.
Sociāli emocionālā mācīšanās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:17.06.2024 10:09:36
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_134 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gundega Ulme | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Izglītības iestādes vadība, Uzņēmējdarbība un grāmatvedība, Civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs, Ergonomiskie un drošības principi sporta stundā, Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt izpratnes veidošanos par sociāli emocionālās mācīšanās (turpmāk – SEM) nozīmi izglītībā. Caur personīgo pieredzi, pārbaudīt un mācīties pielietot piecas SEM kompetences: saprast sevi, pārvaldīt sevi, saprast citus, attiecību prasmes un prasmes pieņemt atbildīgi lēmumus. Kursa laikā studenti iegūs izpratni par savām spējām un to attīstību, uzzinās par katru no šīm kompetencēm un to pielietojumu izglītības kontekstā. Studenti attīstīs prasmes pielietot SEM veicinošanas mācīšanas metodes un veidot uz attiecībām orientētu Studiju vidi. Izpratne par šīm kompetencēm ļaus pielietot SEM standartam atbilstošas novērtēšanas pieejas: skrīningu, formatīvo un summatīvo novērtēšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | SEM. Mācīšanās kā sociāls process. SEM saistība ar indivīda garīgo veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | SEM pielietojums formālajā, neformālajā un informālajā izglītībā. Sociāli emocionālās mācīšanās standarts – pamatlīmeņu saraksts, kas norāda, kādi sasniegumi no izglītojamiem tiek sagaidīti viņu sociālajā un emocionālajā attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Studiju metodes un paņēmieni. Darbs grupā un mācīšanās caur spēli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Studiju metodes un paņēmieni – kinētiskās aktivitātes. Refleksija, tās līmeņi. Uz mācīšanos orientēta atgriezeniskā saite. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | SEM. Mācīšanās kā sociāls process. SEM saistība ar indivīda garīgo veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | SEM modelis. Kognitīvo, emocionālo un uzvedības kompetenču grupas. SEM piecas kompetenču grupas: - Saprast sevi (sevis apzināšanās). - Pārvaldīt sevi (pašvadība). - Saprast citus (sociālā apzināšanās). - Attiecību prasmes (saprasties ar citiem). - Atbildīga lēmumu pieņemšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | SEM pielietojums formālajā, neformālajā un informālajā izglītībā. Sociāli emocionālās mācīšanās standarts – pamatlīmeņu saraksts, kas norāda, kādi sasniegumi no izglītojamiem tiek sagaidīti viņu sociālajā un emocionālajā attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Studiju metodes un paņēmieni. Darbs grupā un mācīšanās caur spēli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Studiju metodes un paņēmieni – kinētiskās aktivitātes. Refleksija, tās līmeņi. Uz mācīšanos orientēta atgriezeniskā saite. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Ieguvumi no SEM pielietošanas Studiju procesā un saistība ar akadēmiskajiem sasniegumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | SEM prasmju novērtēšana, izmantojot formatīvās vērtēšanas metodes un pašnovērtējumus. Praktiskie rīki SEM novērtēšanai skolā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | SEM ieviešana sporta pedagoģijas praksē. Uz attiecībām orientētas mācīšanās vides veidošana sporta un veselības stundās. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studējošie patstāvīgi gatavojas semināru nodarbībām, studē ar kursa tēmām saistīto zinātnisko un metodisko literatūru un veic tās analīzi, izstrādā un prezentē patstāvīgos darbus: 1. Veikt pētījuma izvērtējumu par SEM kompetenču pielietojumu indivīda attīstībā. 2. Balstoties uz SEM kompetenču modeli, izstrādāt domu karti, kas atspoguļo studenta SEM kompetenču pašnovērtējumu. 3. Analizēt un izvērtēt labās prakses piemērus, kur pielietotas SEM stratēģijas, lai izveidotu pozitīvu atmosfēru mūsdienīgi daudzveidīgā klasē un iekļaujošas vides radīšanai izglītības iestādē. Prezentēt iegūtos izvērtējuma rezultātus (sadarbība grupā). 