Pārlekt uz galveno saturu

Pielāgotās fiziskās aktivitātes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:30:06
Par studiju kursu
Kursa kods:SUUK_269LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:6.00ECTS:9.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātne; Sporta pedagoģijaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Luisa Dombrovska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Cigoriņu iela 3, spkatrsu[pnkts]lv, +371 67611559
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)32Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas64
Kopā kontaktstundas96
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas iepriekšējas zināšanas anatomijā, kinezioloģijā, sporta teorija un metodikā un fiziskās aktivitātes pie veselības traucējumiem.
Mērķis:
Veicināt studentiem nepieciešamo zināšanu apgūšanu par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm un funkcionēšanas traucējumiemLekcijas4.00auditorija
2Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta bāze
3Fiziskās aktivitātes bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiemLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta bāze
4Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošanas slimībāmLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta bāze
5Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabētsLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta zāle
6Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonomijas principi pie muguras sāpēm.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta bāze
7Vides un inventāra pielāgošana cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemLekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00sporta zāle
8Fiziskās aktivitātes pie kustību traucējumiemNodarbības2.00auditorija
9Fiziskās aktivitātes pie sensorās attīstības traucējumiemNodarbības2.00auditorija
10Fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar garīgas attīstības traucējumiemNodarbības2.00auditorija
11Novērtēšanas un skrīninga rīki fizisko aktivitāšu un progresa monitorēšanai cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemNodarbības2.00sporta bāze
12Ieskats paralimpiskajos sporta veidosNodarbības2.00auditorija
13Socioloģijas jautājuma aktualizēšana mūsdienu sabiedrībāNodarbības2.00auditorija
14Kompetenču veidošana darbā ar cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemNodarbības2.00mācību izbraukums
15Kompetenču veidošana pielāgotajos sporta veidos un aktivitātēsNodarbības4.00mācību izbraukums
16Fizisko aktivitāšu pielāgošanas teorētiskie un praktiskie aspektiNodarbības2.00mācību izbraukums
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm un funkcionēšanas traucējumiemLekcijas2.00E-studiju vide
2Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
3Fiziskās aktivitātes bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiemLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
4Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošanas slimībāmLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
5Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabētsLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
6Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonomijas principi pie muguras sāpēm.Lekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
7Vides un inventāra pielāgošana cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemLekcijas1.00E-studiju vide
Nodarbības1.00sporta bāze
8Fiziskās aktivitātes pie kustību traucējumiemNodarbības1.00E-studiju vide
9Fiziskās aktivitātes pie sensorās attīstības traucējumiemNodarbības1.00E-studiju vide
10Fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar garīgas attīstības traucējumiemNodarbības1.00E-studiju vide
11Novērtēšanas un skrīninga rīki fizisko aktivitāšu un progresa monitorēšanai cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemNodarbības1.00sporta bāze
12Ieskats paralimpiskajos sporta veidosNodarbības1.00E-studiju vide
13Socioloģijas jautājuma aktualizēšana mūsdienu sabiedrībāNodarbības1.00E-studiju vide
14Kompetenču veidošana darbā ar cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiemNodarbības1.00mācību izbraukums
15Kompetenču veidošana pielāgotajos sporta veidos un aktivitātēsNodarbības2.00mācību izbraukums
16Fizisko aktivitāšu pielāgošanas teorētiskie un praktiskie aspektiNodarbības1.00mācību izbraukums
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studentam jāattīsta izpratne par fizisko aktivitāšu pielāgošanas iespējām cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem un jāizstrādā pētniecisks rakstu darbs par sevis izvēlētu funkcionēšanas traucējumu. Darba vērtēšanas kritēriji: - Literatūras analīze un atbilstība - Pielāgojumu atbilstība izvēlētajai grupai - Prezentācija.
