.
Fizioterapija traumatoloģijā, ortopēdijā - ortozēšanas, protezēšanas pamati
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:56:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_270 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Līga Zenfa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 23 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 46 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 28 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas traumatoloģijā un ortopēdijā, anatomijā, dinamiskajā anatomijā, fizioterapijas pamatos, izmeklēšanas metodēs, rentgenoloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt studējošiem teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu apguvi, kas nepieciešamas fizioterapeita praksē, strādājot ar pacientiem, kam ir kustību un balsta aparāta traumu sekas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Traumatoloģisko pacientu izmeklēšana un FT plāna sastādīšana. Lūzumi, FT pamatprincipi lūzumu gadījumā. FT uzdevumi dažādos lūzumu ārstēšanas etapos. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
2 | Mežģījumi, vispārīgie FT principi un uzdevumi.. Iespējamās komplikācijas un to fizioterapeitiskā ārstēšana. Mīksto audu bojājumi, saišu bojājumi, muskuļu bojājumi vispārīgie FT principi. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
3 | Pleca un augšdelma locītavas apvidus traumas. FT uzdevumi, līdzekļi un metodes. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
4 | FT principi pie augšstilba kaula proksimālās daļas un diafīzes lūzumiem, pie gūžās locītavas osteoartrozes un pēc endoprotezēšanas operācijām | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Ceļa locītavas traumas. FT pie augšstilba kaula lūzumiem. FT pēc ceļa locītavas saišu bojājumiem. FT pēc ceļa locītavas endoprotezēšanas. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
6 | Pēdas locītavas traumas. FT pēc potīšu lūzumiem, konservatīvās un operatīvās ārstēšanas. FT pēc pēdas pirkstu, metatarsālo un pēdas pamatnes kaulu lūzumiem. FT pēc Ahilleja cīpslas plastikas. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
7 | FT pie mugurkaula traumatiskiem bojājumiem. Fizioterapija pēc apdegumiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | Fizioterapija pie amputācijam. FT metodes kustību saglabāšanai ekstremitātē pēc amputācijas. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Fizioterapija ortopēdisko slimnieku rehabilitācijā. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
10 | Fizioterapija traumatoloģijā un ortopēdijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Traumatoloģisko pacientu izmeklēšana un FT plāna sastādīšana. Lūzumi, FT pamatprincipi lūzumu gadījumā. FT uzdevumi dažādos lūzumu ārstēšanas etapos. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Mežģījumi, vispārīgie FT principi un uzdevumi.. Iespējamās komplikācijas un to fizioterapeitiskā ārstēšana. Mīksto audu bojājumi, saišu bojājumi, muskuļu bojājumi vispārīgie FT principi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Pleca un augšdelma locītavas apvidus traumas. FT uzdevumi, līdzekļi un metodes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | FT principi pie augšstilba kaula proksimālās daļas un diafīzes lūzumiem, pie gūžās locītavas osteoartrozes un pēc endoprotezēšanas operācijām | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Ceļa locītavas traumas. FT pie augšstilba kaula lūzumiem. FT pēc ceļa locītavas saišu bojājumiem. FT pēc ceļa locītavas endoprotezēšanas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Pēdas locītavas traumas. FT pēc potīšu lūzumiem, konservatīvās un operatīvās ārstēšanas. FT pēc pēdas pirkstu, metatarsālo un pēdas pamatnes kaulu lūzumiem. FT pēc Ahilleja cīpslas plastikas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | FT pie mugurkaula traumatiskiem bojājumiem. Fizioterapija pēc apdegumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Fizioterapija pie amputācijam. FT metodes kustību saglabāšanai ekstremitātē pēc amputācijas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Fizioterapija ortopēdisko slimnieku rehabilitācijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fizioterapija traumatoloģijā un ortopēdijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students sagatavo praktiskās nodarbības konspektu, kuru pielieto praktiskajā darbā ar pacientu, pēc kā tiek veidota diskusija un uzklausīti pārējo studējošo viedokļi par attiecīgo tēmu. Patstāvīgā darba uzdevums ir apgūt prasmi strādāt ar medicīnas literatūru, salīdzināt un izvērtēt iegūtās teorētiskās informācijas pielietošanas iespējas praktiskajā darbā.Gatavošanās teoretiskai un praktiskai ieskaitei. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. Lai pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšanas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas un pēc diferencētas ieskaites nokārtošanas. Vērtējuma kritēriji: ● ar pārbaudes darbiem tiek vērtētas teorētiskās zināšanas, kas parāda, cik precīzi studējošais apguvis vielu; pārbaudes darbs sastāv no teorētiskiem jautājumiem, par katru jautājumu studējošais saņem noteiktu punktu skaitu, ● diskusijās tiek vērtētas studējošā analītiskās spējas apgūstot pasniegto vielu, ● praktiskais darbs tiek vērtēts saskarē ar pacientu; vērtēšanas kritēriji: a)spēja ievākt anamnēzi un izmeklēt pacientu saistībā ar doto diaganozi – 5punkti; b)spēja noformulēt pacienta galveno problēmu un uzstādīt mērķus – 5 punkti; c)spēja piemeklēt atbilstošākās metodes mērķu sasniegšanai – 5punkti. ● vērtējot attieksmi, tiek ņemta vērā aktīva darbība praktiskajās un teorētiskajās nodarbībās; ● zināšanu, prasmju un kompetenču izaugsme kursa laikā veido individuālo dinamiku. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī. | ||||||||
Prasmes: | Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni. | ||||||||
Kompetences: | - Vispusīgi analizēt un prast pielietot zināšanas par medicīnas praksē biežāk sastopamo kustību balsta aparāta traumatisko bojājumu fizisko rehabilitāciju. - nodrošināt studentiem praktisko iemaņu apguvi kustību un balsta aparāta traumu un to seku fiziskajā rehabilitācijā . - spēs, pamatojoties uz teorētiskajām zināšanām un iegūtajām praktiskajām iemaņām, noteikt rehabilitācijas darbības uzdevumus pacientam ar kustību un balsta aparāta traumu sekām. Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. K. Atkinson, F. Coutts, A.M. Hassenkamp. “Physiotherapy in orthopaedics: A Problem solving Approach” Churchill Livingstone, 2005. 2nd Edition. | ||||||||
2 | 2. J. Ebnezar. “Essentials of Orthopaedics for Physiotherapist”. Jaypee Brothers Publishers, 2003. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Magge, David. J. ”Orthopedic Physical Assessment”. 2008. 5th Edition | ||||||||
2 | 2. Swain, James; Bush, Kenneth W.; Brosing, Juliette. Diagnostic Imaging for Physical Therapists. 2008. | ||||||||
3 | 3. Sueki, Derrick; Brechter, Jacklyn. “Orthopedic Rehabilitation Clinical Advisor”. Mosby, 2009. | ||||||||
4 | 4. Donatelli, Robert A.; Wooden, Michael J. “Orthopaedic Physical Therapy”. Churchill Livingstone, 2009. 4th Edition | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | physio room | ||||||||
2 | CYBERPT | ||||||||
3 | ortho info |