.
Funkcionālie ierobežojumi un fiziskie vingrinājumi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.06.2024 16:53:58
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_145 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inta Bula-Biteniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Pedagoga profesionālās prasmes, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Izglītības psiholoģija pedagogiem, Cilvēka anatomija, Pedagoģiskie pamati pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Studentcentrēta pieeja pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Novērtēšanas metodes pielāgotās fiziskās aktivitātēs, Pielāgoto fizisko aktivitāšu programmu saturs un/vai Pielāgotās fiziskās aktivitātes audzēkņiem ar intelektuāliem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar sensoriem attīstības traucējumiem, PFA audzēkņiem ar uzvedības, mācīšanās traucējumiem un autismu. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas par invaliditātes jēdzieniem un individuālām funkcionēšanas atšķirībām. Sniegt zināšanas par invaliditātes/funkcionālo ierobežojumu teorētiskajiem modeļiem, pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģiskos skaidrojumus. Sniegt zināšanas par pielāgojumiem, iekļaušanu un mācīšanu PFA. Sniegt zināšanas par PFA lomu dzīves kvalitāte ilgtermiņā nodrošināšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
2 | Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | PFA dzīves kvalitātes komponentu korekcija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem par tēmām: Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības. Funkcionālo ierobežojumu teorētiskie modeļi. Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģija. Pielāgojumi iekļaušanai PFA. PFA un dzīves kvalitāte. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas piecos kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Invaliditātes jēdziens un individuālās funkcionēšanas atšķirības. 2. Funkcionālo ierobežojumu zinātniski teorētiskie modeļi. 3. Pielāgojumu, modifikāciju, atbalsta nodrošinājumu terminoloģija. 4. Pielāgojumu līmeņi iekļaušanai PFA. 5. PFA un dzīves kvalitāte. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas vienā praktiskā darbā (teorētiskā pamatojuma sagatavošana, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz dzīves kvalitātes parametriem). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot praktiskā darba teorētisko pamatojumu komandas darbā, veikt teorētiskā pamatojuma sagatavošanu, datu ievākšana un apkopošana, to interpretācija un iegūtajiem datiem atbilstošu secinājumu izveidošana par funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz dzīves kvalitātes parametriem. Studiju kursa noslēgumā, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par Studiju kursu, punktu kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem trim paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās zināšanas par pamata un specializētas literatūras faktu, teorijām, likumsakarību zināšanas par pielāgotiem fiziskiem vingrinājumiem. 2. Par atbalsta pakalpojumu un resursu pieejamību, kuri veicina iekļaušanu fiziskos vingrinājumos sporta un veselības nodarbības ietvaros (piemēram, palīgpersonāls, inventārs, vide), par individuāli pielāgotiem mērķiem un vispiemērotākām mācīšanas stratēģijām. Noskaidrot, kādas ir skolas sporta izglītības Studiju programmas stiprās un vājās puses par pielāgoto sporta izglītību. | ||||||||
Prasmes: | 3. Pielāgot sporta un veselības izglītības Studiju programmu, lai tā būtu piemērota visu audzēkņu, kuriem ir speciālās izglītības vajadzības, individuālajām vajadzībām un to izmantot praksē. 4. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un praktiskos darbus individuāli vai komandā. Izmērīt funkcionālo ierobežojumu ietekmi uz kustību un fizisko spēju līmeni. | ||||||||
Kompetences: | 5. Novērtēt audzēkņu ar SIV kustību un fizisko spēju atbilstību hronoloģiskam vecumam, izvēlēties individuāli atbilstošus fiziskos vingrinājumus, fiziskās slodzes un mācīšanas metodes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. 6th ed. New York: McGraw Hill. | ||||||||
2 | Winnick, J. P. & Porretta, D. (Eds.). (2017). Adapted physical education and sport. 6th ed. Champaign, IL: Human Kinetics. | ||||||||
3 | Block, M. E. (2016). Including students with disabilities in physical education. New York: McGraw Hill. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Henderson, H., Lavay B., & French, R. (2016). Positive behavioral approaches in physicaleducation 2nd ed. Champaign, IL: Human Kinetics. | ||||||||
2 | Reid G. (2015). The International Federation of Adapted Physical Activity: historical perspectives Part 1, Palaestra, Vol. 29, 4, p. 9-16. | ||||||||
3 | Reid G. (2016). The International Federation of Adapted Physical Activity: Historical perspectives Part 2, Palaestra, Vol. 30, 1, p. 7-12. | ||||||||
4 | McGinnis, P. (2013). Biomechanics of sport and exercise. Champaign, IL: Human Kinetics. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Horvat, M., Kelly, L., Block, M., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment, 2nd Ed. With Web Resource, Human Kinetics |