Pārlekt uz galveno saturu

Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 14:14:51
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_271LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.33ECTS:2.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anastasija Feofilova
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas20
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas18
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas par funkcionālajām spējām saslimšanu/traumu rezultātā.
Mērķis:
Veicināt vispusīgu, veselības aprūpei raksturīgu pamata un specializētu faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas metodēm. Uzdevumi: 1. Sniegt zināšanas par starptautiskās funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju (SFNK). 2. Pilnveidot zināšanas par funkcionālās novērtēšanas pamatprincipiem. 3. Sniegt zināšanas par novērtēšanas plānu un metodēm. 4. Sniegt zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas principu pielietošanu fizioterapijas praksē. 5. Sniegt praktisku izpratni par apgūto metožu pielietošanas specifiku.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijas priekšmetā. Novērtēšanas nozīme un veidi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pamata kustības.Lekcijas2.00auditorija
3Kustību spējas pie sensora analizatora ierobežojuma. Attīstības traucējumi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes zīdaiņiem un pusaudžiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes klientiem virs 65Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads Funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšana un klasifikācijas priekšmetā. Novērtēšanas nozīme un veidi.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. Pamata kustības.Lekcijas2.00auditorija
3Kustību spējas pie sensora analizatora ierobežojuma. Attīstības traucējumi.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes zīdaiņiem un pusaudžiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Funkcionālo spēju novērtēšanas principi un metodes klientiem virs 65Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgi gatavoties semināriem izmantojot papildliteratūru, kā arī lekcijas materiālus. Patstāvīgi novērtēt lielo motoro spēju attīstību izvēlētajām klientam - veikt datu vākšanu, patstāvīgi apstrādāt apkoptos rezultātus, izvērtēt un izdarīt secinājumus.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 baļļu skalas. Ja studentu punktu summa ir mazāka par četrām ballēm, viņam tiek dota iespēja kārtot pārbaudījumu atkārtoti. Ja students nenokārto pārbaudījumu otru reizi, viņam tiek nodrošināta iespēja kārtot eksāmenu sesijās laikā, eksāmenu pieņem komisija. Ja nodarbības apmeklējums ir zemāks par 60% tad no kopēja vērtējuma tika atņemta 1 balle Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs veido: - attieksme pret izglītošanos (20%); - aktīva darbība semināros (30%); - studenta veiktie patstāvīgie darbi (30%); - studiju kursa rakstiskais pārbaudījums (20%)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Sekmīgi apgūstot studiju kursu, studenti spēs: - demonstrēt vispusīgas un veselības aprūpei raksturīgās pamata un specializētas zināšanas par funkcionālo spēju novērtēšanas plāna izveidi un adekvātu metožu pielietojumu; - izmantojot apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes.
Prasmes:Studenti patstāvīgi spēs veikt funkcionālo spēju novērtēšanu atbilstoši klienta indikācijām, kritiski izvērtējot metožu izvēli un iegūto rezultātu objektivitāti ietekmējošos faktorus; - spēs patstāvīgi realizēt funkcionālās novērtēšanas plānā paredzētā metodes, izprotot fizioterapeita profesionālo ētiku.
Kompetences:Spēs uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli vai vadot speciālistu komandas darbu novērtēšanas un metožu īstenošanas procesā; - demonstrēt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
11. Starptautiska funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija. PVO, 2001
22. Guidelines for Data Processing and Analysis of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ). Short Form, 2004
33. National Youth Fitness Survey (NYFS) Test of Gross Motor Development (TGMD-2) Procedures Manual. CDC, 2012
Papildu literatūra
1ICF
2Payne G.V., Isaacs L. D. Human Motor Development. A lifespan approach. McGraw-Hill, Inc., New York, 2005.
3Monika Ali. Mana bērna attīstības ceļš. Jumava, 2009.
4Latvijas Fizioterapijas asociācijas statūti
5Ārstniecības likums
Citi informācijas avoti
1Profesionālā bakalaura studiju programmas ‘Fizioterapija” Prakses nolikums