Vērtēšanas kritēriji:
Nodarbību ieskaite tiek vērtēta studentu līdzdalība un iesniegtie praktisko nodarbību apskata rezultāti un to analīze. Gala vērtējumu 50% sastāda nodarbību apmeklējums un praktisko darbu vērtējums, 25% rakstiskais darbs kursa noslēgumā, 25% sava patstāvīgi veiktā pētnieciskā darba prezentēšana. Lai students tiktu pielaists pie rakstiskā pārbaudījuma un pētnieciskā darba prezentēšanas, jāizpilda vismaz 70% no praktiskajiem darbiem. Papildus ir jāpiedalās vienā no BJISF, Paraolimpiskās komitejas vai kādā no speciālo skolas programmu sporta pasākuma organizēšanā kā brīvprātīgajam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: - Noteikt un atpazīt galvenos funkcionēšanas traucējumu veidus - Iegūs izpratni par fizisko aktivitāšu pielāgošanas iespējām - Uzskaitīt Paralimipsko sporta veidus un klasifikācijas pamatprincipus.
Prasmes:Studiju kursa rezultātā studenti spēs: - Pielāgot fiziskās aktivitātes un uzdevumus atbilstoši funkcionēšanas traucējuma veidam - Izmantot Paralimpisko sporta veidu elementus vai aktivitātes savā praksē.
Kompetences:Izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes, studenti spēs atrast risinājumus nestandarta situācijām un pielāgot fiziskās aktivitātes un uzdevumu,s atbilstoši klienta vai pacienta spējām, balstoties uz jaunāko zinātnisko literatūru un datiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1EUFAPA, European Standards in Adapted Physical Activity. 2010.
2IPC, Explanatory guide to Paralympic classification, Paralympic summer sports. 2015. https://www.paralympic.org/sites/default/files/document/150…
3Winnick, JP. Adapted Physical Education and Sport. Human Kinetics; 6th edition, 2016.
4Block, ME. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education: Including Students With Disabilities in Sports and Recreation. Brookes Publishing 4th edition, 2015.
5Horvat , M. Kelly, LE. Block, ME. Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment. Human Kinetics; 2nd edition, 2018.
Papildu literatūra
1Webborn N, Van de Vliet P. Paralympic medicine. Lancet; 380(9836):65-71. 2012. Available from: doi: 10.1016/S0140-6736(12)60831-9. [viewed 14.02.2022.].
2Maugeri G., Musumeci G. Adapted Physical Activity to Ensure the Physical and Psychological Well-Being of COVID-19 Patients. J Funct Morphol Kinesiol. 6(1):13. 2021. Available from:doi: 10.3390/jfmk6010013 [viewed 14.02.2022.].
3International classification of functioning, disability, and health : ICF. Geneva: World Health Organization, 2001.
Citi informācijas avoti
1Romano-Spica V., Macini P., Fara GM., Giammanco G. GSMS - Working Group on Movement Sciences for Health Italian Society of Hygiene Preventive Medicine and Public Health. 2015. Adapted Physical Activity for the Promotion of Health and the Prevention of Multifactorial Chronic Diseases: the Erice Charter. Ann Ig.;27(2):406-14.Available from: doi: 10.7416/ai.2015.2028. [viewed 14.02.2022.].
2Belfiore P., Miele A., Gallè F., Liguori G. 2018 Adapted physical activity and stroke: a systematic review. J Sports Med Phys Fitness;58(12):1867-1875. Available from:doi: 10.23736/S0022-4707.17.07749-0. Epub 2017 Oct 24. [viewed 14.02.2022.].
3Block ME., Haegele J., Kelly L., Obrusnikova I. Exploring Future Research in Adapted Physical Education. Res Q Exerc Sport;92(3):429-442. 2021. Available from:doi: 10.1080/02701367.2020.1741500.[viewed 14.02.2022.].
4Case L., Schram B., Jung J., Leung W., Yun J. A meta-analysis of the effect of adapted physical activity service-learning programs on college student attitudes toward people with disabilities. Disabil Rehabil;43(21):2990-3002. 2021. Available from:doi: 10.1080/09638288.2020.1727575 [viewed 14.02.2022.].