.
Sporta vēsture
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 13:51:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_240 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Antra Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā vidējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem iespēju apgūt sporta vēsturi hronoloģiskā secībā, orientēties un analizēt norises sporta vēsturē. Sekmēt studentu izziņas procesu veidošanos un attīstību. Veicināt aktīvu dzīves pieeju, vēsturisko situāciju un problēmu izzināšanā un analizē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta rašanās nosacījumi. Terminu un jēdzienu skaidrojums. Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. Prasības studiju kursu apguvē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sporta pirmsākumi Grieķijā un Antīko Olimpisko spēļu norise. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Sports viduslaiku pilsētās un laukos Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Sports Jaunajos laikos. Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā, ASV un Austroungārijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sporta biedrību veidošanās Latvijā. Latviešu sportistu sasniegumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Pārbaudes darbs studiju kursā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Sporta rašanās nosacījumi. Terminu un jēdzienu skaidrojums. Fiziskās aktivitātes senajā Mezopotāmijā, Indijā, Ķīnā un Ēģiptē. Prasības studiju kursu apguvē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Sporta pirmsākumi Grieķijā un Antīko Olimpisko spēļu norise. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Sports viduslaiku pilsētās un laukos Fiziskās aktivitātes bruņinieku un vikingu dzīvē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Sports Jaunajos laikos. Sporta sistēmu veidošanās Anglijā, Francijā, Vācijā, ASV un Austroungārijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Sporta biedrību veidošanās Latvijā. Latviešu sportistu sasniegumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Pārbaudes darbs studiju kursā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Apkopot 30 nozīmīgus faktuss tabulā par sporta veida attīstību no pirmsākumiem līdz mūsdienām, sakārot faktus hronioloģiski, vismaz 10 fakti par spilgtākajiem notikumiem Latvijā. Norādīt katra fakta informācijas ieguves avotu. 2. Veikt LSPA absolventa aptauju, apkopot iegūto informāciju prezentācijā. 3. Sagatavot prezentāciju – viktorīnu par sporta veida attīstību (10 jautājumi). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2. Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Sporta rašanās objektīvie un subjektīvie apstākļi. | ||||||||
Prasmes: | 2. Kritiski izvērtēt vēsturiskos notikumus un personības sportā dažādos laika periodos (aizvēsture, vēsture, senie laiki, jaunie laiki). | ||||||||
Kompetences: | 3. Prot kritiski izvērtēt un argumentēt Latvijas sportistu sasniegumus sportā un to ietekmi uz sporta attīstību Latvijā. 4. Latvijas sportistu sasniegumus un to ietekmi uz sporta attīstību Latvijā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Čika, V., & Gubiņš, G. (1970). Latvijas sporta vēsture (1918-1944). Amerikas latviešu apvienības fiziskās audzināšanas un sporta birojs. | ||||||||
2 | 2. Jansone, R., & Gulbe, A. (2006). Materiāli par sporta vēsturi un Olimpisko izglītību.Mācību līdzeklis. Rīga, LSPA. | ||||||||
3 | 3. Latvijas olimpiskā vēsture: no Stokholmas līdz Soltleiksitijai. (2003). Rīga, LOK. | ||||||||
4 | 4. Latvijas sporta lepnums 100: personības, notikumi, procesi. (2018). Rīga, Latvijas Sporta muzejs. | ||||||||
5 | 5. Latvijas sporta vēsture. (1995). Rīga, Latvijas izglītības fonds. | ||||||||
6 | 6. Paegle, L. (1991). Ievads vēsturē. Rīga, Zvaigzne. | ||||||||
7 | 7. Pasaules vēsture. 1.daļa. Senie laiki. (1997). Rīga, Raka. | ||||||||
8 | 8. Rubenis, A. Senās Grieķijas dzīve un kultūra. (1994). Rīga, Zvaigzne. | ||||||||
9 | 9. Upelniece, I. (2000). Fiziskā audzināšana Latvijā (19.gs.vidus-1940.g.). Rīga, Raka. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 10. Кун, Л. (1982). Всеобщая история физической культуры и спорта. Москва, Физкультура и спорт. | ||||||||
2 | 11. Столбов, В. (1989). История физической культуры. Москва, Просещение. | ||||||||
3 | 12. Džifords, K. (2004). Olimpiskās spēles. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
4 | 13. Grēviņa, A. (1995). Viduslaiku pilis. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | 14. Hūnolds, T. (2007). Olimpiskās spēles: visas spēles no senākajiem laikiem līdz mūsdienām: uzvaras, traģēdijas, rekordi. Rīga: Jumava. | ||||||||
6 | 15. Kūla, A. (1995). Bruņinieki: Palīgs vēsturē. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
7 | 16. Oksleids, K. (2000). Olimpiskās spēles. Rīga, Zvaigzne ABC. |