.
Sociālā un saskarsmes psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.11.2024 08:26:24
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_090 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne; Sporta pedagoģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Žermēna Vazne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 10 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 6 | ||||
Kopā kontaktstundas | 12 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Priekšzināšanas: vispārīgā un attīstības psiholoģijā; pedagoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studentu profesionālo kompetenci, veicinot sistematizēta un empīriski pamatota satura realizāciju par sociālās un saskarsmes psiholoģijas pamatjautājumiem, sociālpsiholoģisko pieeju personības izpētē, personības saskarsmes prasmju veidošanos, norisēm un izpausmēm. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam; | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
3 | Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas; | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
4 | Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
5 | ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
6 | Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
7 | Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs. | Lekcijas | 2.00 | cits | |||||
8 | Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā. | Lekcijas | 3.00 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes būtība un izpausmes; sociālā percepcija, pirmā iespaida veidošanās. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
2 | Efektīva verbālā komunikācija un psiholoģiskās barjeras. Saskarsmes neverbālais informatīvi-komunikatīvais aspekts, prasības komunikatoram un klausītājam; | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Interakcija-saskarsme kā mijiedarbība. Transaktīvā teorija. Konflikti, to veidi, risināšanas iespējas; | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
4 | Cilvēku ietekmēšanas paņēmieni un aizsardzības mehānismi. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
5 | ES izpratne sociālajā psiholoģijā, stereotipi un aizspriedumi. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 0.50 | cits | |||||||
6 | Sociālā ietekme un tās faktori, personības uzvedības fenomeni grupās, indivīds un grupa, masu un pūļa psiholoģija. | Lekcijas | 1.00 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
7 | Emocionālas intelekts kā aktuāls konstrukts 21.gs. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Starpkultūru psiholoģija, sociālā uzvedība un starpgrupu kontakti kultūrā. | Lekcijas | 0.50 | cits | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijas, patstāvīgais darbs, semināri, gala pārbaudījums – eksāmens. Studējošo patstāvīgais darbs tiek organizēts individuāli un/vai grupās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām. 1. Divu sociālās percepcijas izvērtējums 3 situācijās. Konfliktu risināšanas un diskusiju metodes sporta komandā/grupā. 2. Patstāvīgais darbs ar prezentāciju: Saskarsmes interaktīvais aspekts sporta treniņā vai sporta stundā. 3. Vienas aktuālas problēmas sociālajā psiholoģijā analīze un prezentācija”(izmantojot papildus literatūru un elektroniskās datu bāzes, jābūt atsaucēm uz izmantotu literatūru, kas papildināta ar vismaz 2 zinātnisko pētījuma aprakstu par pētāmo tematu). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs; Eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Sociālās un saskarsmes psiholoģijas teorētiskos pamatvirzienus un zinātnes aktualitātes 2. Saskarsmes struktūru, sociālās percepcijas, komunikācijas, interakcijas izpausmes un sociālās ietekmes faktorus 3. Personības uzvedības fenomenus grupās, konfliktu veidus, to norisi un risināšanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | 1. Prot skaidrot un noteikt aktuālas problēmas sporta pedagoga darbā un spēj mērķtiecīgi plānot un analīzēt to cēloņus sociāli psiholoģiskajā kontekstā. 2. Spēj diskutēt par komunikācijas un sadarbības prasmēm sporta speciālista darbībā. | ||||||||
Kompetences: | 1. Identificē un prot strādāt ar sociālpsiholoģiskām problēmām, izvēloties piemērotas komunikācijas izpausmes sporta speciālista darbībā. 2. Analītiski izvērtē grupas sociālus fenomenus, sociālās vides un personības mijiedarbību uz profesionālo sporta speciālista darbību. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Omārova S. (2009). Cilvēks runā ar cilvēku. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Omārova S. (2006). Cilvēks dzīvo grupā. Rīga: Kamene (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Pīzs A. (2014). Ķermeņa valoda: kā atminēt sarunbiedra domas pēc viņa stājas un kustībām. Rīga | ||||||||
4 | Myers, D., Twenge, J. (2021). Social Psychology. 483, NY | ||||||||
5 | Ļevina, J., Škuškovnika, D., Enģele, I. (2015). Indivīds, grupa un sabiedrība. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
6 | Seiler W. J. (2017). Communication: making connections. Allyn & Bacon | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students: | ||||||||
8 | Myers, D., Twenge, J. (2021). Social Psychology. 483, NY | ||||||||
9 | Seiler W. J. (2017). Communication: making connections. Allyn & Bacon | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Leiendekers A. (2016). Konfliktu vadība. SIA J.L.V. | ||||||||
2 | Kozlovs N. (2008). Saskarsmes māksla. Rīga: Jumava | ||||||||
3 | Berns E. (2002). Spēles ko spēlē cilvēki. Rīga: Birojs | ||||||||
4 | Dragūns, J., Mārtinsone, K. (2015). Psiholoģija un kultūra. Kolektīvajā monogrāfijā Psiholoģija (2). Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
5 | Reņģe V. (2004). Psiholoģija: savstarpējo attiecību psiholoģija | ||||||||
6 | Goulmens, D. (2019). Tava emocionālā Inteliģence. | ||||||||
7 | Svence, G. (2009). Pozitīvā psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC | ||||||||
8 | Enkelmans, N.B. (2008). Harisma. Rīga: Madris |