Pārlekt uz galveno saturu

Higiēna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:41:16
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_031LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Uģis Ciematnieks
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)19Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas38
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas42
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)2Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas4
Kopā kontaktstundas22
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas fizioloģijas un bioķīmijas pamatos; prasmes patstāvīgi strādāt ar informācijas avotiem.
Mērķis:
Nodrošināt iespēju apgūt zināšanas un prasmes vispārīgajā un sporta higiēnā skolotāja un trenera un profesionālajās kvalifikācijās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads higiēnā. Ārtelpu higiēna. Gaisa fizikāli ķīmiskais raksturojums. Klimats. Mikroklimats. Iekštelpu gaisa higiēna.Lekcijas1.50auditorija
2Ūdens un augsnes higiēna.Lekcijas1.00auditorija
3Vides piesārņojums un iedzīvotāju veselība.Lekcijas1.50auditorija
4Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse.Lekcijas1.00auditorija
5Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse.Lekcijas1.00auditorija
6Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna.Lekcijas1.00auditorija
7Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna.Lekcijas1.00auditorija
8Veselīgs dzīvesveids. Fizisko vingrinājumu ietekme uz veselību. Arodveselība - darba vides ietekme uz veselību.Lekcijas2.00auditorija
9Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs.Lekcijas3.00auditorija
10Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs.Nodarbības1.00auditorija
11Higiēniskie darbaspēju atjaunošanas līdzekļi. Norūdīšanās. Sporta apģērba un apavu higiēna.Lekcijas1.00auditorija
12Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings.Lekcijas1.00auditorija
13Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings.Lekcijas1.00auditorija
14Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā.Lekcijas1.00auditorija
15Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā.Nodarbības1.00auditorija
16Higiēnas prasības sporta celtnēm un vispārizglītojošo skolu telpām.Lekcijas1.00auditorija
17Sporta zāles mikroklimata novērtēšana.Lekcijas1.00cits
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads higiēnā. Ārtelpu higiēna. Gaisa fizikāli ķīmiskais raksturojums. Klimats. Mikroklimats. Iekštelpu gaisa higiēna.Lekcijas1.00auditorija
2Ūdens un augsnes higiēna.Lekcijas0.50auditorija
3Vides piesārņojums un iedzīvotāju veselība.Lekcijas0.50auditorija
4Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse.Lekcijas0.50auditorija
5Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse.Lekcijas1.00auditorija
6Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna.Lekcijas0.50auditorija
7Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna.Lekcijas1.00auditorija
8Veselīgs dzīvesveids. Fizisko vingrinājumu ietekme uz veselību. Arodveselība - darba vides ietekme uz veselību.Lekcijas0.50auditorija
9Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs.Lekcijas0.50auditorija
11Higiēniskie darbaspēju atjaunošanas līdzekļi. Norūdīšanās. Sporta apģērba un apavu higiēna.Lekcijas0.50auditorija
12Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings.Lekcijas0.50auditorija
13Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings.Lekcijas1.00auditorija
14Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā.Lekcijas0.50auditorija
15Skolas higiēna: higiēnas prasības izglītības iestādēm, mācību procesa higiēna, sporta stundas higiēna, slimību un traumu profilakse skolā.Nodarbības1.00auditorija
16Higiēnas prasības sporta celtnēm un vispārizglītojošo skolu telpām.Lekcijas0.50auditorija
17Sporta zāles mikroklimata novērtēšana.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Jāsagatavojas semināram par vides piesārņojuma ietekmi uz veselību. 2. Praktiskā darbā jānovērtē sporta zāles mikroklimats, apgaismojums un gaisa apmaiņa. 3. Jāveic pētījums par 3 dažāda vecuma cilvēku fizisko aktivitāšu paradumiem un jāsagatavo pētījuma apraksts. 4. Jāveic pētījums skolas higiēnā par izvēlēto tēmu un jāsagatavo prezentācija. 5. Jāsagatavojas semināram par apreibinošo vielu ietekmi uz sportista darbaspējām un veselību. 6. Jāsagatavojas eksāmenam par kursu.
