.
Pielāgotās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.08.2024 15:30:06
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SUUK_269 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 6.00 | ECTS: | 9.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Luisa Dombrovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Cigoriņu iela 3, spkrsu[pnkts]lv, +371 67611559 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 32 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 64 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas iepriekšējas zināšanas anatomijā, kinezioloģijā, sporta teorija un metodikā un fiziskās aktivitātes pie veselības traucējumiem. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt studentiem nepieciešamo zināšanu apgūšanu par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm un funkcionēšanas traucējumiem | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||||
3 | Fiziskās aktivitātes bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||||
4 | Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošanas slimībām | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||||
5 | Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabēts | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||||
6 | Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonomijas principi pie muguras sāpēm. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||||
7 | Vides un inventāra pielāgošana cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | sporta zāle | |||||||
8 | Fiziskās aktivitātes pie kustību traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Fiziskās aktivitātes pie sensorās attīstības traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar garīgas attīstības traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Novērtēšanas un skrīninga rīki fizisko aktivitāšu un progresa monitorēšanai cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | sporta bāze | |||||
12 | Ieskats paralimpiskajos sporta veidos | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Socioloģijas jautājuma aktualizēšana mūsdienu sabiedrībā | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Kompetenču veidošana darbā ar cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
15 | Kompetenču veidošana pielāgotajos sporta veidos un aktivitātēs | Nodarbības | 4.00 | mācību izbraukums | |||||
16 | Fizisko aktivitāšu pielāgošanas teorētiskie un praktiskie aspekti | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads par pielāgotajām fiziskajām aktivitātēm un funkcionēšanas traucējumiem | Lekcijas | 2.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Fizisko aktivitāšu nozīme dažādu slimību primārajā un sekundārajā profilaksē.Sirds slimību riska faktori, dzīvesveida maiņas ieteikumi. Fizisko aktivitāšu ieteikumi pie sirds un asinsvadu slimībām: pēc miokarda infarkta, pie hipertonijas, hipotonijas. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
3 | Fiziskās aktivitātes bērniem un jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
4 | Elpošanas sistēmas raksturojums: elpošanas stereotips, ventilācijas traucējumu veidi, dažādas elpošanas tehnikas plaušu funkcionālo stāvokļu uzlabošanā. Vingrinājumu veidi un ieteicamās fiziskās aktivitātes pie elpošanas slimībām | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
5 | Locītavu slimības: defomējošs osteoartrīts, reimatoīdais artrīts, spondoiloartropātijas: simptomi. Fizisko vingrinājumu nozīme locītavu funfcionālā stāvikļa tajunošnā un saglabāšnā. Ieteicamās fiziskās aktivitātes. Aptaukošanās, cukura diabēts | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
6 | Gremošanas orgānu slimības. Fizisko aktivitāšu ieteikumi. Muskuļu un skeleta sāpes, muguras sāpes, miofasciāls sāpes. Cēloņi, profilakse un ieteicamie vingrinājumi. Ergonomijas principi pie muguras sāpēm. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
7 | Vides un inventāra pielāgošana cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||||
8 | Fiziskās aktivitātes pie kustību traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | Fiziskās aktivitātes pie sensorās attīstības traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar garīgas attīstības traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Novērtēšanas un skrīninga rīki fizisko aktivitāšu un progresa monitorēšanai cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | sporta bāze | |||||
12 | Ieskats paralimpiskajos sporta veidos | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
13 | Socioloģijas jautājuma aktualizēšana mūsdienu sabiedrībā | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
