Pārlekt uz galveno saturu

Kritiskā lasīšana dažādo mediju vidē

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:29
Par studiju kursu
Kursa kods:KF_047LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Komunikācijas zinātne; Komunikācijas teorijaMērķauditorija:Informācijas un komunikācijas zinātne
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilva Skulte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
nav
Mērķis:
Sniegt studentiem pārskatu par kritiskās lasīšanas jēdzienu, aktualitāti un teorijām. Sniegt izpratni par lasīšanu un uztveri mūsdienu daudzveidīgajos medijos. Attīstīt nākamo žurnālistu kritiskās lasīšanas prasmi un spējas producēt precīzus, nepārprotamus un viegli uztveramus tekstus multimediju videi.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lasīšanas vēsture un kritiskās lasīšanas koncepts. Lasīšanas mediji un formāti un priekšstati par lasīšanu sabiedrībā un kultūrāLekcijas2.00auditorija
2Teksts un lasītājs – bežāk sastopamās lasīšanas kļūdas un kādam jābūt tekstam, lai no tām izvairītos.Nodarbības1.00auditorija
3Lasīšanas un uztveres kognitīvie aspekti. Uzmanība, atmiņa, saprašana, nozīme. Lasīšanas grūtības un to sociālie konteksti.Lekcijas2.00auditorija
4Lasīšanas testi. Lasīšanas eksperimentālā izpēteNodarbības1.00auditorija
5Masu komunikācija un kritiska vēstījumu uztvere. Multimodāli vēstījumi un lasīšana multimediālās vides. Staromediju un hipersaišu teksti un lasījumi.Nodarbības1.00auditorija
6Kristiskā lasīšana un kritiskā domāšana. Pamataspekti.Lekcijas1.00auditorija
7Tekstveides elementi un kritiski lasāms tekstsLekcijas1.00auditorija
8Kritiskā lasīšana kā žurnālista kompetences daļa.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Lasīt obligāto literatūru, gatavoties un nokārtot testus, uzrakstīt referātu, analizēt tekstus.
Vērtēšanas kritēriji:
Dalība lekcijās un semināros, atbilžu kvalitāte, elektroniskie testi, referāts, analīze, eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti pārzina kritiskās lasīšanas galvenās teorijas un lasīšanas kognitīvos un sociālos aspektus.
Prasmes:Studenti prot kritiski lasīt un radīt kritisko lasīšanu veicinošus tekstus, kas ņem vērā pētījumu par kritisko lasīšanu atziņas.
Kompetences:Studenti ieguvuši spēju kritiski lasīt, pārzinot svarīgākos dažādu tekstu elementus un īpatnības dažādos medijos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Kūle, Maija, Uldis Vēgners, Zanda Rubene, Artis Svece, u.c. (2018). "Kritiskā domāšana: izglītība, medijpratība, spriestspēja".
2Harcup, T. (2005). “I'm doing this to change the world”: Journalism in alternative and mainstream media. Journalism Studies, 6(3), 361-374.
3Erfourth, J., Hasenauer, T., & Zieleniewski, L. (2015). Interacting with informational text for close and critical reading. Capstone.
4Carter, C. E. (2013). Mindscapes: Critical reading skills and strategies. Cengage Learning.
5Wray, A., & Wallace, M. (2021). Critical reading and writing for postgraduates. Critical Reading and Writing for Postgraduates, 1-320.
6Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.
7Ward, M. (2013). Journalism online. Routledge.
8Baleria, G. (2021). The Journalism Behind Journalism: Going Beyond the Basics to Train Effective Journalists in a Shifting Landscape. Routledge.
9Filak, V. F. (2021). Dynamics of media writing: Adapt and connect. SAGE Publications.
10Kellner, D., & Share, J. (2019). The critical media literacy guide: Engaging media and transforming education. Brill.
11Hayles, N. K. (2012). How we think: Digital media and contemporary technogenesis. University of Chicago Press.
12Carr, N. (2020). The shallows: What the Internet is doing to our brains. WW Norton & Company.
13Rheingold, H. (2012). Net smart: How to thrive online. Mit Press.
14Treile M.(red.) (2020). Lasīšanas pandēmija: esejas par lasīšanas vēsturi Latvijā. Rīga: LNB.
15Mangen, A., & Van der Weel, A. (2016). The evolution of reading in the age of digitisation: an integrative framework for reading research. Literacy, 50(3), 116-124.
16Graves, L., & Amazeen, M. A. (2019). Fact-checking as idea and practice in journalism. In Oxford research encyclopedia of communication.
17Reich, Z. (2010). Source credibility as a journalistic work tool. In Journalists, sources, and credibility (pp. 31-48). Routledge.
18Rayner, K., Pollatsek, A., Ashby, J., & Clifton Jr, C. (2012). Psychology of reading. Psychology Press.
19Leckner, Sara. (2012). Presentation factors affecting reading behaviour in readers of newspaper media: an eye-tracking perspective. Visual Communication 11, no. 2: 163-184.
20Flippo, R. F., Armstrong, S. L., & Schumm, J. S. (2018). Reading tests. In Handbook of college reading and study strategy research (pp. 340-366). Routledge
21Anča, G. (2001). Tiesības saprast izlasīto.
22Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. New York, Seabury Press.
23Goatly, A., & Hiradhar, P. (2016). Critical reading and writing in the digital age: an introductory coursebook. Routledge.
24Wahl-Jorgensen, K. (2004). Wanted: Critical journalism studies to embrace its critical potential. Ecquid Novi: African Journalism Studies, 25(2), 350-353.
Papildu literatūra
1Simko, J., Hanakova, M., Racsko, P., et.al. (2019, September). Fake news reading on social media: an eye-tracking study. In Proceedings of the 30th ACM Conference on Hypertext and Social Media (pp. 221-230).
2Gwizdka, J., Hosseini, R., Cole, M., & Wang, S. (2017). Temporal dynamics of eye‐tracking and EEG during reading and relevance decisions. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(10), 2299-2312.