Skip to main content

Fizioterapija sportistu rehabilitācijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 15:31:38
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_374LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Teorētiskās zināšanas un praktiskās iemanas fzioterapijs tehnoloģijās, testēšanas un kontroles tehnikās, treniņa metodikā, teorijā un praksē. dažādos sporta veidos
Mērķis:
nostiprināt un attīstīt nepieciešamās teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas fizioterapijas praksē treniņu un sacensību pēcslodžu, traumu, saslimšanu rehabilitācijā un to profilaksē
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
2Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
4Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Diferencētā ieskaiteNodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sportistu rehabilitācija treniņa periodā, sportistu rehabilitācija sacensību periodā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
2Balsta kustību sistēmas izmeklēšana, rehabilitācijas programmas sastādīšana traumu gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Profilaktiskie vingrojumi sportista balsta kustību sistēmai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
4Profilaktiskie/terapeitiskie rehabilitācijas vingrojumi sportista saslimšanas gadījumos.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Fizikālā medicīna sportistu traumu/ saslimšanu gadījumos.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Rehabilitācijas īpatnības dažādos sporta veidos.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
7Diferencētā ieskaiteNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Gatavošanās teorētiskajai ieskaitei
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, ieskaites punktu skaitam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samazina par 1 balli. ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtējumu, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● Galīgais vērtējums: beidzoties studiju kursam, tiek likta diferencēta ieskaite, pēc punktu skaita studējošais iegūst vērtējumu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:apgūs teorētiskās zināšanas un prasmes par dažādiem sportista funkcionālajiem stāvokļiem; - spēs analizēt fizioterapeitisko metožu ietekmi uz kustību balsta sistēmu sportistiem; - spēs demonstrēt zināšanas par traumu rehabilitāciju terapijas pamatprincipiem un to vietu fizioterapijas procesā; -izprast profesionālo ētiku rehabilitācijas programmas izveidē un ieviešanā; -formulēt un analītiski raksturot rehabilitācijas programmas izveides principus pēc traumas rašanās, profilaktiskos nolūkos; -patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu funkcionālo spēju novērtēšanai; -pieņemt lēmumus un rast risinājumus atbilstošo metožu izmantošanai;- īstenot fizioterapijas sportistu rehabilitācijā jomas rehabilitācijas mērķu īstenošanai veselības aprūpes jomā. Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī
Prasmes:Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni.
Kompetences:Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. H.,Duane Saunders Robin Saunders „Evaluation, Treatment and Preventio of Musculosketal Disordrs” volume 1,2,3, The saunders droup Chaska, Minesota
22. „Trenera rokasgrāmata” izdevumu 1.,2.,3.,daļa, Rīga
33. Lowrence H.Jones „Strain- couterstrain”, Boise, USA
44. Kazuyoshi Sumita „Hakata methot” Osaka, Japan, 1995.
55. L.Larsens „Sporta traumas” Stokholma, Zviedrija, 2001.
66. Wilma Waters „Medical taping concept”, Niderlands, 2006.
77. Krischak, Gert. Traumatology for the physical therapist / Gert Krischak ; [translator Gertrud G. Champe ; illustrator Martin Hoffmann]. - New York : Thieme ; Stuttgart, [214]. - x, 229 pages
88. Sports medicine conditions. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, [014]. ix, 396 pages
99. Lācis, Almants. Augšējās ekstremitātes un plecu joslas kaulu lūzumi / Almants Lācis, Gundars Lācis ; priekšv. sarakst. Jānis Vētra, Kristaps Keggi ; māksl. Aivars Plotka. - Rīga: Jāņa Rozes apgāds, 2007 (Jelgavas tipogrāfija). - 196 lpp. : il. ; 25 cm.
Papildu literatūra
1Rehabilitation of sports injuries : scientific basis / edited by Walter R. Frontera. - Malden, MA : Blackwell Science ; Osney Mead, Oxford, c2003. - x, 326 p. : ill. ; 26 cm.