.
Fizisko aktivitāšu psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 09:08:13
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_204 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Žermēna Vazne | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Kvalitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Kvantitatīvā pētniecība sporta un veselības izglītībā, Pirmsskolas sporta pedagoģija, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Fizisko aktivitāšu fizioloģija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Vides veselība, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Basketbola pamati un metodika, Volejbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Florbola pamati un metodika, Handbola pamati un metodika, Badmintona un frīsbija pamati un metodika, Slēpošanas pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Āra un piedzīvojumu aktivitātes I, II, III, Pašaizsardzības pamati un metodika, Vieglatlētikas pamati un metodika; Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Projektu izstrāde, Veselības izglītība un veselības veicināšana, Skolas sporta pedagoģija, Klases darba vadīšana, Kustību rotaļas un fizisko aktivitāšu vienspēles, Sporta medicīna, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Profesionālā saziņa un terminoloģija II (angļu vācu, krievu), Profesionālā ētika, Skolotāju prakse I, II, III. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt fizisko aktivitāšu (turpmāk – FA) un veselīgā dzīvesveida psiholoģijas teorētisko un praktisko jautājumu apguvi sporta skolotāja profesionālo kompetenču veicināšanai, attīstīt prasmi analizēt un novērtēt mūsdienu izglītības tehnoloģijas; spēja analizēt un izvērtēt izglītības zinātniski praktisku fizisko aktivitāšu psiholoģijas problemātiku. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm. Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē. Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Stress un veselība. Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | FA un motivācija. Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere. Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | FA vecums un dzimums. FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija. FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija. Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija. Grupas un klases saliedētības modeļi. Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mūsdienu pedagoģiski psiholoģiskās teorijas kopsakarībā ar fiziskajām aktivitātēm. Ievads fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģijas problemātikā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Fizisko aktivitāšu zinātnisko pētījumu pedagoģiski psiholoģiskais pamatojums multikulturālajā vidē. Fizisko aktivitāšu un veselīgā dzīves veida psiholoģiskais pamatojums. FA un dzīves kvalitāte FA un personība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Stress un veselība. Stresa konceptuālais modelis. Stresa menedžmenta tehnoloģijas, kas nodrošina fizioloģisko un psiholoģisko efektu. Fizisko traumu un krīžu izpratne, to psiholoģiskās pārvarēšanas metodes. Skolotāju un skolēnu mijiedarbība multikulturālajā vidē. Profesionālā izdegšana un tā profilakse. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | FA un motivācija. Uzvedības modeļi un motivācija stratēģijas, kas veicina iekļaušanos FA. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | FA, traumu un krīžu izpratne un to psiholoģiskā pārvarēšana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Fiziskās aktivitātes un psiholoģiskā triāde. Pašizjūta un ķermeņa uztvere. Ēšanas traucējumu psiholoģiskais pamatojums un to saistība ar stresu. Atkarības no fiziskajām aktivitātēm. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | FA vecums un dzimums. FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija. FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija. Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Kolektīva veidošanās un rekreatīvo aktivitāšu psiholoģija. Grupas un klases saliedētības modeļi. Rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais efekts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentācijas un diskusija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Studentu uzstāšanās ar grāmatu apskatiem (6 stundas). 2. Studentu uzstāšanās ar izvēlētās pedagoģiskās psiholoģijas tēmas prezentācijām (6 stundas). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Fizisko aktivitāšu psiholoģijas trīs zinātnisko pētījumu satura prezentāciju sagatavošana. Fiziskās aktivitātes un veselīgā dzīves veida saturs (satura apkopojums). Pārbaudījums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Bērnu, pusaudžu, jauniešu FA rādītāji un dzīves kvalitātes rādītāji. FA un veselīgā dzīves veida pedagoģiski psiholoģisko teoriju saistība ar FA, analizējot jaunākos pētījumus FA psiholoģijas jomā. FA bērnu un jauniešu vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģijas, kā izglītības jomas aktuāls jautājums. FA pieaugušo vecumposma fizisko aktivitāšu psiholoģija, kā izglītības jomas aktuāls jautājums. Gerantoloģijas psiholoģiskie aspekti, kā izglītības jomas aktuālie jautājumi. Kategorizē motivāciju un motīvus FA iesaistei ilgtermiņā un to pastiprināšanas metodes multikulturālās vides kontekstā, FA un uzvedības modeļi. Refleksīvi un kritiski novērtē savas zināšanas, prasmes un motivāciju par FA motivāciju un motīviem, to pastiprināšanas metodēm multikulturālās vides kontekstā un uzvedības modeļiem. | ||||||||
Prasmes: | Izprot grupvadības psiholoģiskos paņēmienus kolektīva veidošanai, rekreatīvo FA psiholoģisko pamatojumu (grupas un klases saliedētība; rekreatīvo aktivitāšu psiholoģiskais pamatojums). Spēj attīstīt izglītojamā un savas sociālās un emocionālās kompetences, izprotot to rādītāju saturu FA psiholoģijas kontekstāPlāno, izvēlas FA psiholoģijas mācību metodes atbilstoši izglītojamā individuālās attīstības vajadzībām un sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem. FA psiholoģijas mācību saturu un līdzekļus izglītojamā individuālajām mācīšanās vajadzībām un mērķiem. Spēs pielietot prasmes (spēja lietot zināšanas) laika plānošanas uzdevumu lietošanā un stresa menedžmentā. Salīdzina un kritiski izvērtē stresa menedžmenta pamatatziņas mūsdienu multikulturālajā vidē. Demonstrē prasmi analizēt FA izpratni par FA kopveseluma jēdzienu un faktorus, kas ietekmē veselību (psiholoģiskā triāde: pašizjūta; ķermeņa uztvere; ēšanas traucējumi un to pārvarēšana). Prot analizēt atsevišķus riska faktorus un ergonomikas pamatus (atkarības no FA). Prot lietot klases vai grupas mijiedarbību diagnosticējošo instrumentāriju. Prot prognozēt un preventīvi atpazīt un piedāvāt risinājumus konfliktsituāciju vai nelabvēlīgo grupējumus. | ||||||||
Kompetences: | Spēj atbilstoši risināt konfliktsituācijas, identificējot izglītojamo uzvedības, saskarsmes un vardarbības riskus. Novērtē un prot identificēt profesionālās izdegšanas sindroma pamatus (identificē, klasificē, interpretē profesionālās izdegšanas skalu saturu) skolotāju profesionālajā darbā. Nosaka skolotāja darba psihiskās spriedzes, kā profesionālās darba vides apstākļu kaitīgo ietekmi uz psihisko veselību. Novērtē bērnu iekļaušanos FA grūtības biheiviorālo, kognitīvo un sociāli kognitīvo aspektu kontekstā un sniedz priekšlikumus to risināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Razon, S., & Sach, M., L. (2017). Applied Exercise Psychology. Routlege, 458p. | ||||||||
2 | 2. Pargman, D., Weinberg, R., & Berger, B. (2006). Foundation of Exercise Psychology, 2nd Edition, 391p. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Journal Psychology of Sport and Exercise. Elsever. |