.
Handbola pamati un metodika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.06.2024 15:38:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_222 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Kalvis Ciekurs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 15 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 30 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Apgūti studiju kursi: Izglītības psiholoģija skolotājiem, Skolotāju profesionālās prasmes, Sociāli emocionālā mācīšanās, Pedagoģiskā procesa tiesiskie aspekti, Mācīšana un mācīšanās dažādības kontekstā, Vispārīgā un fizisko aktivitāšu bioķīmija, Cilvēka anatomija un dinamiskā anatomija, Volejbola pamati un metodika, Basketbola pamati un metodika, Futbola pamati un metodika, Vieglatlētikas vingrinājumu pamati un metodika, Peldēšanas pamati un metodika, Vingrošanas pamati un metodika, Sporta teorija, Inovatīvas informācijas komunikāciju tehnoloģijas un metodes sporta pedagoģijā, Biomehānika un ergonomika, Vispārīgā un vecumposmu fizioloģija, Veselību veicinošās fiziskās aktivitātes, Ritmika un ritmiskās kombinācijas, Sporta vēsture, Sporta filosofija, Sports multikulturālā vidē un Olimpiskā izglītība, Sporta medicīnas, Profesionālā saziņa un terminoloģija I (angļu, vācu, krievu), Projektu izstrāde, Skolotāju prakse I, II. | ||||||||
Mērķis: | Sekmēt studējošo profesionālās kompetences attīstību hanbola mācīšanas un mācīšanās organizācijā un vadībā, ievērojot izglītojamo individuālās iespējas un atbilstību sasniedzamajam mācīšanās rezultātam, kā arī dot iespēju studējošiem apgūt teorētiskās zināšanas un praktiskās prasmes hanbola spēlēšanā un izglītojamo sacensību organizēšanā ar atvieglotiem vai mainītiem noteikumiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Handbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Handbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi handbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Handbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||||
5 | Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar handbola apguves un pielietošanas uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolas handbola sacensību organizēšana un vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Handbola loma skolas vecuma bērnu sporta izglītībā, viņu fiziskās un garīgās attīstības sekmēšanai. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Handbola vēsture, noteikumi, attīstības tendences un jaunākie pētījumi handbola metodikā skolas sporta izglītībā. Drošības noteikumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Handbola mācīšanas un mācīšanās didaktiskie, teorētiskie un metodiskie pamatprincipi. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
4 | Tehnikas un vienkāršāko taktikas paņēmienu apguve un mācīšanas tehnoloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 7.00 | auditorija | |||||||
5 | Caurviju prasmju apguve nodarbībās ar handbola apguves un pielietošanas uzdevumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Skolas handbola sacensību organizēšana un vadīšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Digitālo līdzekļu klāsta izvēles demonstrējums handbola tehnikas paņēmienu mācīšanas un mācīšanās nodrošināšanai un to kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 2. Handbola tehnikas paņēmienu mācīšanas tehnoloģijas un vienkāršākie taktikas paņēmieni un to mācīšana, mācību teoriju kritisks izvērtējums atbilstoši kompetenču pieejai. 3. Handbola spēles noteikumu un tiesnešu žestu apguve, ieteikumu izstrāde skolas hanbola pasākumu nodrošināšanai. 4. Mācību stundas modelēšana, praktiska prezentācija hanbola vingrinājumu vadīšanā pēc paša izstrādāta stundas plāna un apguves novērtēšana pēc paša izveidota skolēnu snieguma līmeņu aprksta caurviju prasmju vērtēšanai un pašvērtēšanai. Stundas plāna un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas pašnovērtēšana. Stundas plānu un skolēnu snieguma līmeņu vērtēšanas savstarpējā vērtēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Handbola spēles izcelšanās, vēsture un attīstība Latvijā un pasaulē. 2. Handbola tehnikas un taktikas paņēmienu mācīšanas metodika (mācīšanas metodes, mācīšanas līdzekļi, sporta stundas organizēšanas formas). 3. Formatīvā, summatīvā vērtēšana un pašvērtējums hanbola vingrinājumu apguvē. | ||||||||
