.
Fizisko aktivitāšu fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 10:24:09
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_180 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: pedagoga profesionālās prasmes, civilā aizsardzība, valsts drošība un vides aizsardzība ilgtspējīgai attīstībai, mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, uzņēmējdarbība un grāmatvedība, izglītības psiholoģija pedagogiem, biomehānika un ergonomika, cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, izglītības iestādes vadība, šķēršļu pārvarēšanas pamati un metodika, priekšmetu pārvietošanas pamati un metodika, pārvietošanās pamati un metodika, iekļaujošā un speciālā sporta izglītība, veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, kustību rotaļas un spēles, āra aktivitātes: pārvietošanās ar sporta inventāru saturs un metodika un/vai sports multikulturālā vidē un olimpiskā izglītība, peldēšana pamati un metodika, sporta vēsture, sporta filosofija. | ||||||||
Mērķis: | Iemācīt sporta fizioloģijas pamatjēdzienus, analizēt organisma adaptācijas mehānismus un darbaspēju noteicošos faktorus dažāda rakstura sporta slodzēs, veidot iemaņas ar fizisko aktivitāšu saistīto fizioloģisko rādītāju noteikšanā un novērtēšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Muskuļu bioenerģētika. Slodzes intensitātes fizioloģiskie rādītāji. Fizioloģiskās izmaiņas organismā dažādos sportam raksturīgos stāvokļos. Pārtrenēšanās pazīmes. Kustību iemaņu apguves fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Muskuļu spēks, tā realizācijas veidi. Muskuļu darbības jauda. Spēka izturība. Spēka treniņa fizioloģiskais pamatojums. Ātrums, tā izpausmes veidi, attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Maksimālā anaerobā jauda. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Vispārējā aerobā izturība. Maksimālais skābekļa patēriņš, aerobās un anaerobās maiņas sliekšņi. Izturības treniņa fizioloģisks pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Darbaspēju izmaiņas un organisma adaptācijas mehānismi trenējoties viduskalnē. Darbaspēju izmaiņas karstumā un aukstumā. Termoregulācijas reakcijas, adaptācijas mehānismi. Organisma funkciju cirkadiānie bioritmi. Laika joslas. Funkciju desinhronoze un organisma adaptācija citai laika joslai. Organisma darbības īpatnības ūdens vidē. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Muskuļu bioenerģētika. Slodzes intensitātes fizioloģiskie rādītāji. Fizioloģiskās izmaiņas organismā dažādos sportam raksturīgos stāvokļos. Pārtrenēšanās pazīmes. Kustību iemaņu apguves fizioloģiskais pamatojums. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Muskuļu spēks, tā realizācijas veidi. Muskuļu darbības jauda. Spēka izturība. Spēka treniņa fizioloģiskais pamatojums. Ātrums, tā izpausmes veidi, attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Maksimālā anaerobā jauda. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Vispārējā aerobā izturība. Maksimālais skābekļa patēriņš, aerobās un anaerobās maiņas sliekšņi. Izturības treniņa fizioloģisks pamatojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Darbaspēju izmaiņas un organisma adaptācijas mehānismi trenējoties viduskalnē. Darbaspēju izmaiņas karstumā un aukstumā. Termoregulācijas reakcijas, adaptācijas mehānismi. Organisma funkciju cirkadiānie bioritmi. Laika joslas. Funkciju desinhronoze un organisma adaptācija citai laika joslai. Organisma darbības īpatnības ūdens vidē. | Lekcijas | 4.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem par tēmām: 1. Muskuļu enerģētika un fizisko vingrinājumu fizioloģiskā klasifikācija, fizioloģiskie rādītāji, veicot dažādas intensitātes slodzes, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. 2. Spēka, jaudas, ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 3. Vispārēja izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. Gatavoties pārbaudījumam – eksāmenam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas četros kontroldarbos par kuriem tiek iegūti punkti. 1. Muskuļu enerģētika, fizioloģiskie rādītāji, veicot dažādas intensitātes slodzes, kustību iemaņu veidošanās fizioloģiskais pamatojums. 2. Spēka, jaudas, spēka izturības un ātruma īpašību attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. 3. Vispārēja izturība, tās rādītāji un treniņu fizioloģiskais pamatojums. 