšanai. Antiderivatīvs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
8 | Apgabala novērtēšana ar galīga skaita summām. Galīga skaita summu robežas. Noteiktais integrālis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
9 | Aritmētikas pamatteorēma. Nenoteiktais integrālis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
10 | Nenoteikta un noteikta integrāla aizstāšanas metode. Noteikta integrāļa pielietojumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
11 | Citas integrācijas metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
12 | Bezgalīgas skaitļu virknes un skaitļu rindas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
13 | Vektori un telpu ģeometrija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
14 | Matricas, matricu operācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
15 | Determinanti. Inversa matrica. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
16 | Īpašvērtības, īpašvektori un matricas diagonalizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | datorklase | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1) Patstāvīgais darbs ar obligāto literatūru un papildu literatūru – rūpīga nodaļu lasīšan,a atbilstoši aktuālajām tēmām katrai lekcijai, lai izveidotu teorētisko bāzi. 2) Sniegto piemēru risinājumu rūpīgs pārskats, materiāla rezumēšanai visām praktiskām nodarbībām. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1) Praktisko uzdevumu risināšana – 50%. 2) Rakstisks eksāmens – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • studējošais spēj parādīt paplašinātas zināšanas, izprot un izskaidro robežas, atvasinājuma, integrāļa, bezgalīgo rindu jēdzienus; • atpazīst un lieto matricu un determinantu apzīmējumus; • patstāvīgi izmanto pamatmetodes, aprēķinu veikšanai ar kursā apgūtajiem matemātiskajiem objektiem; • kvalitatīvi apraksta kursā apgūto matemātisko objektu praktiskās pielietošanas piemērus, izprot, kā tos tālāk izmantot pētniecībā. | ||||||||
Prasmes: | • studējošais patstāvīgi izmanto robežas jēdzienu un robežas raksturlielumus, lai paredzētu konkrētas funkcijas izturēšanos; • atrod funkcijas atvasinājumu un nenoteikto integrāli, aprēķina noteikto integrāli; • veic aprēķinus ar matricām un determinantiem; • pielieto kursā apgūto matemātisko objektu noteikumus un metodes, lai risinātu ar šiem objektiem saistītu praktisku problēmu. | ||||||||
Kompetences: | Studentiem ir izpratne par to, kā matemātiskā analīze vispārina pirms-analīzes matemātiku, izmantojot robežu procesu, un kā to vajadzības gadījumā integrēts citās reālās situācijās. Studenti ir kompetenti formulēt savus uzdevumus matemātiskās problēmās un izvēlēties piemērotu metodi to risināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Strang, G. (2006). Linear algebra and its applications. 4th Edition, Brooks Cole. | ||||||||
2 | Hass, J., Heil, C., Weir, M. D., & Thomas, G. B. (2018). Thomas' calculus. 14th Edition, Pearson. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Stewart, J. (2016). Calculus: Early Transcendentals. 8th Edition, Cengage Learning. | ||||||||
2 | Lay, D. C. (2012). Linear algebra and its applications. Boston: Addison-Wesley. |