.
Higiēna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:41:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_031 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uģis Ciematnieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 19 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 38 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 42 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas fizioloģijas un bioķīmijas pamatos; prasmes patstāvīgi strādāt ar informācijas avotiem. | ||||||||
Mērķis: | Nodrošināt iespēju apgūt zināšanas un prasmes vispārīgajā un sporta higiēnā skolotāja un trenera un profesionālajās kvalifikācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads higiēnā. Ārtelpu higiēna. Gaisa fizikāli ķīmiskais raksturojums. Klimats. Mikroklimats. Iekštelpu gaisa higiēna. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
2 | Ūdens un augsnes higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Vides piesārņojums un iedzīvotāju veselība. | Lekcijas | 1.50 | auditorija | |||||
4 | Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselīgs dzīvesveids. Fizisko vingrinājumu ietekme uz veselību. Arodveselība - darba vides ietekme uz veselību. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
10 | Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Higiēniskie darbaspēju atjaunošanas līdzekļi. Norūdīšanās. Sporta apģērba un apavu higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Higiēnas prasības sporta celtnēm un vispārizglītojošo skolu telpām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Sporta zāles mikroklimata novērtēšana. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads higiēnā. Ārtelpu higiēna. Gaisa fizikāli ķīmiskais raksturojums. Klimats. Mikroklimats. Iekštelpu gaisa higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ūdens un augsnes higiēna. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Vides piesārņojums un iedzīvotāju veselība. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Veselīgs dzīvesveids. Fizisko vingrinājumu ietekme uz veselību. Arodveselība - darba vides ietekme uz veselību. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Higiēniskie darbaspēju atjaunošanas līdzekļi. Norūdīšanās. Sporta apģērba un apavu higiēna. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Higiēnas prasības sporta celtnēm un vispārizglītojošo skolu telpām. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Sporta zāles mikroklimata novērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Jāsagatavojas semināram par vides piesārņojuma ietekmi uz veselību. 2. Praktiskā darbā jānovērtē sporta zāles mikroklimats, apgaismojums un gaisa apmaiņa. 3. Jāveic pētījums par 3 dažāda vecuma cilvēku fizisko aktivitāšu paradumiem un jāsagatavo pētījuma apraksts. 4. Jāveic pētījums skolas higiēnā par izvēlēto tēmu un jāsagatavo prezentācija. 5. Jāsagatavojas semināram par apreibinošo vielu ietekmi uz sportista darbaspējām un veselību. 6. Jāsagatavojas eksāmenam par kursu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana semināros (uzstājoties ar individuāli izveidotām prezentācijām), praktiskajos darbos un gala eksāmenā. Ja studējošais neierodas uz semināru, praktisko darbu, vai to nokārto nesekmīgi, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Higiēnas studiju kursa nobeigumā ir jānokārto eksāmens. Pie eksāmena tiek pielaisti tikai tie studenti, kas ir sekmīgi nokārtojuši visus 4 seminārus un 2 praktiskos darbus. Kopvērtējums ir summatīvs. Eksāmenu atļauts kārtot trīs reizes. Trešā reize (komisijas klātbūtnē) ir pēdējā iespēja tekošā semestra laikā studentam nokārtot šo priekšmetu. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums 10 ballu skalā pēc iegūtās punktu summas semestra laikā par semināriem un praktiskajiem darbiem, kas sastāda 50% no vērtējuma, un eksāmena vērtējuma, kas arī veido 50% no vērtējuma. Ja students saņēmis sekmīgu gala vērtējumu, bet vēlas saņemt augstāku vērtējumu, viņš drīkst kārtot eksāmenu atkārtoti līdz semestra beigām divas reizes tikai ar LSPA Studiju departamenta izsniegto atļauju. Paliek spēkā pēdējā atkārtotā pārbaudījuma vērtējums. Studiju rezultātu vērtēšana 1. Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. 2. Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. Ikdienas fizisko aktivitāšu līmenis. 3. Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs. 4. Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. 5. Skolas higiēna. 6. Sporta zāles mikroklimata novērtēšana. 7. Rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Izprot vides kvalitātes saistību ar iedzīvotāju veselību. 2. Zina, kā ar uztura un fizisko vingrinājumu palīdzību nodrošināt hronisko slimību profilaksi, darbaspēju pieaugumu un atjaunošanos. 3. Pamato fizisko aktivitāšu lomu veselības saglabāšanā. 4. Pamato psihoaktīvo vielu lietošanas nesavienojamību ar sportu. 5. Teorētiski pamato higiēnisko darbaspēju atjaunošanas līdzekļu nepieciešamību, prot izvēlēties piemērotākos atbilstīgi sportista vajadzībām un zina, kā tos izmantot. 6. Zina, kādas ir higiēnas prasības vispārizglītojošajām izglītības iestādēm un kā nodrošināt to ievērošanu. 7. Izprot higiēnas prasību ievērošanas nozīmi, organizējot sporta stundu un treniņa nodarbību. | ||||||||
Prasmes: | 8. Novērtē vides kvalitātes atbilstību sporta nodarbību un rekreācijas pasākumu organizēšanai. 9. Novērtē uztura atbilstību veselīga uztura principiem. 10. Novērtē fizisko aktivitāšu paradumus. 11. Prot izstrādāt norūdīšanās/ darbaspēju atjaunošanas programmu dažāda vecuma cilvēkiem. Novērtē skolas mācību procesa, telpu un inventāra atbilstību higiēnas prasībām. 13. Izskaidro personīgās higiēnas ievērošanas nepieciešamību sporta nodarbībās. | ||||||||
Kompetences: | 14. Spēj ierosināt nepieciešamos uzlabojumus skolas vidē. 15. Spēj veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības. 16. Spēj uzņemties atbildību par savām darba spējām. 17. Spēj noteikt darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz veselību. veselības riska faktorus. 18. Spēj veidot un vadīt drošas un efektīvas mācību/treniņu nodarbības un sacensības daudzgadu treniņu procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vides veselība. M. Eglītes red. Rīga: RSU, 2008. 600 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Lekciju materiāls, prezentācijas. | ||||||||
3 | Darba aizsardzības likums | ||||||||
4 | Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas | ||||||||
5 | Ārzemju studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Lecture material, presentations. | ||||||||
7 | Labour Protection Law | ||||||||
8 | Hygiene Requirements for Educational Institutions Implementing the General Basic Education, General Secondary Education, Vocational Basic Education, Industrial Education, or Vocational Secondary Education Programmes | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Rubana I.M. Uzturs sportistam. Rīga: LSPA, 1998. 198 lpp. | ||||||||
2 | Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009., 200 lpp. | ||||||||
3 | Rubana I.M. Uzturs jaunajiem sportistiem. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga: LTTC, 2008. 70-89 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. RSU, 2012. | ||||||||
2 | V.Kaļķa un Ž.Rojas (red.). Darba vides riska faktori un srādājošo veselības aizsardzība. Rīga: Elpa, 2001. 489 lpp. | ||||||||
3 | Kaļķis V., Roja Ž., Kaļķis H. Arodveselība un riski darbā. Rīga: Medicīnas apgāds, 2015, 538 lpp. | ||||||||
4 | Vīksna L. un līdzautori. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds, 2011, 590 lpp. |