Pārlekt uz galveno saturu

Fizioterapija pediatrijā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 16:02:52
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_267LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.67ECTS:4.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Sporta treneris; Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Evita Dubiņina
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)14Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas28
Nodarbības (skaits)24Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas76
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)14Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas28
Nodarbības (skaits)24Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas48
Kopā kontaktstundas76
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, normālā un patoloģiskā fizioloģijā, slimību propedeitikā, motorā kontrolē, fizioterapijas pamatos.
Mērķis:
Veidot topošajiem fizioterapeitiem zināšanas, izpratni un prasmes par atbilstošu izmeklēšanu un fizioterapijas mērķu, plāna un metožu izvēli un pielietošanu pie dažādām saslimšanām pediatrijā uz pierādījumiem balstītas prakses ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Bērna augšana, attīstība, [re]habilitācija, SFK konteksts, motorā kontroles un mācīšanas teorijas.Lekcijas2.00auditorija
2Pacienta izmeklēšana fizioterapija pediatrijā. Klīniskais protokols, aizpildīšanas pamatprincipi.Lekcijas2.00auditorija
3Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Zīdaiņu funkcionēšanas un attīstības novērtēšanas iespējas, terapijas iespējas. Priekšlaikus dzimis bērns, fizioterapijas iespējas. 1.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Cerebrālā trieka, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija neiroloģijā pediatrijā (n. facialis bojājums, pl. brachialis bojājums, hidrocefālija utt.)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Neiromuskulāras saslimšanas, Spina Bifida, Trisomijas sindroms, fizioterapijas iespējas. Paliatīvā aprūpe pediatrijā, fizioterapeita loma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. Gūžas displāzija, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija ortopēdijā pediatrijā (greiza pēda, Torticollis, Pertesa slimība, Osteoenesis imperfecta, skolioze, artogripoze utt.). 2.tests.Lekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
8Fizioterapija reimatoloģijā pediatrijā – juvenīlais ideopātiskais artrīts, sklerodermija.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Vides ietekme uz bērna attīstību, inventāra izvēle. Vecāku izglītošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites, fizioterapijas iespējas. Akūtas un hroniskas elpošanas sistēmas saslimšanās. Fizioterapija pulmonoloģijā (bronhiālā astma, pneimonija, bronhīti, cistiskā fibroze utt.) 3.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Elpošanas tehnikas bērniem, mīksto audu tehniku fizikālas medicīnas pielietošana terapijas ievaros.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Handlinga pamatprinipiNodarbības2.00auditorija
13Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija INodarbības2.00auditorija
14Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācijaIINodarbības2.00auditorija
15Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija III, pozicionēšanas pamatprincipi.Nodarbības2.00auditorija
16Tehnisko palīglīdzekļu piemeklēšana un pielāgošana bērniem. 4.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
17Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana INodarbības2.00auditorija
18Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana IINodarbības2.00auditorija
19Eksāmens (praktiskā un teorētiskā daļa)Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Bērna augšana, attīstība, [re]habilitācija, SFK konteksts, motorā kontroles un mācīšanas teorijas.Lekcijas2.00auditorija
2Pacienta izmeklēšana fizioterapija pediatrijā. Klīniskais protokols, aizpildīšanas pamatprincipi.Lekcijas2.00auditorija
3Nervu sistēmas veidošanās antenatālajā periodā, tās attīstība dinamikā. Bērna attīstība pirmajos dzīves gados (motorika, uztvere, valoda, psihosociālā attīstība).Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Zīdaiņu funkcionēšanas un attīstības novērtēšanas iespējas, terapijas iespējas. Priekšlaikus dzimis bērns, fizioterapijas iespējas. 1.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Cerebrālā trieka, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija neiroloģijā pediatrijā (n. facialis bojājums, pl. brachialis bojājums, hidrocefālija utt.)Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Neiromuskulāras saslimšanas, Spina Bifida, Trisomijas sindroms, fizioterapijas iespējas. Paliatīvā aprūpe pediatrijā, fizioterapeita loma.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Augoša skeleta īpatnības. Iedzimtas un iegūtas balsta un kustību orgānu sistēmu patoloģijas bērniem. Gūžas displāzija, fizioterapijas iespējas. Fizioterapija ortopēdijā pediatrijā (greiza pēda, Torticollis, Pertesa slimība, Osteoenesis imperfecta, skolioze, artogripoze utt.). 2.tests.Lekcijas1.50auditorija
Nodarbības1.50auditorija
8Fizioterapija reimatoloģijā pediatrijā – juvenīlais ideopātiskais artrīts, sklerodermija.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Vides ietekme uz bērna attīstību, inventāra izvēle. Vecāku izglītošana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
10Asinsrites un elpošanas sistēmu anatomiski fizioloģiskās īpatnības bērniem. Iedzimtas un iegūtas sirdskaites, fizioterapijas iespējas. Akūtas un hroniskas elpošanas sistēmas saslimšanās. Fizioterapija pulmonoloģijā (bronhiālā astma, pneimonija, bronhīti, cistiskā fibroze utt.) 3.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
11Elpošanas tehnikas bērniem, mīksto audu tehniku fizikālas medicīnas pielietošana terapijas ievaros.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
12Handlinga pamatprinipiNodarbības2.00auditorija
13Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija INodarbības2.00auditorija
14Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācijaIINodarbības2.00auditorija
15Motorā kontrole, bērna attīstības facilitācija III, pozicionēšanas pamatprincipi.Nodarbības2.00auditorija
16Tehnisko palīglīdzekļu piemeklēšana un pielāgošana bērniem. 4.tests.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības0.50auditorija
17Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana INodarbības2.00auditorija
18Gadījumu analīze, klīnisko protokolu aizstāvēšana IINodarbības2.00auditorija
19Eksāmens (praktiskā un teorētiskā daļa)Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana saistībā ar nodarbībās apgūtajām tēmām fizioterapija pediatrijā. Studentiem - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par noteikto tēmu saistībā ar sievietes veselību, dzemdniecību, ginekoloģiju; - jāsagatavojas teorētiskiem testiem (4) par studiju kursa saturu; - jāgatavojas praktiskajām semināram par fizioterapijas plāna izveidi un klīniska protokola aizstāvēšanu; - jāgatavojas eksāmenam (praktiskā un teorētiskā daļa).
