.
Sociāli medicīniskā pieeja kvantitatīvajos pētījumos
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 11:42:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_109 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Reine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Tādu statistisko un epidemioloģisko metožu izmantošana, kas saistītas ar veselības un sabiedrības veselības jautājumiem. Statistiskās pieejas nozīme; datu veidi (nominālie, binārie, diskrētie un nepārtrauktie mainīgie); datu kopsavilkuma veidi; kontingences tabulas; grafiski attēlojumi; varbūtības jēdzieni; varbūtības modeļi (sadalījumi); statistisko secinājumu principi; parametru novērtējums (vidējais aritmētiskais, izplatība, biežums un to attiecības); ticamības intervālu koncepcijas un hipotēžu pārbaudes; vispārīgs ievads korelācijās un lineārās regresijas modeļos. | ||||||||
Mērķis: | Kurss sniegs studentiem padziļinātas zināšanas par klasiskajiem statistikas jēdzieniem un metodēm ar uzsvaru uz metodēm, ko izmanto epidemioloģijā un sabiedrības veselībā. Kurss ir paredzēts, lai sniegtu studentiem zināšanas, prasmes un kompetences, kas viņiem nepieciešamas, lai iesaistītos iedzīvotāju veselības rūpīgā izpētē. Studentiem tiek attīstītas konceptuālās, metodoloģiskās un biostatistikas prasmes, kas vajadzīgas epidemioloģisko pētījumu veikšanai. Studenti papildina zināšanas gan pamatkoncepcijās, kas ir pētījumu plānošanas un analīzes pamatā, gan inovatīvās metodēs un veicina epidemioloģisko pētījumu veikšanas prasmes. Kursa gaitā studenti mācās pielietot sociālo zinātņu teorijas, jēdzienus un metodes sabiedrības veselības praktizēšanā un politikas veidošanā. Kursa mērķis ir sniegt padziļinātas zināšanas un prasmes par tādu statistisko un epidemioloģisko metožu izmantošanu, kas saistītas ar veselības un sabiedrības veselības jautājumiem. Tāpat kursa mērķis ir iepazīstināt studentus ar statistikas jēdzieniem un metodēm, ar uzsvaru uz matemātiskajiem pielietojumiem epidemioloģijā un sabiedrības veselībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociāli medicīniskā epidemioloģija kā zinātne, prakse un amats | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sociālie un ekonomiskie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības aizsardzība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Medicīnas epidemioloģija vakar, šodien un rīt: teorija, ētika, konteksts un kritisks novērtējums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fundamentāla ietekme uz veselību un slimībām populācijās | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Teorija un prakse, epidemioloģisko pētījumu plānošanas veselības aprūpes nozarē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Veselības un veselības aprūpes prioritāšu noteikšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sociāli medicīniskā epidemioloģija kā zinātne, prakse un amats | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Veselības sociālie un ekonomiskie faktori | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības aizsardzība | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Medicīnas epidemioloģija vakar, šodien un rīt: teorija, ētika, konteksts un kritisks novērtējums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Teorija un prakse, epidemioloģisko pētījumu plānošanas veselības aprūpes nozarē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Pētījuma plāns un datu analīzes principi: konceptuāli integrēts metožu un paņēmienu kopums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • lasīt obligāto literatūru, lai sagatavotos lekcijām un nodarbībām saskaņā ar plānu; • piedalīties lekcijās un vingrinājumos; • izstrādāt patstāvīgu projekta darbu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa pabeigšanai nepieciešama kritēriju izpilde vismaz 65 procentu apmērā. Rakstisks eksāmens (50%) ar projekta darba prezentāciju (50%) kursa beigās, kritiski novērtējot tajā izmantoto metodoloģiju. • Rakstiskais eksāmens ir jānokārto ar vismaz 50 punktiem no 60. • Projekta darba līdzdalības un prezentācijas novērtējuma diapazons: neieskaitīts – 0%, ieskaitīts – 30%, teicami – 40% no gala pārbaudījuma vērtējuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kurss sniegs padziļinātas zināšanas par klasiskajiem statistikas jēdzieniem un metodēm ar uzsvaru uz metodēm, ko izmanto epidemioloģijā un veselības aizsardzībā, ietverot teoriju, ētiku, kontekstu un kritisko novērtējumu. Studenti iegūs zināšanas par pētījumiem, tostarp par faktoriem, kas rada sociālās atšķirības veselības jomā, medicīniskās aprūpes un sabiedrības ietekmes uz veselību novērtēšanu, kā arī tādu programmu plānošanu un vērtēšanu, kuru mērķis ir novērst veselības problēmas dažādās iedzīvotāju grupās. Kurss sniegs paplašinātas zināšanas par teoriju un praksi, plānojot epidemioloģiskos pētījumus veselības aprūpes nozarē, kā arī par to, kā veselības aizsardzība ietver tiešu pakalpojumu indivīdam vai ģimenei, kā arī aktivitātes, kas veicina veselību un piekļuvi veselības aprūpei kopienās un plašākā sabiedrībā. | ||||||||
Prasmes: | Pēc šī kursa sekmīgas apgūšanas studentiem jāspēj izvērtēt un diskutēt par statistikas metodēm, kas saistītas ar veselību un kuras izmanto dažādās jomās, piemēram, medicīnā, antropoloģijā, ētikā, vēsturē, psiholoģijā un socioloģijā, kā arī analizēt izmantoto metožu piemērotību. Studenti arī spēs plānot pētījumus un novērtēt: 1) kvalitāti un vienlīdzību medicīniskajā aprūpē; 2) sadarbību veselības jomā un 3) veselību darba dzīvē un profesionālo rehabilitāciju. | ||||||||
Kompetences: | Students būs kompetents: • pielietot sociālo zinātņu teorijas, jēdzienus un metodes veselības aizsardzības praksē un politikas veidošanā; • identificēt attiecīgos veselības sociālos un ekonomiskos faktorus dažāda veida pētījumos, kā arī citās pētniecības jomās; • ņemt vērā izplatītākos epidemioloģisko pētījumu veidus; • identificēt un apspriest dažādu epidemioloģisko metožu plusus un mīnusus; • ņemt vērā izplatītākās epidemioloģisko datu statistiskās metodes; • praktiski plānot, īstenot un izskaidrot statistiskās un epidemioloģiskās metodes pētījuma problēmas risināšanai; • noteikt, kura statistikas metode ir vispiemērotākā konkrētajai problēmai kādā no iepriekšminētajām jomām; • apspriest faktorus un intervences veselības un labklājības sistēmā; • apspriest veselības un veselības aprūpes prioritātēm un plānot intervences uzraudzību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clayton, D. and Hills, M. Statistical models in epidemiology. 2013. | ||||||||
2 | Brauer, F. Mathematical epidemiology: Past, present, and future. 2017. | ||||||||
3 | Bhopal, R.S. Concepts of epidemiology: Integrating the ideas, theories, and methods of epidemiology. 3rd edition. 2016. | ||||||||
4 | Honjo, K. Social Epidemiology: Definition, History, and Research Examples. 2014. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Davidson, A. Social Determinants of Health: A Comparative Approach. 2nd ed. Oxford University Press, 2019. | ||||||||
2 | Kirkwood, B.R. Essential of Medical Statistics. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2003. | ||||||||
3 | Dawson, B. and Trapp, R. Basic & Clinical Biostatistics. 4th ed. McGraw-Hill Medical, 2004. | ||||||||
4 | Woodard, M. Epidemiology: Study Design and Data Analysis. 2nd ed. Chapman & Hall, 2004. |