.
Fizioterapija pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 16:02:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_267 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 76 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 24 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 48 | ||||
Kopā kontaktstundas | 76 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, normālā un patoloģiskā fizioloģijā, slimību propedeitikā, motorā kontrolē, fizioterapijas pamatos. | ||||||||
Mērķis: | Veidot topošajiem fizioterapeitiem zināšanas, izpratni un prasmes par atbilstošu izmeklēšanu un fizioterapijas mērķu, plāna un metožu izvēli un pielietošanu pie dažādām saslimšanām pediatrijā uz pierādījumiem balstītas prakses ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Bērna augšana, attīstība, [re]habilitācija, SFK konteksts, motorā kontroles un mācīšanas teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pacienta izmeklēšana fizioterapija pediatrijā. Klīniskais protokols, aizpildīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Zīdaiņu funkcionēšanas un attīstības novērtēšanas iespējas, terapijas iespējas. Priekšlaikus dzimis bērns, fizioterapijas iespējas. 1.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Cerebrālā trieka, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija neiroloģijā pediatrijā (n. facialis bojājums, pl. brachialis bojājums, hidrocefālija utt.) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Neiromuskulāras saslimšanas, Spina Bifida, Trisomijas sindroms, fizioterapijas iespējas. Paliatīvā aprūpe pediatrijā, fizioterapeita loma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. Gūžas displāzija, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija ortopēdijā pediatrijā (greiza pēda, Torticollis, Pertesa slimība, Osteoenesis imperfecta, skolioze, artogripoze utt.). 2.tests. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapija reimatoloģijā pediatrijā – juvenīlais ideopātiskais artrīts, sklerodermija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Vides ietekme uz bērna attīstību, inventāra izvēle. Vecāku izglītošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites, fizioterapijas iespējas. Akūtas un hroniskas elpošanas sistēmas saslimšanās. Fizioterapija pulmonoloģijā (bronhiālā astma, pneimonija, bronhīti, cistiskā fibroze utt.) 3.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Elpošanas tehnikas bērniem, mīksto audu tehniku fizikālas medicīnas pielietošana terapijas ievaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Handlinga pamatprinipi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācijaII | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija III, pozicionēšanas pamatprincipi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Tehnisko palīglīdzekļu piemeklēšana un pielāgošana bērniem. 4.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
17 | Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana II | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Eksāmens (praktiskā un teorētiskā daļa) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Bērna augšana, attīstība, [re]habilitācija, SFK konteksts, motorā kontroles un mācīšanas teorijas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Pacienta izmeklēšana fizioterapija pediatrijā. Klīniskais protokols, aizpildīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Zīdaiņu funkcionēšanas un attīstības novērtēšanas iespējas, terapijas iespējas. Priekšlaikus dzimis bērns, fizioterapijas iespējas. 1.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Cerebrālā trieka, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija neiroloģijā pediatrijā (n. facialis bojājums, pl. brachialis bojājums, hidrocefālija utt.) | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Neiromuskulāras saslimšanas, Spina Bifida, Trisomijas sindroms, fizioterapijas iespējas. Paliatīvā aprūpe pediatrijā, fizioterapeita loma. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. Gūžas displāzija, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija ortopēdijā pediatrijā (greiza pēda, Torticollis, Pertesa slimība, Osteoenesis imperfecta, skolioze, artogripoze utt.). 2.tests. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapija reimatoloģijā pediatrijā – juvenīlais ideopātiskais artrīts, sklerodermija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Vides ietekme uz bērna attīstību, inventāra izvēle. Vecāku izglītošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites, fizioterapijas iespējas. Akūtas un hroniskas elpošanas sistēmas saslimšanās. Fizioterapija pulmonoloģijā (bronhiālā astma, pneimonija, bronhīti, cistiskā fibroze utt.) 3.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
11 | Elpošanas tehnikas bērniem, mīksto audu tehniku fizikālas medicīnas pielietošana terapijas ievaros. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
12 | Handlinga pamatprinipi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