4. Patstāvīgi izstrādāt sevis pārvaldīšanas plānu, atspoguļojot plānu info grafikā un/vai dizaina shēmā un skaidrot pielietojumu plānam Studiju procesā, ar mērķi mācīties izstrādāt plānus izglītojamiem, kas ļaus attīstīt spējas pārvaldīt sevi, atbilstoši SEM kompetenču pieejai. 5. SEM kompetenču attīstīšanā izvirzīt atbilstošus sasniedzamos rezultātus, izvēlēties atbilstošas Studiju metodes, atbilstoši izvēlētajam vecumposmam, pamatojot izvēlētās Studiju metodes lietderību. Demonstrēt un vadīt grupai SEM kompetenču attīstīšanas aktivitātes. 6. Grupā izpētīt vismaz trīs pasaules valstu pieredzi SEM pielietošanai praksē, akcentējot atgriezeniskās saites nodrošināšanu un skolēnu snieguma vērtēšanu. Prezentēt grupā semināra pieredzes izpēti. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Aktīva līdzdalība semināros 30%. 2. SEM prasmju un kompetenču demonstrējums modelētā pedagoģiskā situācijā un gadījumu izpētē 30%. 3. Eksāmens. Savu SEM prasmju un kompetenču pašnovērtējums un to tālākas attīstības plāna izstrāde 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Pārzinās SEM modeli un piecas SEM (sociālās emocionālās mācīšanās) kompetences (turpmāk – SEMK), un to saistību ar sporta pedagoģiju. 2. Par piecām SEMK, iegūstot caur personīgo pieredzi un pašizpratni. 3. Par sevi un sevis saprašana kalpo kā pamats visām pārējām kompetencēm un būtiska prasme mācīt. 4. Par Studiju procesa plānošanu, īstenošanu un skolēnu snieguma vērtēšana fizisko spēju attīstībā un kustību apguvē, atbilstoši SEM modelim. | ||||||||
Prasmes: | 5. Apzināti attīstīt SEM kompetences, veidojot uz attiecībām orientētu Studiju vidi. 6. Pielietot SEM metodes Studiju procesā, lai veidotu uz savstarpēju uzticēšanos un sadarbību orientētu Studiju vidi auditorijā. 7. Pielietot dažādas SEM stratēģijas, lai veicinātu sociāli emocionālo attīstību, pilsonisko mācīšanos un pilsonisko iesaisti Studiju procesā. 8. Veidot sevis pārvaldīšanas plānus. Veidot info grafikas un dizaina shēmas un pielietot šos plānus Studiju procesā, ar mērķi bērniem attīstīt spējas pārvaldīt sevi. 9. Pielietot stratēģijas, lai izveidotu pozitīvu atmosfēru mūsdienīgi daudzveidīgā klasē. | ||||||||
Kompetences: | 10. Precīzi atpazīt savas emocijas, domas un vērtības un to, kā tās ietekmē indivīda uzvedību. 11. Efektīvi pārvaldīt savas emocijas, domas un izturēšanos dažādās situācijās. 12. Pārvarēt stresu, sevis motivēšanas un personīgo un akadēmisko mērķu izvirzīšanas kompetences, kas ir būtiskas skolotāja profesijas ilgmūžībai un vispārējai labsajūtai. 13. Izaugsmes domāšanas veida kompetence, kas ļauj pieaudzēt savus talantus, mācoties no kritikas. Izaugsmes domāšanas veida kompetence ir nepieciešama personīgiem un profesionāliem panākumiem izglītības jomā. 14. Kompetence radīt mācīšanas vidi iekļaujošu un cilvēcīgu, tādā veidā, ka iesaista “visu” izglītojamo (piemēram, intelektuāli, sociāli un emocionāli). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā (2015). Projekts “Learning to be”, 164lpp. | ||||||||
2 | Rokasgrāmata pedagogiem cieņpilnas komunikācijaskultūras veicināšanai klasē, “Izzini sevi - saproti citus!” Rokasgrāmatas elektroniskā versija ir atrodama sadaļā “Projekti” | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Conley, C., S. (2015). SEL in Higher Education. In Durlak, J. A., Domitrovich, C. E., Weissberg, R. P., & Guillotta, T. P. (Eds.), Handbook of Social and Emotional Learning. NY: Guilford Press. | ||||||||
2 | Drago-Severson, E., & Blum-DeStefano, J. (2016). Theoretical Foundations of Feedback for Growth. Tell Me So I Can Hear You: A Developmental Approach to Feedback for Educators. Cambridge, MA: Harvard Education Press. | ||||||||
3 | Social-Emotional Learning Is the Rage in K-12. So Why Not in College? (2017). EdSurge article by Norian Caporale-Berkowitz (May 4, 2017) | ||||||||
4 | Bridging Theory to Practice (BTtoP) | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Saskaņā ar patstāvīgo darbu uzdevumiem darbs datu bāzēs: PROQUEST EBRARY - Ebook Central; THOMSON REUTERS - Web of Science; SCOPUS - Bibliographic database; SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine |