.
Sporta filozofija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:19.06.2024 14:00:21
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_241 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Pedagoģija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uģis Ciematnieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā vispārējā izglītība. | ||||||||
Mērķis: | Pilnveidot topošā sporta speciālista domāšanas kultūru. Attīstīt studentu kritiskās domāšanas un diskusijas prasmes, kas nepieciešamas personiskai attīstībai un profesionālai darbībai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. No mīta līdz logosam – filosofijas vēstures pārskats. Filosofijas kategorijas. Filosofijas struktūra. Sporta filosofija, tās specifika un ideju attīstības vēsture. Sporta un sacensības sociālā nozīme rietumu kultūrā. Austrumu sporta filosofijas atšķirības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēks, spēle un sports – filosofiskie pamati. J.Heizingas uzskati par spēles filosofiju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Attiecības starp ķermeni un prātu sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Attiecības starp sportu un globalizāciju. Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. Dzimuma problemātika sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Sports un semiotika. Zīmes un simboli kā kultūras valoda. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Laika un telpas jautājumu specifika sporta filosofijā. Sociālo mediju ietekme un nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filosofija, tās nozīme cilvēka un sabiedrības dzīvē. No mīta līdz logosam – filosofijas vēstures pārskats. Filosofijas kategorijas. Filosofijas struktūra. Sporta filosofija, tās specifika un ideju attīstības vēsture. Sporta un sacensības sociālā nozīme rietumu kultūrā. Austrumu sporta filosofijas atšķirības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēks, spēle un sports – filosofiskie pamati. J.Heizingas uzskati par spēles filosofiju. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Attiecības starp ķermeni un prātu sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Attiecības starp sportu un globalizāciju. Multikulturālisms, tehnika un tehnoloģijas, politika. Dzimuma problemātika sportā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Sports un semiotika. Zīmes un simboli kā kultūras valoda. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Laika un telpas jautājumu specifika sporta filosofijā. Sociālo mediju ietekme un nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Literatūras avotu studijas, eseja par ētisko vērtību nozīmi sportā, prezentācija par izvēlētās profesionālās kvalifikācijas ētiku. 2. LSPA personāla ētikas kodeksa un profesionālās ētikas uzvedības kodeksu izvērtēšana. 3. Studiju kursa pārbaudes darbs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju rezultātu vērtēšanas kritēriji: 1. Mērķtiecīga aktivitāte semināros un praktiskajās nodarbībās – 30% 2.Studenta veiktie patstāvīgie darbi gatavojoties praktiskai mācību aktivitāšu vadīšanai un citiem pārbaudījumiem – 50% 3. Iegūto zināšanu un prasmju pārbaudījumi – 20% | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Definē, paskaidro sporta filosofijas pamatjēdzienus. 2. Nosauc filosofijas problēmas un to piemērus. 3. Nosauc un paskaidro izziņas metodes. 4. Izprot filosofisko problēmu risinājumu daudzveidību. | ||||||||
Prasmes: | 5. Prot uzdot filosofiskus jautājumus par doto tekstu vai problēmu. 6. Prot vērtēt, salīdzināt informāciju un lietot loģisku argumentāciju. 7. Spēj toleranti iekļauties grupas diskusijā. | ||||||||
Kompetences: | 8. Spēj patstāvīgi un komandā risināt tikumisko audzināšanu – prot formulēt savu viedokli, pamatojot to ar faktiem, piemēriem, definīcijām, jēdzieniem un principiem. 9. Demonstrē izklāstītā satura atbilstību tematam. 10. Demonstrē prasmi loģiski strukturēt darbu. 11. Demonstrē atbilstošas valodas lietošanas prasmes. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Blekbērns, S. (2007). Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Rīga, ¼ Satori. | ||||||||
2 | 2. Kasīrers, E. (1997). Apcerējums par cilvēku. Rīga, Intelekts. | ||||||||
3 | 3. Kūle, M. (2006). Eirodzīve. Rīga, FSI. | ||||||||
4 | 4. Kūle, M., & Kūlis, R. (1998). Filosofija. Rīga, Zvaigzne ABC. | ||||||||
5 | 5. Kuzņecova, A. (2010). Filozofijas pamati. Rīga, LSPA. | ||||||||
6 | 6. Routledge Handbook of the Philosophy of Sport. (2015). Ed. By McNamee M. & Morgan W.J. Routledge. | ||||||||
7 | 7. Ryall, E. (2016). Philosophy of sport. Key questions.Bloomsbury. | ||||||||
8 | 9. Schirato, T. (2007). Understanding Sports Culture. Sage publications. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Ēriksens, H., T. (2002). Mirkļa tirānija. Straujš un gauss laiks informācijas sabiedrībā. Rīga, Norden AB. | ||||||||
2 | 2. Connor, S. (2011). A philosophy of sport. Reaktion books. | ||||||||
3 | 3. Deconstructing Sport history. A postmodern analysis. (2006). Ed. By M.G.Phillips. State University of New York Press. | ||||||||
4 | 4. Hugson, J., & Inglis, D. (2005). Free M. The uses of sport. A critical study. Routledge | ||||||||
5 | 5. Huizinga, J. (1955). Homo ludens.A study of the play element in culture. The Beacon press | ||||||||
6 | 6. Mechikoff, R., A. (2014). A history and philosophy of sport and physical education. McGraw Hill. | ||||||||
7 | 7. Philosophy and sport. (2013) ed.by A.O`Hear. Cambridge University press. | ||||||||
8 | 8. Reid, H. L. (2012). Introduction to the philosophy of sport. Rowman & Littlefield Publishers, INC. | ||||||||
9 | 10. Stīgers, M. (2008). Globalizācija. Ļoti saistošs ievads. Rīga, ¼ Satori. | ||||||||
10 | 11. Vedins, I. (2008). Zinātne un patiesība. Rīga, Zinātne. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Satori | ||||||||
2 | The Sport Journal |