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti studentiem pirmās nodarbības laikā. - četri teorētiskie testi - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests un citi uzdevumi tiek ieskaitīti, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. -seminārs (klīnisko gadījumu analīze). Novērtēšanas kritērijus studenti saņem kopā ar klīniskiem gadījumiem pirmajā nodarbībā. - eksāmens (teorētiskā (50%) un praktiskā daļa (50%)) – jānokārto abas daļas. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.) Studiju kurss ir ieskaitīts, ja galā vērtējumā ir iegūtas kā minimums 4 balles. Studiju kurss nav ieskaitīts, ja apmeklējums ir zemāks par 65%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Par pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojumiem: iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi; fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija.; pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modeļa ietvaros; par fizioterapijas procesa organizēšanu, vadīšanu; par vecāku izglītošanu atbilstoši bērna funkcionālajam un veselības stāvoklim.
Prasmes:Pielietojot teorētiskās zināšanas fizioterapijas diagnostikas metodēs bērniem ar dažādām saslimšanām un attīstības traucējumiem, spēs izvēlēties piemērotākās fizioterapijas izmeklēšanas un terapijas taktiku, spēs izvirzīt terapijas mērķus un sastādīt plānu; spēs diskutēt un zinātniski pamatot konkrēto terapijas metožu izvēli pie dažādām saslimšanām; spēs izglītot vecākus, kā arī sastādīt profilakses programmu bērna veselības un funkcionālā stāvokļa uzlabošanai; spēs interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību, interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem.
Kompetences:Patstāvīgi spēs interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā, spēs organizēt fizioterapijas procesu pielietojot LR reģistrētas fizioterapijas tehnoloģijas, nodrošinot uz pierādījumiem balstīto praksi bērna vecuma pacientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Palisano, R., Orlin, M., & Schreiber, J. (2023). Campbell's Physical Therapy for Children (6th ed.). Elsevier.
2Spearing, E. M., Pelletier, E. S., & Drnach, M. (2021). Tecklin's Pediatric Physical Therapy (6th ed.). Publisher.
3Matthews, D. J., & Alexander, M. A. (2015). Pediatric Rehabilitation: Principles and Practice (5th ed.). Demos Medical.
Papildu literatūra
11. Flemige, I. (1999). Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Zvaigzne ABC. ISBN 9984-17-090-X.
22. Cech, D. J., & Martins, S. (2012). Functional Movement Development Across the Life Span. Elsevier Saunders.
33. Tecklin, J. S. (2014). Pediatric Physical Therapy (5th ed.). LWW.
44. Aly, Barone-Tamoviča, Hoehl, Ozoliņa, Barone-Tamoviča, Līga, Hoehl, Claudia, & Ozoliņa, Dagnija. (2009). Mana bērna attīstības ceļš / Monika Alī ; no vācu valodas tulkojušas Līga Barone-Tamoviča, Klaudija Hēla, Dagnija Ozoliņa. Rīga: Jumava.
55. Murphy, K. P. (Ed.), McMahon, M. A. (Ed.), & One More. (2020). Pediatric Rehabilitation: Principles and Practice (6th ed.). Demos Medical Publishing
66. Bierman, J. C., Franjoine, M. R., Hazzard, C. M., Howle, J., & One More. (2016). Neuro-Developmental Treatment: A Guide to NDT Clinical Practice (1st ed.). Thieme.
77. Bundy, A. C., & Lane, S. J. (2019). Sensory Integration: Theory and Practice (3rd ed.). F.A. Davis Company.
88. Bly, L., Medvescek, R. (Photographer), & Whiteside, A. (Foreword). (1999). Baby Treatment Based on NDT Principles (1st ed.). Communication Skill Builders
99. Cook, A. M., Polgar, J. M., & Encarnação, P. (2020). Assistive Technologies: Principles and Practice (5th ed.). Mosby.
1010. McPherson, P. (Ed.). (2022). Handbook of Treatment Planning for Children with Autism and Other Neurodevelopmental Disorders. Springer Nature.
Citi informācijas avoti
1physio-pedia
2NCBI
3Esmu klāt
4BMC Complementary Medicine and Therapies