.
Fiziskie vingrinājumi un veselība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.10.2024 09:13:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_032 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uģis Ciematnieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 6 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 6 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūtās zināšanas anatomijā, fizioloģijā, sporta fizioloģijā, biomehānikā, vingrošanā, vieglatlētikā un citi 1. un 2. studiju gada priekšmeti. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par fiziskajiem vingrinājumiem, to iedarbību uz cilvēka ķermeni, to nozīmi veselības nostiprināšanā dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Slodzes raksturojošie parametri un dozēšanas pamatprincipi. Fizisko vingrinājumu iedalījums, to lokālā un vispārējā iedarbība uz cilvēka organismu | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Balsta – kustību sistēmas elementu novērtēšana, analīze un korekcija (stāja, muskuļu garuma testi un spēka izturības testi) | Nodarbības | 5.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības vingrošanas veicinošo treniņu programmu sastādīšana, dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem, – spēka, spēka izturības treniņš | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Slodzes raksturojošie parametri un dozēšanas pamatprincipi. Fizisko vingrinājumu iedalījums, to lokālā un vispārējā iedarbība uz cilvēka organismu | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Balsta – kustību sistēmas elementu novērtēšana, analīze un korekcija (stāja, muskuļu garuma testi un spēka izturības testi) | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības vingrošanas veicinošo treniņu programmu sastādīšana, dažāda vecuma un dzimuma cilvēkiem, – spēka, spēka izturības treniņš | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās prakstiskajām nodarbībām un ieskaitei. Literatūras studēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kopvērtējums ir summatīvs: Praktiskās nodarbības; gala pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. zinās veselīga dzīvesveida īstenošanas līdzekļi un metodes. 2. zinās fizisko aktivitāšu nozīme veselības veicināšanā. 3. zinās fizisko vingrinājumu nozīme un pielietošana veselības nostiprināšanā, slimību profilaksē un dzīves kvalitātes paaugstināšanā. 4. zinās fizisko vingrinājumu ietekmi uz cilvēku veselību visās vecuma grupās, lai sekmētu veselību, nodrošinātu profilaksi, terapiju un rehabilitāciju. 5. zinās kustību trūkuma ietekme uz cilvēku veselību visās vecuma grupās. 6. orientēsies PVO rekomendācijās fiziskajai aktivitātei visām vecuma grupām. 7. orientēsies jaunākās zinātniskās atziņas par fizisko vingrinājumu nozīmi un pielietošanu personas veselības nostiprināšanā. | ||||||||
Prasmes: | 8. Noteikt un kritiski novērtēt vizuāli redzamās cilvēka veselības stāvokļa izmaiņas, piemēram balsta – kustību sistēmā, sirds asinsvadu un elpošanas sistēmā. 9. Pielietot piemērotākos un efektīvākos fiziskos vingrinājumus, līdzekļus un metodes veselības nostiprināšanai, slimību profilaksei un dzīves kvalitātes paaugstināšanai. 10. Izvēlēties piemērotākos un efektīvākos fiziskos vingrinājumus, jebkura cilvēka fiziskās sagatavotības paaugstināšanai. 11. Noteikt treniņu slodžu apjomus un intensitāti, atbilstoši dzimumam, vecumam, fiziskajai sagatavotībai un veselības stāvoklim. 12. Sastādīt uz Pasaules Veselības organizācijas rekomendācijām un jaunākajiem zinātniskiem pierādījumiem balstītu veselības sporta treniņu programmu dažāda vecuma cilvēkiem ar dažādu fizisko sagatavotību / veselības stāvokli. 13. Dažādot treniņus atbilstoši pieejamiem resursiem. | ||||||||
Kompetences: | 14. Spēja mērķtiecīgi izvēlēties atbilstošus vērtēšanas kritērijus katram cilvēkam. 15. Spēja mērķtiecīgi izvēlēties un veidot skaidrus, trenēšanās mērķus individuālās attīstības vajadzībām. 16. Spēja patstāvīgi īstenot vecumam, dzimumam, spējām atbilstošu veselības uzturošu/veicinošu treniņu procesu. 17. Spēja mērķtiecīgi pielietot dažādus individualizētus treniņu līdzekļus un metodes konkrēti izvirzītajam treniņu mērķim. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Ivuškāns A. Ceļa locītava : traumas un citi bojājumi fizioterapeita skatījumā. Zvaigzne ABC, 2018. | ||||||||
2 | Ivuškāns A. Vingrinājumi muguras veselībai. Zvaigzne ABC, 2016. | ||||||||
3 | Peggy A. Houglum. Therapeutic exercise for musculoskeletal injuries. 4th ed. Champaign, ILHuman Kinetics, 2016. | ||||||||
4 | Gūtenbrunners K., Glēzeners Ž.Ž. Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība. Rīga: Nacionālais apgāds, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Delavjē F. Muskulatūras attīstīšana: spēka vingrinājumi anatomiskā skatījumā. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Delavjē F. Vingrinājumi sievietēm. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Zubovičs L., Markevics M., Valainis V. Veselību veicinošā atlētiskā vingrošana sievietēm. Māc.-metod. mater. Jelgava [b.i.], 2002. (akceptējams izdevums) | ||||||||
8 | Kaziniece V. Vairāk nekā 1000 vingrojumu 365 dienām. Rīga: Gulbis 2001. (akceptējams izdevums) | ||||||||
9 | Kendall Muscles Testing and Function with Posture and Pain. 2024. | ||||||||
10 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
11 | Peggy A. Houglum. Therapeutic exercise for musculoskeletal injuries. 4th ed. Champaign, ILHuman Kinetics, 2016. | ||||||||
12 | Kendall Muscles Testing and Function with Posture and Pain. 2024. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Upmanis R. Vingro ar prieku! Ceļvedis veselīgam dzīvesveidam. Rīga: Jumava. | ||||||||
2 | Mauriņa L. Ārstnieciskās vingrošanas pamati. Māc. līdz. Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas stud. Rīga, 1999. | ||||||||
3 | Sarah A. Curran. ‘’Posture: types, exercise and health effects’’. Nova Science Pub Inc. 1st ed., 2014. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Sarah A. Curran. ‘’Posture: types, exercise and health effects’’. Nova Science Pub Inc. 1st ed., 2014. |