Vērtēšanas kritēriji:
Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana semināros (uzstājoties ar individuāli izveidotām prezentācijām), praktiskajos darbos un gala eksāmenā. Ja studējošais neierodas uz semināru, praktisko darbu, vai to nokārto nesekmīgi, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Higiēnas studiju kursa nobeigumā ir jānokārto eksāmens. Pie eksāmena tiek pielaisti tikai tie studenti, kas ir sekmīgi nokārtojuši visus 4 seminārus un 2 praktiskos darbus. Kopvērtējums ir summatīvs. Eksāmenu atļauts kārtot trīs reizes. Trešā reize (komisijas klātbūtnē) ir pēdējā iespēja tekošā semestra laikā studentam nokārtot šo priekšmetu. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums 10 ballu skalā pēc iegūtās punktu summas semestra laikā par semināriem un praktiskajiem darbiem, kas sastāda 50% no vērtējuma, un eksāmena vērtējuma, kas arī veido 50% no vērtējuma. Ja students saņēmis sekmīgu gala vērtējumu, bet vēlas saņemt augstāku vērtējumu, viņš drīkst kārtot eksāmenu atkārtoti līdz semestra beigām divas reizes tikai ar LSPA Studiju departamenta izsniegto atļauju. Paliek spēkā pēdējā atkārtotā pārbaudījuma vērtējums. Studiju rezultātu vērtēšana 1. Vides epidemioloģiskie faktori. Infekcijas slimības, to profilakse. 2. Personiskā un mentālā higiēna. Miega higiēna. Ikdienas fizisko aktivitāšu līmenis. 3. Vesela cilvēka uzturs. Uztura paradumi. Bērnu un pusaudžu uzturs. 4. Apreibinošās vielas. Atkarība no vielām un procesiem. Atkarības slimība. Dopings. 5. Skolas higiēna. 6. Sporta zāles mikroklimata novērtēšana. 7. Rakstisks eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:1. Izprot vides kvalitātes saistību ar iedzīvotāju veselību. 2. Zina, kā ar uztura un fizisko vingrinājumu palīdzību nodrošināt hronisko slimību profilaksi, darbaspēju pieaugumu un atjaunošanos. 3. Pamato fizisko aktivitāšu lomu veselības saglabāšanā. 4. Pamato psihoaktīvo vielu lietošanas nesavienojamību ar sportu. 5. Teorētiski pamato higiēnisko darbaspēju atjaunošanas līdzekļu nepieciešamību, prot izvēlēties piemērotākos atbilstīgi sportista vajadzībām un zina, kā tos izmantot. 6. Zina, kādas ir higiēnas prasības vispārizglītojošajām izglītības iestādēm un kā nodrošināt to ievērošanu. 7. Izprot higiēnas prasību ievērošanas nozīmi, organizējot sporta stundu un treniņa nodarbību.
Prasmes:8. Novērtē vides kvalitātes atbilstību sporta nodarbību un rekreācijas pasākumu organizēšanai. 9. Novērtē uztura atbilstību veselīga uztura principiem. 10. Novērtē fizisko aktivitāšu paradumus. 11. Prot izstrādāt norūdīšanās/ darbaspēju atjaunošanas programmu dažāda vecuma cilvēkiem. Novērtē skolas mācību procesa, telpu un inventāra atbilstību higiēnas prasībām. 13. Izskaidro personīgās higiēnas ievērošanas nepieciešamību sporta nodarbībās.
Kompetences:14. Spēj ierosināt nepieciešamos uzlabojumus skolas vidē. 15. Spēj veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības. 16. Spēj uzņemties atbildību par savām darba spējām. 17. Spēj noteikt darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz veselību. veselības riska faktorus. 18. Spēj veidot un vadīt drošas un efektīvas mācību/treniņu nodarbības un sacensības daudzgadu treniņu procesā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vides veselība. M. Eglītes red. Rīga: RSU, 2008. 600 lpp. (akceptējams izdevums)
2Lekciju materiāls, prezentācijas.
3Darba aizsardzības likums
4Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas
5Ārzemju studentiem/For international students:
6Lecture material, presentations.
7Labour Protection Law
8Hygiene Requirements for Educational Institutions Implementing the General Basic Education, General Secondary Education, Vocational Basic Education, Industrial Education, or Vocational Secondary Education Programmes
Papildu literatūra
1Rubana I.M. Uzturs sportistam. Rīga: LSPA, 1998. 198 lpp.
2Brila A. Infekcijas slimību epidemioloģija. Rīga: Nacionālais apgāds, 2009., 200 lpp.
3Rubana I.M. Uzturs jaunajiem sportistiem. Bērnu un pusaudžu trenera rokasgrāmata. Rīga: LTTC, 2008. 70-89 lpp.
Citi informācijas avoti
1Eglīte M. Darba medicīna. RSU, 2012.
2V.Kaļķa un Ž.Rojas (red.). Darba vides riska faktori un srādājošo veselības aizsardzība. Rīga: Elpa, 2001. 489 lpp.
3Kaļķis V., Roja Ž., Kaļķis H. Arodveselība un riski darbā. Rīga: Medicīnas apgāds, 2015, 538 lpp.
4Vīksna L. un līdzautori. Infekcijas slimības. Rīga: Medicīnas apgāds, 2011, 590 lpp.