.
Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 14:14:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_271 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas par funkcionālajām spējām saslimšanu/traumu rezultātā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt vispusīgu, veselības aprūpei raksturīgu pamata un specializētu faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas metodēm. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju (SFNK). 2. Pilnveidot zināšanas par funkcionālās novērtēšanas pamatprincipiem. 3. Sniegt zināšanas par novērtēšanas plānu un metodēm. 4. Sniegt zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas principu pielietošanu fizioterapijas praksē. 5. Sniegt praktisku izpratni par apgūto metožu pielietošanas specifiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijas priekšmetā. Novērtēšanas nozīme un veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pamata kustības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kustību spējas pie sensora analizatora ierobežojuma. Attīstības traucējumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes zīdaiņiem un pusaudžiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes klientiem virs 65 | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijas priekšmetā. Novērtēšanas nozīme un veidi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pamata kustības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Kustību spējas pie sensora analizatora ierobežojuma. Attīstības traucējumi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes zīdaiņiem un pusaudžiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes klientiem virs 65 | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi gatavoties semināriem izmantojot papildliteratūru, kā arī lekcijas materiālus. Patstāvīgi novērtēt lielo motoro spēju attīstību izvēlētajām klientam - veikt datu vākšanu, patstāvīgi apstrādāt apkoptos rezultātus, izvērtēt un izdarīt secinājumus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Ja studentu punktu summa ir mazāka par četrām ballēm, viņam tiek dota iespēja kārtot pārbaudījumu atkārtoti. Ja students nenokārto pārbaudījumu otru reizi, viņam tiek nodrošināta iespēja kārtot eksāmenu sesijās laikā, eksāmenu pieņem komisija. Ja nodarbības apmeklējums ir zemāks par 60% tad no kopēja vērtējuma tika atņemta 1 balle Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs veido: - attieksme pret izglītošanos (20%); - aktīva darbība semināros (30%); - studenta veiktie patstāvīgie darbi (30%); - studiju kursa rakstiskais pārbaudījums (20%) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studenti spēs: - demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas plāna izveidi un adekvātu metožu pielietojumu; - izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes. | ||||||||
Prasmes: | Studenti patstāvīgi spēs veikt funkcionālo spēju novērtēšanu atbilstoši klienta indikācijām, kritiski izvērtējot metožu izvēli un iegūto rezultātu objektivitāti ietekmējošos faktorus; - spēs patstāvīgi realizēt funkcionālās novērtēšanas plānā paredzētā metodes, izprotot fizioterapeita profesionālo ētiku. | ||||||||
Kompetences: | Spēs uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli vai vadot speciālistu komandas darbu novērtēšanas un metožu īstenošanas procesā; - demonstrēt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. PVO, 2001 | ||||||||
2 | 2. Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Short Form, 2004 | ||||||||
3 | 3. National Youth Fitness Survey (NYFS) Test of Gross Motor Development (TGMD-2) Procedures Manual. CDC, 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | ICF | ||||||||
2 | Payne G.V., Isaacs L. D. Human Motor Development. A lifespan approach. McGraw-Hill, Inc., New York, 2005. | ||||||||
3 | Monika Ali. Mana bērna attīstības ceļš. Jumava, 2009. | ||||||||
4 | Latvijas Fizioterapijas asociācijas statūti | ||||||||
5 | Ārstniecības likums | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Profesionālā bakalaura studiju programmas ‘Fizioterapija” Prakses nolikums |