Pārlekt uz galveno saturu

Sporta vēsture

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:34:45
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_019LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Antra Gulbe
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas22
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)3Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas6
Kopā kontaktstundas8
Nepilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)1Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas2
Nodarbības (skaits)1Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas2
Kopā kontaktstundas4
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā vidējā izglītība. IKT, svešvalodu, komunikācijas prasmes, zināšanas sportā, vēsturē, kultūrā, ģeogrāfijā, kultūras vēsturē.
Mērķis:
Dot studentiem iespēju apgūt sporta vēsturi hronoloģiskā secībā, orientēties un analizēt norises sporta vēsturē; sekmēt studentu izziņas procesu veidošanos un attīstību; veicināt aktīvu dzīves pieeju, vēsturisko situāciju un problēmu izzināšanā un analīzē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Sporta pirmsākumi Grieķijā un Antīko Olimpisko spēļu norise.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.Nodarbības2.00auditorija
4Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā, ASV un Austroungārijā.Nodarbības2.00auditorija
5Sporta veidu attīstība Latvijā.Nodarbības3.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sporta rašanās objektīvie, subjektīvie bioloģiskie iemesli; Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
2Sporta pirmsākumi Grieķijā un Antīko Olimpisko spēļu norise.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Sports viduslaiku pilsētās un laukos; Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. Renesanse. Humānisma ideoloģija un tās loma sporta attīstībā.Nodarbības2.00auditorija
4Sporta Jaunajos laikos; Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā, ASV un Austroungārijā.Lekcijas1.00auditorija
5Sporta veidu attīstība Latvijā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs ar literatūru, informācijas avotiem. Jautājumu izstrāde viktorīnai. Gatavošanās viktorīnas prezentācijai. Gatavošanās nobeiguma darbam.
Vērtēšanas kritēriji:
Lai students iegūtu sekmīgu vērtējumu, tiks vērtēts: Zināšanas (50%); Prasmes (20%); Attīstības dinamika (20%); Attieksme (10%). Kopvērtējums ir summatīvs.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Hronoloģiski apgūta sporta vēsture, galvenie notikumi dažādos periodos, pamatjautājumi un problemātika.
Prasmes:Prot uzdot jautājumus par doto tēmu; prot vērtēt, salīdzināt informāciju un lietot loģisku argumentāciju; spēj toleranti iekļauties grupas diskusijā.
Kompetences:Prot formulēt savu viedokli, pamatojot to ar faktiem; demonstrē izklāstītā satura atbilstību tematam; demonstrē prasmi loģiski strukturēt darbu; demonstrē atbilstošas valodas lietošanas prasmes.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Čika V., Gubiņš G. Latvijas sporta vēsture (1918-1944). Amerikas latviešu apvienības fiziskās audzināšanas un sporta birojs, 1970. (akceptējams izdevums)
2Jansone R., Gulbe A. Materiāli par sporta vēsturi un Olimpisko izglītību. Mācību līdzeklis. Rīga: LSPA, 2006. (akceptējams izdevums)
3Latvijas olimpiskā vēsture: no Stokholmas līdz Soltleiksitijai. Rīga: LOK, 2003. (akceptējams izdevums)
4Latvijas sporta lepnums 100: personības, notikumi, procesi. Rīga: Latvijas Sporta muzejs, 2018.
5Latvijas sporta vēsture. Rīga: Latvijas izglītības fonds, 1995. (akceptējams izdevums)
6Upeniece I. Fiziskā audzināšana Latvijā (19. gs. vidus - 1940. g.). Rīga: Raka, 2000. (akceptējams izdevums)
7Games People Played : A Global History of Sports. Vamplew, Wray. 2021
8Routledge companion to sports history. Pope, Steven W. 2009 (akceptējams izdevums)
9Ārvalstu studentiem/For international students:
10Routledge companion to sports history. Pope, Steven W. 2009 (akceptējams izdevums)
11Games People Played : A Global History of Sports. Vamplew, Wray. 2021
Papildu literatūra
1Džifords K. Olimpiskās spēles. Rīga: Zvaigzne ABC, 2004.
2Grēviņa A. Viduslaiku pilis. Rīga: Zvaigzne ABC, 1995.
3Hūnolds T. Olimpiskās spēles: visas spēles no senākajiem laikiem līdz mūsdienām: uzvaras, traģēdijas, rekordi. Rīga: Jumava, 2007.
4Kūla A. Bruņinieki: Palīgs vēsturē. Rīga: Zvaigzne ABC, 1995.
5Paegle L. Ievads vēsturē. Rīga: Zvaigzne, 1991. (akceptējams izdevums)
6Rubenis A. Senās Grieķijas dzīve un kultūra. Rīga: Zvaigzne ABC, 1994. (akceptējams izdevums)
7Pasaules vēsture. 1.daļa. Senie laiki. Rīga: Raka, 1997. (akceptējams izdevums)
8Кун Л. Всеобщая история физической культуры и спорта. Москва: Физкультура и спорт, 1982.
9Столбов В. История физической культуры. Москва: Просещение, 1989.
10Oxford Handbook of Sports History. 2020
11Ārvalstu studentiem/For international students:
12Oxford Handbook of Sports History. 2020
Citi informācijas avoti
1Latvijas sports
2LOA
3History of sports
4Ārvalstu studentiem/For international students:
5History of sports