.
Fizioterapija psihiatrijā un narkoloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:53:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_268 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||||
Kopā kontaktstundas | 14 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatkurss fizioterapijas un ārstniecības metodēs. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem izpratni par psihiatriju un narkoloģiju, pievēršot uzmanību rehabilitācijas jautājumiem, kā arī šo zināšanu pielietošanai darbā ar pacientiem ar garīgiem traucējumiem. Uzdevumi: 1. Sniegt studentiem zināšanas par atšķirībām bioloģiskajā (aprakstošā) un dinamiskajā psihiatriskajā pieejā, psihiatrijas un narkoloģijas pamatjēdzieniem, personības organizācijas līmeņiem (O.Kernberg) un psihoanalītisko pieeju personības struktūras tipu diagnostikā (N.McWilliams). 2. Sniegt studentiem zināšanas par neirotiskiem un somatoformiem traucējumiem, afektīviem traucējumiem (nomāktība, ciklotīmija, bipolārie traucējumi, depresija u.c.), adiktīvu (atkarīgu) uzvedību un izpausmes formām (ēšanas traucējumi, alkoholisms, narkomānija u.c.), organiskiem uzvedības un personības traucējumiem, šizofrēniskā spektra traucējumiem u.c. 3. Radīt studentiem nepieciešamo priekšstatu par rehabilitācijas diagnozi, plānošanu, prasmju trenēšanas un vides atbalsta nozīmi.Sniegt studentiem priekšstatu par iespējām un riskiem darbā ar klientu ar psihiskiem traucējumiem (transference un kontrtransference u.c.) | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiatrija kā medicīnas nozare. Bioloģiskā (aprakstošā) un dinamiskā diagostika psihiatrijā. Psihisko saslimšanu simptomi un iezīmes. SSK – 10: psihisko traucējumu klasifikācija Psihoanalītiskā pieeja personības struktūras tipu diagnostikā pēc N.McWilliams. Nobrieduša cilvēka pazīmes. Strukturālā diagnoze pēc O. Kernberga. Strukturālais raksturojums neirotiskā, robežpataloģijas un psihotiskā līmenī funkcionējošiem pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Adiktīva (atkarīga) uzvedība un izpausmes formas. Ēšanas traucējumi. Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie un uzvedības traucējumi (alkoholisms, narkotiskas vielas, sedatīvie un miega līdzekļi). Akūtas intoksikācijas klīniskā aina, atkarības sindroms, abstinences stāvoklis, psihotiskie traucējumi Organiski uzvedības un personības traucējumi. Etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, norise. Šizofrēniskā spektra traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Afektīvie traucējumi. Afektīvo traucējumu etiopatoģenēze, simptomātika. Rekurenti depresīvi un bipolāri afektīvi traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Neirotiskie traucējumi. Neirožu jēdziens, etioloģija, norise. Reakcija uz smagu stresu. Adaptācijas traucējumi. Somatoformie traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Bērnu psihiatrija. Hiperaktivitāte un uzmanības deficīta sindroms. Bērnības autisms. Bērnu un pusaudžu depresijas. Rehabilitācija , transference un kontrtransference. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Psihiatrija kā medicīnas nozare. Bioloģiskā (aprakstošā) un dinamiskā diagostika psihiatrijā. Psihisko saslimšanu simptomi un iezīmes. SSK – 10: psihisko traucējumu klasifikācija Psihoanalītiskā pieeja personības struktūras tipu diagnostikā pēc N.McWilliams. Nobrieduša cilvēka pazīmes. Strukturālā diagnoze pēc O. Kernberga. Strukturālais raksturojums neirotiskā, robežpataloģijas un psihotiskā līmenī funkcionējošiem pacientiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Adiktīva (atkarīga) uzvedība un izpausmes formas. Ēšanas traucējumi. Psihoaktīvo vielu izraisītie psihiskie un uzvedības traucējumi (alkoholisms, narkotiskas vielas, sedatīvie un miega līdzekļi). Akūtas intoksikācijas klīniskā aina, atkarības sindroms, abstinences stāvoklis, psihotiskie traucējumi Organiski uzvedības un personības traucējumi. Etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, norise. Šizofrēniskā spektra traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Afektīvie traucējumi. Afektīvo traucējumu etiopatoģenēze, simptomātika. Rekurenti depresīvi un bipolāri afektīvi traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Neirotiskie traucējumi. Neirožu jēdziens, etioloģija, norise. Reakcija uz smagu stresu. Adaptācijas traucējumi. Somatoformie traucējumi. Rehabilitācija, transference un kontrtransference. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi strādāt ar literatūras avotu analīzi, kā rezultātā spēt orientēties psihiatrijas , narkoloģijas un psihiatriskās rehabilitācijas pamatnostādnēs. Veikt gadījumu analīzi un pamatdiagnostiku neirotiskā, robežpatoloģijas un psihotiskā līmenī funkcionējošiem klientiem. Patstāvīgi studēt literatūru, lai spētu orientēties psihiatrijas pamatjēdzienos un pamatdiagnozēs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts vērtējums pēc iegūtās punktu summas un diferencētā ieskaites nokārtošanas. Lai students iegūtu sekmīgu vērtējumu, diferencētās ieskaites prasības: - attieksme pret izglītošanos, attīstības dinamika, aktīva darbība semināros (30%); - studenta veiktie patstāvīgie darbi (50%); - studiju kursa rakstiskais pārbaudījums – ieskaite (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst zināšanas par atšķirībām bioloģiskajā (aprakstošā) un dinamiskajā psihiatriskajā pieejā, psihiatrijas un narkoloģijas pamatjēdzieniem, personības organizācijas līmeņiem (O.Kernberg) un psihoanalītisko pieeju personības struktūras tipu diagnostikā (N.McWilliams),par neirotiskiem traucējumiem un somatoformiem traucējumiem, par afektīviem traucējumiem (nomāktība, ciklotīmija, bipolārie traucējumi, depresija u.c.), adiktīvu (atkarīgu) uzvedību un izpausmes formām (ēšanas traucējumi, alkoholisms, narkomānija u.c.), organiskiem uzvedības un personības traucējumiem, šizofrēniskā spektra traucējumiem u.c. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apgūst prasmes noteikt rehabilitācijas diagnozi, plānot rehabilitācijas procesu.S trādāt ar pacientu ar psihiskiem traucējumiem. | ||||||||
Kompetences: | - Spēs patstāvīgi analizēt psihiatrijas pamatjēdzienus; - Spēs pieņemt lēmumus, strādājot ar pacientu ar psihiskiem traucējumiem. Studenti apgūst kompetences atšķirt neirotiskos, robežpatoloģiskos un psihiatriskos traucējumus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Anthony W., Cohen M., Farkas M. Psihiatriskā rehabilitācija. Tallina, 1998. 362 lpp. | ||||||||
2 | Kulbergs J. Psihodinamiskā psihiatrija. R., Jumava, 2001. | ||||||||
3 | Kaplan H. J., Sadock B. J. Comprehensive textbook of Psychiatry. Volume one. 5th edition. Baltimore. Honkong. London, Sydney. 2000. | ||||||||
4 | Taylor J., Taylor S. Psychological Approaches to Sports Injury Rehabilitation. Aspen Publishers, Inc., Gaithersburg, Maryland, 1997. | ||||||||
5 | Vetterbergs L. Psihiatrija. 1997. 171 lpp | ||||||||
6 | Psychoanalytic Diagnosis: Understanding Personality Structure in the Clinical Process. 2nd Edition. by Nancy McWilliams | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Interneta avoti, zinātniskās datu bāzes |