.
Fizioterapija sportā un sportistu rehabilitācijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:48:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_269 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mareks Osovskis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 17 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 34 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 68 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fzioterapijs tehnoloģijās, testēšanas un kontroles tehnikā. | ||||||||
Mērķis: | Nostiprināt un attīstīt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas praksē treniņu un sacensību pēcslodžu, traumu, saslimšanu rehabilitācijā un to profilaksē. Uzdevumi: -iepazīstināt ar nepieciešamajām teorētiskajām zināšanām un praktiskām iemaņām fizioterapijas praksē treniņu un sacensību pēcslodžu rehabilitācijā -sniegt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas praksē sportistu, traumu, saslimšanu rehabilitācijā -sniegt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktisās iemņas fizioterapijas praksē sportistu, traumu, saslimšanu profilaksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana, traumu gadījumos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista, saslimšanas gadījumos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizikālā medicīna, sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
7 | Sportistu medicīniskās pārbaudes, kā arī dopinga kontrole sportā. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.50 | auditorija | |||||||
8 | Fiziskā darba spēju noteikšana. Aerobo un anaerobo darbaspēju testi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
2 | Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana, traumu gadījumos. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
3 | Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
4 | Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista, saslimšanas gadījumos. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
5 | Fizikālā medicīna, sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
6 | Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.50 | auditorija | |||||||
7 | Sportistu medicīniskās pārbaudes, kā arī dopinga kontrole sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Fiziskā darba spēju noteikšana. Aerobo un anaerobo darbaspēju testi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās teorētiskajam pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, ieskaites punktu skaitam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtējumu, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšanās students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek likta diferencēta ieskaite, pēc punktu skaita studējošais iegūst vērtējumu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni. | ||||||||
Prasmes: | Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī. | ||||||||
Kompetences: | Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā. Spēs demonstrēt praktiski fiziskās attīstības, fiziskās sagatavotības un organisma funkcionālo spējas; Spēs analītiski diskutēt ar speciālistiem, nespeciālistiem par sportistu medicīniskajām pārbaudēm, kā arī dopinga kontroli sportā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. H. Duane, Robin Saunders. „Evaluation, Treatment and Preventio of Musculosketal Disordrs”. volume 1, 2, 3.The saunders droup Chaska, Minesota | ||||||||
2 | 2. „Trenera rokasgrāmata” izdevumu 1.,2.,3.,daļa, Rīga | ||||||||
3 | 3. Lowrence H.Jones. „Strain- couterstrain”. Boise, USA | ||||||||
4 | 4. Kazuyoshi Sumita. „Hakata methot”. Osaka, Japan, 1995. | ||||||||
5 | 5. L. Larsens. „Sporta traumas”. Stokholma, Zviedrija, 2001. | ||||||||
6 | 6. Wilma Waters. „Medical taping concept”, Niderlands, 2006. | ||||||||
7 | 7. Krischak, Gert. Traumatology for the physical therapist / Gert Krischak; [translator Gertrud G. Champe; illustrator Martin Hoffmann]. New York: Thieme ; Stuttgart, [214]. - x, 229 pages | ||||||||
8 | 8. Sports medicine conditions. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [014]. ix, 396 pages. | ||||||||
9 | 9. Lācis, Almants. Augšējās ekstremitātes un plecu joslas kaulu lūzumi / Almants Lācis, Gundars Lācis ; priekšv. sarakst. Jānis Vētra, Kristaps Keggi ; māksl. Aivars Plotka. Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2007 (Jelgavas tipogrāfija). - 196 lpp. | ||||||||
10 | 10. Lāriņš V. Sporta medicīna. Rīga: LSPA, 2004.- 100 lpp. | ||||||||
11 | 11. Žukovskis I. Sporta medicīnas praktikums. Rīga: Zvaigzne, 1991.- 118 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p | ||||||||
2 | 2. The Oxford dictionary of sports science & medicine / [compiled by] Michael Kent. 3rd ed. - Oxford: Oxford University Press, 2006. (reprinted 2012.) - 612 p. | ||||||||
3 | 3. Textbook of sports medicine : basic science and clinical aspects of sports injury and physical activity / edited by Michael Kjaer, Michael Krogsgaard, Peter Magnusson, Lars Engebretsen, Harald Roos, Timo Takala, Savio L-YWoo. Blackwell Science, [2005]., 2007. - 808 p. | ||||||||
4 | 4. MacAuley D. The Oxford Handbook of Sport and Exercise Medicine.-2nd ed. – Oxford, NY: Oxford University Press, 2012.- 784 p. | ||||||||
5 | 5. McArdle, William D. Exercise physiology: nutrition, energy, and human performance / William D. McArdle, Frank I. Katch, Victor L. Katch. 8th ed. - Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2015.,-1028 p. | ||||||||
6 | 6. Wilmore W.L., Costill D. Physiology of Sport and Exercise. 5th ed. Human Kinetics, 2012, -640 p. |