.
Fizioterapija pielāgotā sportā un pielāgotās fiziskās aktivitātēs
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.08.2024 12:58:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_300 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aija Kļaviņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 21 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 17 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 34 | ||||
Kopā kontaktstundas | 50 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iepriekš studiju programmā plānotie studiju kursi | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju studentiem apgūt zināšanas par fizisko aktivitāšu plānošanu, ieviešanu un palīglīdzekļu pielietošanu rehabilitācijas procesā. Sniegt pamata zināšanas par pielāgotām fiziskām aktivitātēm un to pielietošanu rehabilitācijas procesā. Iepazīstināt ar fiziskās rehabilitācijas nodarbību plānošanas, ieviešanas principiem un novērtēšanas metodem. Sniegt zināšanas par individuālu pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu izstrādi fiziskajā rehabilitācijā. Sniegt zināšanas par tehniskajiem palīglīdzekļiem (piem., ratiņkrēsli, ortozes, protēzes) un speciālā inventāra pielāgošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | PFA līmeņi, terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
8 | PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Pielāgotā sporta veidi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Speciālo palīglīdzekļu izmantošana sportā cilvēkiem ar invaliditāti | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Palīglīdzekļu izmantošanu un sportistu asistēšana | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) kā rehabilitācijas palīglīdzeklis | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | PFA līmeņi, terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Funkcionālo traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos PFA | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | PFA plānošana, novērtēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | PFA saturs personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Tehniskie palīglīdzekļi un PFA inventāra pielāgošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | PFA aktivitāšu organizēšana personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | PFA programmas plānošana un izveide personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Ceļš uz pielāgoto sportu, tā pamatnostādnes. Paralimpiskā sporta vēsture. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Specifiskie medicīnas aspekti sportā cilvēkiem ar invaliditāti | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Pielāgotā sporta veidi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Klasifikācija sportā cilvēkiem ar invaliditāti, pielāgotā sporta inventārs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
13 | Speciālo palīglīdzekļu izmantošana sportā cilvēkiem ar invaliditāti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Palīglīdzekļu izmantošanu un sportistu asistēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi jāveic funkcionālo spēju traucējumu analīze. Patstāvīgi jāiepazīstas ar PFA saturu rehabilitācijas procesā. Patstāvīgi jāgatavojas pārbaudījumiem par PFA plānošanu un īstenošanu personām ar funkcionāliem traucējumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: 1. Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studentam gala vērtējumu samazina par 1 balli. 2. Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) 3. Lai students tiktu pielaists pie eksāmena, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumu ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. 3.1. ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas (attaisnojošu iemeslu dēļ), tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā, iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. 3.2. ja divu nedēļu laikā netiek sekmīgi nokārtots pārbaudījums, tad students netiek pielaists pie studiju kursa gala eksāmena kārtošanas sekojošās sesijas laikā un šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 3.3. Studiju kursa gala eksāmenu drīkst kārtot ne vairāk kā divas reizes. 3.4. ja nav sekmīgi nokārtots eksāmens par apgūstamo studiju kursu studentam ir tiesības to kārtot trešo reizi. Eksāmenu pieņem komisija 3.5. ja eksāmenā tiek saņemts komisijas nesekmīgs vērtējums, students šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā 4. Gala vērtējums tiek izlikts, aprēķinot pārbaudījumu vidējo atzīmi un eksāmena vērtējumu (eksāmena atzīme ir noteicošā gala vērtējuma izlikšanā.) Kopējā vērtējumā tiek vērtēta: - Attieksme pret studijām, attīstības dinamikas, darbība semināros (10%) - Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%), - Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%). - Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Sekmīga kursa apguves rezultātā studejošie: - apgūs teorētiskās zināšanas un prasmes par pielāgoto fizisko aktivitāšu (PFA) pamatprincipiem un to vietu fiziskajā rehabilitācijā; - spēs analīzet PFA ietekmi uz dažādiem funkcionāliem traucējumiem un uz rehabilitācijas procesu kopumā; - spēs demonstēt zināšanas par PFA pragrammu izveides un ieviešanas principiem; - izprast profesionālo ētiku PFA programmas izveidē un ieviešanā; patstavīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu fizisko spēju novērtēšanai; - pieņemt lēmumus un rast risinājumus individuālo PFA plānu izveidē pielāgojot fiziskās aktivitātes cilvēkiem ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem; | ||||||||
Prasmes: | īstenot PFA principus rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā;- demonstrēt zināšanas un prasmes PFA vides pielāgošanā mērķu īstenošanai. Tehnisko palīglīdzekļu veidi, priekšrocības un trūkumi. spēs: - demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par terapeitisko metožu pielietojumu darbā ar sportistiem pielāgotajā sportā. Spēs izmantot zināšanas par pielāgotā sporta modeli klientu/pacientu rehabilitācijā; -izprast fizioterapeita profesionālo ētiku: izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi pielāgotā sporta struktūru un sportista sniegumu; | ||||||||
Kompetences: | - formulēt un analītiski raksturot informāciju, problēmas un risinājumus sportistu ar invaliditāti aprūpē; - uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu sportistu ar invaliditāti asistēšanā un terapeitiskajā aprūpē, gan sporta aktivitāšu vidē, gan ārpus tās; - spēs objektīvi spriest par palīglīdzekļu ietekmi, to nepieciešamību un pielāgošanu sportistiem ar invaliditāti. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Kļaviņa, A. , Čampa M. Kursa „Pielāgotās fiziskās aktivitātes fiziskajā rehabilitācijā”, “Fizioterapija pielāgotā sportā” lekciju materiāli. | ||||||||
2 | 2. Eiropas standarti pielāgotās fiziskās aktivitātēs. 2010. 36 – 47.lpp. | ||||||||
3 | 3. Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007, 88 lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation and sports Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). 2004, McGraw Hill | ||||||||
2 | 2. Block M.E. A teachers guide to adapted physical education. Including students with disability in Sports and recreation (4th ed.). 2016, Paul H.Brookes | ||||||||
3 | 3. Winnick J.P. Adapted physical education and sport (5th ed). 2011, Human Kinetics | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 4.www.paralympics.org |