14 | Kompetenču veidošana darbā ar cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
15 | Kompetenču veidošana pielāgotajos sporta veidos un aktivitātēs | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
16 | Fizisko aktivitāšu pielāgošanas teorētiskie un praktiskie aspekti | Nodarbības | 1.00 | mācību izbraukums | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā studentam jāattīsta izpratne par fizisko aktivitāšu pielāgošanas iespējām cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem un jāizstrādā pētniecisks rakstu darbs par sevis izvēlētu funkcionēšanas traucējumu. Darba vērtēšanas kritēriji: - Literatūras analīze un atbilstība - Pielāgojumu atbilstība izvēlētajai grupai - Prezentācija. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Nodarbību ieskaite tiek vērtēta studentu līdzdalība un iesniegtie praktisko nodarbību apskata rezultāti un to analīze. Gala vērtējumu 50% sastāda nodarbību apmeklējums un praktisko darbu vērtējums, 25% rakstiskais darbs kursa noslēgumā, 25% sava patstāvīgi veiktā pētnieciskā darba prezentēšana. Lai students tiktu pielaists pie rakstiskā pārbaudījuma un pētnieciskā darba prezentēšanas, jāizpilda vismaz 70% no praktiskajiem darbiem. Papildus ir jāpiedalās vienā no BJISF, Paraolimpiskās komitejas vai kādā no speciālo skolas programmu sporta pasākuma organizēšanā kā brīvprātīgajam. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: - Noteikt un atpazīt galvenos funkcionēšanas traucējumu veidus - Iegūs izpratni par fizisko aktivitāšu pielāgošanas iespējām - Uzskaitīt Paralimipsko sporta veidus un klasifikācijas pamatprincipus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa rezultātā studenti spēs: - Pielāgot fiziskās aktivitātes un uzdevumus atbilstoši funkcionēšanas traucējuma veidam - Izmantot Paralimpisko sporta veidu elementus vai aktivitātes savā praksē. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot iegūtās zināšanas un prasmes, studenti spēs atrast risinājumus nestandarta situācijām un pielāgot fiziskās aktivitātes un uzdevumu,s atbilstoši klienta vai pacienta spējām, balstoties uz jaunāko zinātnisko literatūru un datiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | EUFAPA, European Standards in Adapted Physical Activity. 2010. | ||||||||
2 | IPC, Explanatory guide to Paralympic classification, Paralympic summer sports. 2015. https://www.paralympic.org/sites/default/files/document/150… | ||||||||
3 | Winnick, JP. Adapted Physical Education and Sport. Human Kinetics; 6th edition, 2016. | ||||||||
4 | Block, ME. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education: Including Students With Disabilities in Sports and Recreation. Brookes Publishing 4th edition, 2015. | ||||||||
5 | Horvat , M. Kelly, LE. Block, ME. Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment. Human Kinetics; 2nd edition, 2018. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Webborn N, Van de Vliet P. Paralympic medicine. Lancet; 380(9836):65-71. 2012. Available from: doi: 10.1016/S0140-6736(12)60831-9. [viewed 14.02.2022.]. | ||||||||
2 | Maugeri G., Musumeci G. Adapted Physical Activity to Ensure the Physical and Psychological Well-Being of COVID-19 Patients. J Funct Morphol Kinesiol. 6(1):13. 2021. Available from:doi: 10.3390/jfmk6010013 [viewed 14.02.2022.]. | ||||||||
3 | International classification of functioning, disability, and health : ICF. Geneva: World Health Organization, 2001. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Romano-Spica V., Macini P., Fara GM., Giammanco G. GSMS - Working Group on Movement Sciences for Health Italian Society of Hygiene Preventive Medicine and Public Health. 2015. Adapted Physical Activity for the Promotion of Health and the Prevention of Multifactorial Chronic Diseases: the Erice Charter. Ann Ig.;27(2):406-14.Available from: doi: 10.7416/ai.2015.2028. [viewed 14.02.2022.]. | ||||||||
2 | Belfiore P., Miele A., Gallè F., Liguori G. 2018 Adapted physical activity and stroke: a systematic review. J Sports Med Phys Fitness;58(12):1867-1875. Available from:doi: 10.23736/S0022-4707.17.07749-0. Epub 2017 Oct 24. [viewed 14.02.2022.]. | ||||||||
3 | Block ME., Haegele J., Kelly L., Obrusnikova I. Exploring Future Research in Adapted Physical Education. Res Q Exerc Sport;92(3):429-442. 2021. Available from:doi: 10.1080/02701367.2020.1741500.[viewed 14.02.2022.]. | ||||||||
4 | Case L., Schram B., Jung J., Leung W., Yun J. A meta-analysis of the effect of adapted physical activity service-learning programs on college student attitudes toward people with disabilities. Disabil Rehabil;43(21):2990-3002. 2021. Available from:doi: 10.1080/09638288.2020.1727575 [viewed 14.02.2022.]. |