.
Sporta medicīna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 13:41:57
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_033 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Viesturs Lāriņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Anatomija, Fizioloģijas pamati, Vecumposmu fizioloģija, Sporta biomehānikas pamati un Fiziskie vingrinājumi un veselība. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt sporta medicīnas zināšanas, iegūt prasmes un nepieciešamās kompetences, sporta skolotāja un trenera kvalifikācijai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Bērnu un sportistu medicīniskās pārbaudes, to veidi, saturs (MK noteikumi Nr.594). | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Sportista anamnēze | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Dopinga kontrole sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta medicīnas priekšmets, saturs, uzdevumi, organizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Somatoskopija-1. Stājas un somatotipa noteikšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Somatoskopija-2. Kāju un pēdu stāvokļa noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Somatoskopija. Fiziskās attīstības noteikšana. 1.kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Antropometrija. Standartu, indeksu un percentiļu metode rezultātu vērtēšanā. Antropometriskais profils. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | EIROFIT testi fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Fiziskās sagatavotības noteikšana un vērtēšana. 2. kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšana un vērtēšana | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi iegūt fiziskās attīstības un sagatavotības mērījumus praktiskajās nodarbībās, veikt datu apstrādi, analizēt iegūtos rezultātus, izdarīt secinājumus un izstrādāt rekomendācijas, noformēt protokolus. Patstāvīgi gatavoties semināriem, 2 kolokvijiem un pārbaudījumam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšana 1. Attieksme pret studijām, attīstības dinamika, darbs semināros (10%). 2. Patstāvīgi veiktie praktiskie darbi (20%). 3. Studiju kursa rakstiskie pārbaudījumi (70%) Studiju rezultātu kopvērtējumā tiek pielietota summatīvā metode. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Spēs orientēties bērnu un jauniešu veselības aprūpe sporta medicīnas jomā un jauno sportistu medicīniskās pārbaudēs, atbilstoši MK noteikumiem Nr. 594. 2. Pārzinās bērnu un jauniešu stājas un ķermeņa somatotipa noteikšanu un novērtēšanu sportistiem. 3. Spēs noteikt bērnu un jauniešu kāju un pēdu stāvokli un pārzinās novērtēšanas metodes sportistiem. 4. Zinās antropometrijas metodes bērnu un jauno sportistu fiziskās attīstības noteikšanā. 5. Zinās EIROFIT metode bērnu un jauniešu fiziskās attīstības un sagatavotības noteikšanā. 6. Pārzinās antidopinga noteikumus, dopinga līdzekļus un metodes kontroli sportā. | ||||||||
Prasmes: | 7. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu. 8. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli ar somatoskopijas un plantogrāfijas metodēm. 9. Studējošie spēj patstāvīgi noteikt un analizēt fizisko attīstību ar antropometrijas metodēm. 10. Studējošie iegūst prasmes patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērnu un jauno sportistu un nesportistu fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi. | ||||||||
Kompetences: | 11.Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt stāju un ķermeņa somatotipu bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 12. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt un novērtēt kāju un pēdu stāvokli bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 13. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt fizisko attīstību bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem ar antropometrijas metodēm, izdarīt secinājumus un dot rekomendācijas. 14. Studējošie iegūst kompetences patstāvīgi noteikt, analizēt un novērtēt bērniem un jauniešīem, jaunajiem sportistiem fizisko sagatavotību ar EIROFIT metodi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lāriņš V. Sporta medicīna. Teorija un prakse. Rīga: Jumava, 2022, - 312 lpp. | ||||||||
2 | ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p. | ||||||||
3 | Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568. | ||||||||
4 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
5 | Potteiger J. ACSM's Introduction to Exercise Science. American College of Sports Medicine. 4th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2023, -568. | ||||||||
6 | ACSM’s Exercise Testing and Prescription. (American College of Sports Medicine, sen. Ed. Madeline Podenostro Bayles). 2nd Ed., Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2024, -490 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Priedīte I.S., Sauka M., Kalniņa L., Lāriņš V. Vispārizglītojošo skolu skolēnu fiziskās sagatavotības izvērtēšana. Rīga: LSMA, 2015.- 53 lpp. | ||||||||
2 | Trenera rokasgrāmata. Rīga: Jumava; LTTC, 2022. | ||||||||
3 | Feito Y., Magal M. ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine). 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021. | ||||||||
4 | Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p. | ||||||||
5 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
6 | Feito Y., Magal M. ACSM's Fitness Assessment Manual (American College of Sports Medicine). 6th Ed. Philadelphia, PA: Wolters Kluwer, 2021. | ||||||||
7 | Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Antidopinga metodiskie materiāli/Anti-doping methodological materials | ||||||||
2 | Doping control | ||||||||
3 | Anthropometry | ||||||||
4 | Tempertest | ||||||||
5 | Kaminsky L.A. (ed.) ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual. American College of Sports Medicine. 4th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2014.- 174 p. |