13 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācijaII | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija III, pozicionēšanas pamatprincipi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Tehnisko palīglīdzekļu piemeklēšana un pielāgošana bērniem. 4.tests. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
17 | Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
18 | Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana II | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Eksāmens (praktiskā un teorētiskā daļa) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana saistībā ar nodarbībās apgūtajām tēmām fizioterapija pediatrijā. Studentiem - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par noteikto tēmu saistībā ar sievietes veselību, dzemdniecību, ginekoloģiju; - jāsagatavojas teorētiskiem testiem (4) par studiju kursa saturu; - jāgatavojas praktiskajām semināram par fizioterapijas plāna izveidi un klīniska protokola aizstāvēšanu; - jāgatavojas eksāmenam (praktiskā un teorētiskā daļa). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti studentiem pirmās nodarbības laikā. - četri teorētiskie testi - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests un citi uzdevumi tiek ieskaitīti, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. -seminārs (klīnisko gadījumu analīze). Novērtēšanas kritērijus studenti saņem kopā ar klīniskiem gadījumiem pirmajā nodarbībā. - eksāmens (teorētiskā (50%) un praktiskā daļa (50%)) – jānokārto abas daļas. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Par pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojumiem: iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi; fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija.; pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modeļa ietvaros; par fizioterapijas procesa organizēšanu, vadīšanu; par vecāku izglītošanu atbilstoši bērna funkcionālajam un veselības stāvoklim. | ||||||||
Prasmes: | Pielietojot teorētiskās zināšanas fizioterapijas diagnostikas metodēs bērniem ar dažādām saslimšanām un attīstības traucējumiem, spēs izvēlēties piemērotākās fizioterapijas izmeklēšanas un terapijas taktiku, spēs izvirzīt terapijas mērķus un sastādīt plānu; spēs diskutēt un zinātniski pamatot konkrēto terapijas metožu izvēli pie dažādām saslimšanām; spēs izglītot vecākus, kā arī sastādīt profilakses programmu bērna veselības un funkcionālā stāvokļa uzlabošanai; spēs interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību, interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi spēs interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā, spēs organizēt fizioterapijas procesu pielietojot LR reģistrētas fizioterapijas tehnoloģijas, nodrošinot uz pierādījumiem balstīto praksi bērna vecuma pacientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Palisano, R., Orlin, M., & Schreiber, J. (2023). Campbell's Physical Therapy for Children (6th ed.). Elsevier. | ||||||||
2 | Spearing, E. M., Pelletier, E. S., & Drnach, M. (2021). Tecklin's Pediatric Physical Therapy (6th ed.). Publisher. | ||||||||
3 | Matthews, D. J., & Alexander, M. A. (2015). Pediatric Rehabilitation: Principles and Practice (5th ed.). Demos Medical. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Flemige, I. (1999). Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Zvaigzne ABC. ISBN 9984-17-090-X. | ||||||||
2 | 2. Cech, D. J., & Martins, S. (2012). Functional Movement Development Across the Life Span. Elsevier Saunders. | ||||||||
3 | 3. Tecklin, J. S. (2014). Pediatric Physical Therapy (5th ed.). LWW. | ||||||||
4 | 4. Aly, Barone-Tamoviča, Hoehl, Ozoliņa, Barone-Tamoviča, Līga, Hoehl, Claudia, & Ozoliņa, Dagnija. (2009). Mana bērna attīstības ceļš / Monika Alī ; no vācu valodas tulkojušas Līga Barone-Tamoviča, Klaudija Hēla, Dagnija Ozoliņa. Rīga: Jumava. | ||||||||
5 | 5. Murphy, K. P. (Ed.), McMahon, M. A. (Ed.), & One More. (2020). Pediatric Rehabilitation: Principles and Practice (6th ed.). Demos Medical Publishing | ||||||||
6 | 6. Bierman, J. C., Franjoine, M. R., Hazzard, C. M., Howle, J., & One More. (2016). Neuro-Developmental Treatment: A Guide to NDT Clinical Practice (1st ed.). Thieme. | ||||||||
7 | 7. Bundy, A. C., & Lane, S. J. (2019). Sensory Integration: Theory and Practice (3rd ed.). F.A. Davis Company. | ||||||||
8 | 8. Bly, L., Medvescek, R. (Photographer), & Whiteside, A. (Foreword). (1999). Baby Treatment Based on NDT Principles (1st ed.). Communication Skill Builders | ||||||||
9 | 9. Cook, A. M., Polgar, J. M., & Encarnação, P. (2020). Assistive Technologies: Principles and Practice (5th ed.). Mosby. | ||||||||
10 | 10. McPherson, P. (Ed.). (2022). Handbook of Treatment Planning for Children with Autism and Other Neurodevelopmental Disorders. Springer Nature. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | physio-pedia | ||||||||
2 | NCBI | ||||||||
3 | Esmu klāt | ||||||||
4 | BMC Complementary Medicine and Therapies |