.
Pielāgotās fiziskās aktivitātes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 08:58:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_036 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uģis Ciematnieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 22 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par iekļaujošās sporta un veselības stundas plānošanu, mācīšanas procesa modifikāciju. Sniegt zināšanas par kritiskās domāšanas pieeju PFA izglītībā. Sniegt zināšanas par izmērāmu mērķu izvirzīšanu audzēkņiem ar speciālām izglītības vajadzībām (turpmāk - SIV). Sniegt pamatzināšanas par pielāgoto fizisko aktivitāšu (turpmāk – PFA) vēsturiskiem aspektiem. Sniegt zināšanas par speciālo izglītību Latvijā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pielāgotās fiziskās aktivitātes (PFA) vēsture. PFA līmeņi, terminoloģija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
2 | Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Individualizācija. Mācību procesa diferenciācija. Komunikācija, tai skaitā alternatīvās komunikācijas metodes un to praktiskais pielietojums sports un veselība mācību stundā. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||||
3 | Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
5 | PFA audzēkņiem ar kustību traucējumiem, intelektuāliem attīstības traucējumiem, ar sensoriem traucējumiem, ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sporta organizācijas personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Galvenie starptautiskie sporta pasākumi personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Tehniskie palīglīdzekļi, un sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem un kontroldarbiem par tēmām: 1. PFA vēsture. Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. Sasniedzamie rezultāti veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomā. Mācību procesa diferenciācija. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošana. Sadarbība, komunikācija. 4. Funkcionālie traucējumi, to ietekme uz personu iesaistīšanos sports un veselība mācību stundā, sportā un brīva laika aktivitātēs. 5. Tehniskie palīglīdzekļi, sporta inventāra pielāgošana personām ar funkcionāliem traucējumiem. 6. Praktisko darbu patstāvīga veikšana – izmērāmu mērķu izvirzīšana audzēkņiem ar SIV sporta izglītībā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Praktiskie darbi: 3,0 punkti – zināšanas un prasmes praktisko darbu izstrādāšanā, 3,5 punkti – darba noformējums, atbildes uz darba uzdevumiem, secinājumi, rekomendācijas. 1,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums, 2,5 punkti – secinājumu teorētiskais pamatojums saistībā ar sporta zinātnes atziņām un sporta praksi. 2,5 punkti - 1. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 2. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2,5 punkti - 3. grupu darba noformējums, prezentācija, secinājumi, rekomendācijas. 2. Semināru nodarbības: 3,5 punkti – aktīva piedalīšanās, zināšanu demonstrēšana, 3,5 punkti – attieksme, attīstība dinamikā. 3. Kontroldarbu vērtēšanas kritēriji 2,0 punkti – atbildes uz 25% jautājumu 4,0 punkti – atbildes uz 50% jautājumu 6,0 punkti – atbildes uz 75% jautājumu 8,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu 10,0 punkti – atbildes uz 100% jautājumu, saistot ar sporta zinātnes atziņām, zinātnisko literatūru un citiem studiju kursiem. Beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Ja iegūtā punktu summa ir mazāka par 11 punktiem, kas nepieciešama zemākā pozitīvā vērtējuma iegūšanai, tad papildus jākārto teorētiskais pārbaudījums. Lai studentu pielaistu pie teorētiskā pārbaudījuma iepriekš jānokārto studiju kursa prasības. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgas zināšanas par iekļaujošās sports un veselības mācību stundas plānošanu, novērtēšanas, ieviešanas, starpnovērtēšanas un mācīšanas procesa modifikāciju nepieciešamības izvērtēšanu. | ||||||||
Prasmes: | 1. Novērtēt mācību programmas piemērotību individuālajām vajadzībām un spējām audzēkņiem ar SIV. 2. Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. 3. Plānot vispiemērotākās komunikācijas stratēģijas attiecībā uz audzēkņiem ar speciālajām izglītības vajadzībām. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot mācību un praktiskos darbus individuāli vai komandā. | ||||||||
Kompetences: | 1. Pielieto individuāli atbilstošu novērtējumu saskaņā ar individuālo izglītības programmas apguves plānu. 2. Pielieto piemērotas pielāgotās mācību programmas audzēkņiem ar SIV. 3. Izmanto mācīšanas un atbalsta stratēģiju efektivitāti. 4. Izmanto mācīšanas stratēģiju piemērotības principus atbilstoši indviduālām SIV. Izmanto piemērotu atbalsta stratēģiju. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Steadward R.D., Wheeler G.D., Watkinson E.J. Adapted physical activity. The University of Alberta Press, 2003. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Sherrill, C. Adapted physical activity, recreation, and sport (6th ed.). New York, NY: McGraw Hill, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). Adapted physical education and sport (6th ed.). Champaign, IL: Human Kinetics, 2022. | ||||||||
4 | Block, M. E. A Teacher's Guide to Adapted Physical Education : Including students with disabilities in physical education. NY: McGraw Hill, 2016. | ||||||||
5 | Lieberman, L. J. Paraeducators in physical education: A training guide to roles and responsibilities. Reston, VA: American Association of Physical Activity and Recreation (AAPAR). 2007. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019. | ||||||||
2 | Kļaviņa, A. Iekļauj Mani. Rokasgrāmata bērnu ar invaliditāti iekļaušanai sporta nodarbībās. Jelgavas Tipogrāfija, 2007. | ||||||||
3 | Strazdiņa N. Veselīga dzīvesveida ieradumu veidošanās fiziskajās aktivitātēs dienas garumā. Rīga: Drukātava SIA, 2023. | ||||||||
4 | Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019. | ||||||||
5 | Individuālā izglītības programmas apguves plāna sastādīšana un īstenošana. Metodiskie ieteikumi. Valsts izglītības satura centrs, 2022. | ||||||||
6 | O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024 | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics, 2019. | ||||||||
9 | Bālan V., Mujea A., Gherghel C. Bocce practical guide. Bucuresti: Discobolul, 2019. | ||||||||
10 | O'Sullivan and Schmitz's physical rehabilitation. 2024 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā. Pētījuma gala ziņojums. Latvijas Republikas Saeima, 2020. |