Pārlekt uz galveno saturu

Fizioterapija neiroloģijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 11:07:25
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_266LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:8.00ECTS:12.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dace Stirāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)22Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas44
Nodarbības (skaits)58Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas116
Kopā kontaktstundas160
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)13Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas26
Nodarbības (skaits)39Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas78
Kopā kontaktstundas104
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, klīniskās aprūpes pamatos, neiroloģijā.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par fizioterapijas iespējām centrālās un perifērās nervu sistēmas saslimšanu gadījumos. Uzdevumi: Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot dažādu neiroloģisko slimību gadījumos.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārējie fizioterapijas pamatprincipi neiroloģisku pacientu ārstēšanā un akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot, dažādu neiroloģisko slimību gadījumos.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
2Fizioterapijas pamatprincipi insulta pacientu rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
3Fizioterapijas pamatprincipi pacientu ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
4Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula kakla daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
5Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula krūšu daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
6Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula jostas daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
7Fizioterapijas pamatprincipi multiplās sklerozes pacientu rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
8Fizioterapijas pamatprincipi parkinsonisma pacientu rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
9Fizioterapijas pamatprincipi perifērās nervu sistēmas slimību rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
10Fizioterapijas pamatprincipi Alcheimera slimības pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
11Fizioterapijas pamatprincipi bēnu cerebrālās triekas pacientu rehabilitācijā.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības5.00auditorija
12Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar dažādu etioloģiju polineiropātijām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vispārējie fizioterapijas pamatprincipi neiroloģisku pacientu ārstēšanā un akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Sniegt zināšanas par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Iemācīt izveidot izveidot atbilstošu fizioterapijas plānu un to pielietot, dažādu neiroloģisko slimību gadījumos.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
2Fizioterapijas pamatprincipi insulta pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
3Fizioterapijas pamatprincipi pacientu ar muguras smadzeņu šķērsbojājumu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
4Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula kakla daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
5Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula krūšu daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
6Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar mugurkaula jostas daļas deģeneratīvām saslimšanām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
7Fizioterapijas pamatprincipi multiplās sklerozes pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
8Fizioterapijas pamatprincipi parkinsonisma pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
9Fizioterapijas pamatprincipi perifērās nervu sistēmas slimību rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības4.00auditorija
10Fizioterapijas pamatprincipi Alcheimera slimības pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
11Fizioterapijas pamatprincipi bēnu cerebrālās triekas pacientu rehabilitācijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
12Fizioterapijas pamatprincipi pacientiem ar dažādu etioloģiju polineiropātijām.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības3.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Mācību kursa laikā uzrakstīt slimības vēsturi par pacientu ar centrālās vai perifērās nervu sistēmas saslimšanu.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Vērtējums par Fizioterapija neiroloģijā studiju kursa apguvi sastāv no vidējā praktisko darbu un semināru vērtējuma (50%) un ieskaites darba vērtējuma (50%). Praktisko iemaņu pārbaudes nodarbību laikā, ieskaite – 6 fizioterapijas protokolu aizstāvēšana, kuras vērtējumam tiek izmanota 10 ballu vērtēšanas sistēma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Par biežāko neiroloģisko slimību radītiem kustību, stājas, pozas, koordinācijas traucējumiem; Izprast biežāko neiroloģisko slimību pamatproblēmas; Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija, akūto stāvokļu atpazīšana un novērtēšana neiroloģijā. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī.
Prasmes:Spēs novērtēt pacienta stājas, gaitas, nuskulatūras tonusa, koordinācijas izmaiņas neiroloģiskiem pacientiem; atpazīt un novērtēt akūtos stāvokļus neiroloģijā izvēlēties visatbilstošāko fizioterapijas metodi dažādu neiroloģisko slimību pacientiem, lai mazinātu slimības radītos traucējumus un palielinātu viņu ikdienas aktivitātes iespējas. Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni.
Kompetences:Izmantojot apgūtās teorētiskās zināšanas un prasmes spēj prast izvēlēties visatbilstošāko fizioterapijas metodi dažādu neiroloģisko slimību pacientiem, lai mazinātu slimības radītos traucējumus un palielinātu viņu ikdienas aktivitātes. Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Handbook of neurological rehabilitation / edited by Richard J. Greenwood ... [et al.]; foreword by Lord Walton. 2nd ed. New York: Psychology Press, c2003 - xv, 740 lpp. : il.
22. Kisner, Carolyn Therapeutic exercise : foundations and techniques / Carolyn Kisner, Lynn Allen Colby ; illustrations by Jerry L. Kisner. 4th ed. Philadelphia : F.A. Davis, c2002. - xix, 844 lpp.
33. Patricia M. Davies “Right in the Middle”. Springer – Verlag, 1990
44. Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange, 1992 1. Patricia M. Davies “Steps To Follow”. Springer – Verlag, 1985
55. P. A. Downie. “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”. 4th Edition, 1995
66. Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp.
Papildu literatūra
17. Patricia M. Davies “Right in the Middle”, Springer – Verlag, 1990
28. Martha Freeman Somers “Spinal cord injury”, Appleton& Lange, 1992 1. Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985
39. Patricia M. Davies “Steps To Follow”, Springer – Verlag, 1985
410. P. A. Downie. “Cach’s Textbook of Neurology for Physiotherapists”. 4th Edition, 1995
511. Martin, Suzanne. Neurologic interventions for physical therapy / Suzanne "Tink" Martin, Mary Kessler. 2nd ed. St. Louis, Mo. : Saunders Elsevier, c2007. - xv, 494 lpp.
612. Pamela Enderby; with Alexandra John & Brian Petheram, Therapy outcome measures for rehabilitation professionals : speech and language therapy, physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation nursing, hearing therapists. 2nd ed. NJ : John Wiley & Sons, c2006., viii, [1], 152 lpp.