.
Fizioterapija neiroloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 11:07:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_266 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dace Stirāne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 22 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 44 | ||||
Nodarbības (skaits) | 58 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 116 | ||||
Kopā kontaktstundas | 160 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 39 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 78 | ||||
Kopā kontaktstundas | 104 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, klīniskās aprūpes pamatos, neiroloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par fizioterapijas iespējām centrālās un perifērās nervu sistēmas saslimšanu gadījumos. Uzdevumi: Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot dažādu neiroloģisko slimību gadījumos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējie fizioterapijas pamatprincipi neiroloģisku pacientu ārstēšanā un akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot, dažādu neiroloģisko slimību gadījumos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapijas pamatprincipi insulta pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientu ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula kakla daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula krūšu daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
6 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula jostas daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizioterapijas pamatprincipi multiplās sklerozes pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapijas pamatprincipi parkinsonisma pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizioterapijas pamatprincipi perifērās nervu sistēmas slimību rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
10 | Fizioterapijas pamatprincipi Alcheimera slimības pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
11 | Fizioterapijas pamatprincipi bēnu cerebrālās triekas pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||||
12 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar dažādu etioloģiju polineiropātijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējie fizioterapijas pamatprincipi neiroloģisku pacientu ārstēšanā un akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot, dažādu neiroloģisko slimību gadījumos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapijas pamatprincipi insulta pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientu ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula kakla daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula krūšu daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
6 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula jostas daļas deģeneratīvām saslimšanām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizioterapijas pamatprincipi multiplās sklerozes pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapijas pamatprincipi parkinsonisma pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizioterapijas pamatprincipi perifērās nervu sistēmas slimību rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
10 | Fizioterapijas pamatprincipi Alcheimera slimības pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
11 | Fizioterapijas pamatprincipi bēnu cerebrālās triekas pacientu rehabilitācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
12 | Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar dažādu etioloģiju polineiropātijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Mācību kursa laikā uzrakstīt slimības vēsturi par pacientu ar centrālās vai perifērās nervu sistēmas saslimšanu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Vērtējums par Fizioterapija neiroloģijā studiju kursa apguvi sastāv no vidējā praktisko darbu un semināru vērtējuma (50%) un ieskaites darba vērtējuma (50%). Praktisko iemaņu pārbaudes nodarbību laikā, ieskaite – 6 fizioterapijas protokolu aizstāvēšana, kuras vērtējumam tiek izmanota 10 ballu vērtēšanas sistēma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija, akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī. | ||||||||
Prasmes: | Spēs novērtēt pacienta stājas, gaitas, nuskulatūras tonusa, koordinācijas izmaiņas neiroloģiskiem pacientiem; atpazīt un novērtēt akūtos stāvokļus neiroloģijā izvēlēties visatbilstošāko fizioterapijas metodi dažādu neiroloģisko slimību pacientiem, lai mazinātu slimības radītos traucējumus un palielinātu viņu ikdienas aktivitātes iespējas. Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes spēj prast izvēlēties visatbilstošāko fizioterapijas metodi dažādu neiroloģisko slimību pacientiem, lai mazinātu slimības radītos traucējumus un palielinātu viņu ikdienas aktivitātes. Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Handbook of neurological rehabilitation / edited by Richard J. Greenwood ... [et al.]; foreword by Lord Walton. 2nd ed. New York: Psychology Press, c2003 - xv, 740 lpp. : il. | ||||||||
2 | 2. Kisner, Carolyn Therapeutic exercise : foundations and techniques / Carolyn Kisner, Lynn Allen Colby ; illustrations by Jerry L. Kisner. 4th ed. Philadelphia : F.A. Davis, c2002. - xix, 844 lpp. | ||||||||
3 | 3. Patricia M. Davies “Right in the Middle”. Springer – Verlag, 1990 | ||||||||
4 | 4. Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange, 1992 1. Patricia M. Davies “Steps To Follow”. Springer – Verlag, 1985 | ||||||||
5 | 5. P. A. Downie. “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”. 4th Edition, 1995 | ||||||||
6 | 6. Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 7. Patricia M. Davies “Right in the Middle”, Springer – Verlag, 1990 | ||||||||
2 | 8. Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange, 1992 1. Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985 | ||||||||
3 | 9. Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985 | ||||||||
4 | 10. P. A. Downie. “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”. 4th Edition, 1995 | ||||||||
5 | 11. Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp. | ||||||||
6 | 12. Pamela Enderby; with Alexandra John & Brian Petheram, Therapy outcome measures for rehabilitation professionals : speech and language therapy, physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation nursing, hearing therapists. 2nd ed. NJ : John Wiley & Sons, c2006., viii, [1], 152 lpp. |