.
Dinamiskā anatomija un biomehānika sportā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.07.2024 16:23:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_312 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Edgars Bernāns | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, biomehānika, kinezioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem padziļinātas zināšanas un izpratni par kustību realizējošajiem muskuļiem locītavās dažādās kustību fāzēs, dažādos kontrakcijas veidos, kustību stereotipu raksturojumu un iegūto rezultātu vērtēšanu, veicināt interesi par cilvēka ķermeni, analizējot dažādas kinemātiskās ķēdes dažādos sporta veidos, veidot izpratni par cilvēka kustību balsta sistēmas uzbūvi un funkcijām, sporta veidu tehnikas biomehāniskajiem pamatiem, apgūt kustību analīzes praktiskās iemaņas un prasmi izvērtēt traumu mehānismu un profilaksi dažādos sporta veidos. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Kustību stereotipu normāls un patoloģisks raksturojums dažādās kustībās locītavās, pareizas un patoloģiskas gaitas raksturojums un muskuļu darbības režīmi dažādās gaitas fāzēs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Gaitas un skrējiena kustību stereotipa analīze, skatot dažādās plaknēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kinemātisko ķēžu raksturojums un pielietojums veselības aprūpes speciālista praksē | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Sensoru sistēmu iesaiste kustību kontrolē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Dažādu rehabilitācijas metožu pielietošana kustību stereotipa un kinemātisko ķēžu normalizēšanai, uz pierādījumiem balstīti protokoli | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Dažādiem sporta veidiem raksturīgo kustību analīze. Tests. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Sporta tehnikas biomehānika, kustību organizācijas biomehāniskie principi. Fizisko īpašību biomehānika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Mehānisko slodžu raksturojums dažādos sporta veidos Traumbīstamība sportā, tā cēloņi un profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Sporta veidu tehnikas biomehāniskā analīze | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Kustību biomehānikas, stereotipa un kinemātisko ķēžu analīze – seminārs. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu nostiprināšana par studiju kursa saturu. Studentiem: - patstāvīgi jāizstrādā izvēlētā sporta veida biomehānisko pamatojumu un veikt tā mehānisko un biomehānisko analīzi, raksturot traumbīstamību un ieteicamos profilakses pasākumus, prezentēt darbu, - jāsagatavojas testam par - jāsagatavo un jāaizstāv prezentācijas (izvēlētā sporta veida/kustības kinezioloģiska analīze). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (izvēlētā sporta veida biomehānisko pamatojumu un veikt tā mehānisko un biomehānisko analīzi, raksturot traumbīstamību un ieteicamos profilakses pasākumus). Vērtēšanas kritēriji tiek izveidoti un pieņemti ar studentiem diskusijas laikā. - Teorētiskais tests (par teorētiskiem dinamiskas anatomijas un biomehānikas sporta jautājumiem) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (izvēlētā sporta veida/kustības kinezioloģiska analīze). Vērtēšanas kritēriji tiek izveidoti un pieņemti ar studentiem diskusijas laikā. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 balles. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Parāda padziļinātas zināšanas un izpratni par dažādu locītavu kustību raksturu, kustību stereotipu un kinemātisko ķēžu raksturlielumu analīzes pamatprincipiem; kustību biomehānisko raksturlielumu iegūšanas un analīzes galvenajām metodēm; sporta veidu tehnikas racionalitātes, efektivitātes un apguves līmeņa novērtēšanas metodēm; muskuļu saraušanās biodinamiku un darbības īpatnībām dažādos sporta veidos, kā arī vecuma, dzimuma un fiziskās sagatavotības ietekmi uz sporta tehniku; bioloģisko materiālu izturības kritiskajām vērtībām un mehāniskās slodzes raksturlielumiem dažādos sporta veidos; fizisko īpašību biomehāniku, fizisko vingrinājumu izvēles un izpildes biomehāniskajiem nosacījumiem. | ||||||||
Prasmes: | Prot konstatēt izmainīto kinemātisko ķēžu un stereotipu cēloņsakarības; veikt sporta veidu tehnikas mehānisko un biomehānisko analīzi; izvērtēt kustību mehāniskās un biomehāniskās analīzes rezultātus; novērtēt fizisko vingrinājumu ietekmi uz kustību balsta sistēmu; pamatot fizisko vingrinājumu izvēles un izpildes biomehāniskos nosacījumus, ievērojot cilvēku vecuma, dzimuma un fiziskās sagatavotības īpatnības. | ||||||||
Kompetences: | Var novērtēt sporta tehnikas racionalitātes, efektivitātes un apguves līmeni; novērtēt fizisko vingrinājumu izsaukto mehānisko slodzi uz kustību balsta struktūrelementiem, izpildot tā vai cita sporta veida kustības; novērtēt muskuļu darba režīmus un kontrakcijas veidus, izpildot dažāda rakstura fiziskos vingrinājumus; novērtēt mehāniskā darba efektivitāti dažādos sporta veidos; izvērtēt traumbīstamību dažādos sporta veidos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Koley, S. (2021). Textbook of Biomechanics (1st ed.). AITBS Publishers. | ||||||||
2 | 2. Stergiou, N. (2020). Biomechanics and Gait Analysis (1st ed.). Academic Press. | ||||||||
3 | 3. Hauppauge, N.Y. (2017). Barron's Pocket Anatomy of the Moving Body. | ||||||||
4 | 4. Lanka, J. (2021). Sitienu un metienu biomehānika. Rīga: Jumava. | ||||||||
5 | 5. Muscolino, J. E. (2016). Kinesiology: The Skeletal System and Muscle Function (3rd ed.). Mosby. | ||||||||
6 | 6. Levangie, P. K. (2019). Joint Structure & Function: A Comprehensive Analysis (6th ed.). Jaypee Brothers Medical Publishers. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Zatsiorsky, V. M. (Ed.). (2000). Biomechanics in Sport. Blackwell Science | ||||||||
2 | 2. Lanka, J. (1995). Biomehānika. Rīga: LSPA | ||||||||
3 | 3. Lanka, J. (1997). Augstlēkšanas biomehānika. Rīga: LSPA. | ||||||||
4 | 4. Lanka, J. (2007). Šķēpa mešanas biomehānika. Rīga: Elpa-2. | ||||||||
5 | 5. Lanka, J. (2005). Fizisko īpašību biomehānika (ātruma īpašības). Rīga: LSPA. | ||||||||
6 | 6. McGinnis, P. M. (2013). Biomechanics of Sport and Exercise. Human Kinetics. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kinetic Chain | ||||||||
2 | Tensegrity In Biology |