Prasmes: | 4. Praktiski plānot, vadīt handbola vingrinājumus un novērtēt to apguvi atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas, valsts izglītības standartu prasībām sportā un veselībā. 5. Pielietot handbola spēlētāju darbības noteikumus, veikt tiesnešu un mācību spēles sekretāra pienākumus. 6. Demonstrēt apgūtās iemaņas handbolā modificētās mācību spēļu sacensībās. | ||||||||
Kompetences: | 7. Spēja plānot, vadīt starpdisciplināru un individualizētu mācību procesu daudzveidīgās hanbola vingrinājumu aktivitātēs atbilstoši valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijas, valsts pamatizglītības standarta un valsts vidējās izglītības standarta prasībām mācību jomā. 8. Spēja kritiski analizēt un izvērtēt pielietotos pedagoģiskos līdzekļus, metodes, paņēmienus un hanbola līdzekļus, to atbilstību izglītojamo spējām un izglītības mērķiem veselību veicinošās daudzveidīgās handbola vingrinājumu aktivitātēs. 9. Spēja uzņemties atbildību par mācību stundas ar handbola vingrinājumiem un handbola pasākuma drošumu skolā. 10. Spēja veidot skaidrus snieguma un izglītojamo izaugsmes vērtēšanas kritērijus un pārbaudes veidus hanbola apguvē. 11. Spēja analizēt mācīšanās rezultātus handbola apguvē un sekot skolēna izaugsmei, identificēt mācīšanās snieguma uzlabošanai nepieciešamos atbalsta pasākumus. 12. Spēja sniegt atgriezenisko saiti gan izglītojamo, gan savas darbības novērtējumā handbola mācību aktivitātēs. 13. Spēj radoši izvēlēties mācību līdzekļus handbola apguvē, integrējot veselības un drošības saturu, citu priekšmetu jomas, caurviju prasmes un vērtības. 14. Spēj identificēt drošības apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās handbolā, veic preventīvus drošības pasākumus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Žīdens, J.,& Līcis, R. (2011). Metodiskais materiāls tehnikas paņēmienu mācīšanai un pilnveidošanai Handbolā. Rīga, LSPA, (CD) | ||||||||
2 | 2. Līcis, R. (2011). Saīsinātie handbola spēles noteikumi. Rīga, LSPA, 28lpp. | ||||||||
3 | 3. Jansone, R., Fernāte, A., & Bula-Biteniece, I. (2016). Sporta pedagoģija vakar, šodien, rīt. Rīga, RaKA, 526lpp. | ||||||||
4 | 4. Jansone, R., & Fernāte, A. (2009). Kustību apguves un fizisko spēju attīstīšanās sporta stundās. Metodiskais līdzeklis. Izglītības satura un eksaminācijas centrs. 59lpp. | ||||||||
5 | 5. Mācīšanās lietpratībai. (2018). Kolektīvā monogrāfija. Zin., red. D. Namsone. | ||||||||
6 | 6. Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem. (2018). Ministru kabineta noteikumi Nr. 747. | ||||||||
7 | 7. Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (2019). Ministru kabineta noteikumi Nr. 416. | ||||||||
8 | 8. Sports un veselība 1.–9. klasei (2019). Mācību priekšmeta programmas paraugs. Valsts izglītības satura centrs | ESF projekts Nr.8.3.1.1/16/I/002 Kompetenču pieeja mācību saturā, 179lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 9. Jansone, R., & Krauksts, V. (2005). Sporta izglītības didaktika skolā. Rīga, RaKa, 334lpp. | ||||||||
2 | 10. Шестаков, М., & Шестаков, И. (2001). Гандбол. Тактическая подготовка. Москва, СпортАкадемПресс. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 11. SCIENCE DIRECT - World's largest electronic collection of science, technology and medicine. Handball and PE. | ||||||||
2 | Handbola apmācība | ||||||||
3 | LHF |