4. Organisma adaptācija un aklimatizācija dažādiem ārējās vides apstākļiem. Studējošo prasmes un kompetences tiek novērtētas trijos laboratorijas darbos – nosakot asinsrites un elpošanas sistēmu iestrādāšanos, veicot fizisku slodzi, un to rādītāju atjaunošanos pēc slodzes; vienkāršas un sarežģītas kustību reakcijas latento periodu, maksimālo izometrisko spēku, vertikālā lēciena jaudu; sportistu izturības spējas, izmantojot steptestus un slodžu testus uz veloergometra, ar netiešo metodi noteikt maksimālo skābekļa patēriņu, veicot kāpņveidīgi pieaugošas intensitātes slodzi uz veloergometra, veikt lokanības un līdzsvara pārbaudes). Studējošie apgūst prasmes: sagatavot laboratorijas darba teorētisko pamatojumu, individuāli un kolektīvi izmērīt fizioloģiskos un cilvēka darbspēju rādītājus, izvēlēties atbilstošas mērīšanas metodes, testus un instrumentus, interpretēt tos, salīdzināt ar citu atlētu rādītājiem un literatūras datiem, izskaidrot cēloņus novirzēm no normas un fizisko darbspēju atšķirībām. Studiju kursa noslēgumā tiek izlikts diferencēts vērtējums. Summatīvā zināšanu un kompetenču vērtēšana kontroldarbos. Obligāti ir sekmīgi jāuzraksta visi kontroldarbi. Ja studējošais neierodas uz pārbaudes darbu vai to sekmīgi nenokārto, atkārtoti pārbaudes darbu ir obligāti sekmīgi jānokārto. Lai studējošajam izliktu sekmīgu gala vērtējumu, viņam ir jābūt sekmīgi uzrakstītiem visiem četriem paredzētajiem pārbaudes darbiem. Laboratorijas darbos studējošajiem ir individuāli jāaizpilda mērījumu protokols. Jāizdara secinājumi par iegūto rezultātu atbilstību normai, jāveic to interpretēšana. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Demonstrēt vispusīgas un sporta nozarei raksturīgās pamata un specializētas faktu, teoriju, likumsakarību zināšanas par akūtu un hronisku dažāda ilguma un intensitātes fizisku slodžu iedarbību uz cilvēka organismu, cilvēka organisma adaptāciju atšķirīgiem ārējās vides apstākļiem. 2. Par muskuļu bioenerģētiku, fiziskās slodzes intensitātes fizioloģiskajiem rādītājiem, funkcionālām izmaiņām organismā sportam raksturīgo stāvokļu laikā, funkcionālām izmaiņām organismā dažāda rakstura un intensitātes sporta slodzēs un organisma adaptācijas mehānismiem sistemātiskām treniņu slodzēm, fizisko īpašību attīstīšanas un kustību iemaņu apgūšanas fizioloģisko pamatojumu, pārtrenēšanās pazīmēm, organisma darbaspēju īpatnības dažādos ārējās vides apstākļos. | ||||||||
Prasmes: | 1. Fizioloģisko rādītāju, cilvēka fizisko īpašību noteikšanas un interpretācijas prasmes, šo prasmju izmantošana treniņu un sporta nodarbību plānošanā. 2. Uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot Studiju un laboratorijas darbu individuāli, komandā vai vadot citu cilvēku darbu kolektīvi izstrādājot laboratorijas darbus. 3. Noteikt vienkāršas un sarežģītas kustību reakcijas latento periodu, veikt lokanības un līdzsvara pārbaudes, muskuļu spēka un jaudas testus, izmērīt sportistu izturības spējas, izmantojot steptestus un slodžu testus uz veloergometra, noteikt asinsrites un elpošanas sistēmu iestrādāšanos fiziskās slodzēs, ar netiešo metodi (pēc pulsa frekvences) noteikt maksimālo skābekļa patēriņu, veicot kāpņveidīgi pieaugošas intensitātes slodzi uz veloergometra. | ||||||||
Kompetences: | 6. Studējošie apgūst kompetences noteikt fizisko īpašību rādītājus un salīdzināt ar literatūras datiem, novērtēt sportista kardiorespiratorās sistēmas trenētības pakāpi. 7. Izmantot sporta fizioloģijas zināšanas praktiskajā darbībā – sastādot nodarbības konspektus sporta UN veselības nodarbībām, vērtējot skolēnu fizisko sagatavotību u.c. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Brēmanis, E. (1991). Sporta fizioloģija. Rīga, Zvaigzne, 245lpp. | ||||||||
2 | 2. Pontaga, I. (2014). Aerobās izturības attīstīšanas fizioloģiskais pamatojums. Metodiskais līdzeklis, Rīga, LSPA, 44 lpp. | ||||||||
3 | 3. Wilmore, J., H., & Costill, D., L. (1999). Physiology of Sport and Exercise. Human Kinetics, printed in USA, 710 p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 4. Pontaga, I. (2015). Aerobās izturības treniņš. Vispusīgās fiziskās sagatavotības trenera rokasgrāmata (redaktori: R. Līcis, U. Grāvītis, S. Luika). Latvijas Treneru tālākizglītības centrs, SIA „DUE”, 148-167. | ||||||||
2 | 5. McArdle, W., D., Katch, F., I., & Katch, V., L. (2000). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams and Wilkins, printed in USA, 679p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 6. The Physiology of Training. (2006). Whyte G. (Ed.), Churcill Livingstone, Elsevier, 246 p. | ||||||||
2 | 7. Hoffman, J. (2002). Physiological Aspects of Sport Training and Performance. Human Kinetics, printed in USA, 344p. | ||||||||
3 | 8. Housh, T., J., Housh, .J., & deVries, H., A. (2016). Applied Exercise and Sport Physiology with Labs. Routledge, Taylor and Francis Group, London and New York, 481 p. | ||||||||
4 | 9. Спортивная физиология (1986). под ред. Я.М. Коца. - М.: Фис, 1986.-240 с. |