.
Fizioterapijas plānošana un medicīniskā dokumentācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.06.2024 16:21:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_281 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.33 | ECTS: | 2.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | LSPA apgūtās zināšanas anatomijā, funkcionālā anatomijā, funkcionālā novērtēšanā, motorās kontroles pamatos, pamatzināšanas objektīvo izmeklējumu interpretācijā. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi un veidot topošajiem fizioterapeitiem izpratni par terapijas plāna un slimības vēstures sastādīšanu un realizēšanu atbilstoši pacienta/klienta funkcionālam stāvoklim un vajadzībām, pacienta centrētas prakses modeļa lietošana fizioterapeitiskās novērtēšanas plānošanā. uzdevumi: 1. Iepazīstināt ar fizioterapeitu darbu regulējošajiem normatīviem aktiem (ētika, konfidencialitāte), Profesionālo asociāciju izstrādātās rekomendācijas medicīniskās dokumentācijas lietvedībai 2. Sniegt zināšanas par terapijas plāna saturu, uzbūvi un struktūru. 3. Dot zināšanas par ārstniecības plāna sastādīšanu atbilstoši pacienta indikācijām. 4. Dot praktiskās iemaņas par terapijas plāna pielietojumu fizioterapeita praksē. 5. Dot zināšanas par medicīniskās dokumentācijas lietošanu un informētās piekrišanas nozīmi. 6. Dokumentācijas nozīme, praktiskais un juridiskais pienesums 7. Elektronisko datubāžu darbība medicīniskās dokumentācijas ierakstu glabāšanai 8. Medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtība. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Likumdošana veselības aprūpē (rehabilitācijā); Fizioterapeitu profesijas standarti un nolikumi, to loma klīniskajā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Medicīniskās dokumentācijas (slimības vēstures sastādīšana) aizpildīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Funkcionāla izmeklēšanas pamatprincipi un iegūtās informācijas apkopošana un interpretācija atbilstoši pacienta/klienta indikācijām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Atbilstošās terapijas izvēle un realizācija, balstoties uz pacienta indikācijām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Funkcionālas novērtēšanas veikšana un terapijas plāna sastādīšana – praktiska nodarbība, darbu prezentācija, pašvērtējums un oponēšana. | Nodarbības | 6.00 | cits | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Likumdošana veselības aprūpē (rehabilitācijā); Fizioterapeitu profesijas standarti un nolikumi, to loma klīniskajā praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Medicīniskās dokumentācijas (slimības vēstures sastādīšana) aizpildīšanas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Funkcionāla izmeklēšanas pamatprincipi un iegūtās informācijas apkopošana un interpretācija atbilstoši pacienta/klienta indikācijām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Atbilstošās terapijas izvēle un realizācija, balstoties uz pacienta indikācijām. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Funkcionālas novērtēšanas veikšana un terapijas plāna sastādīšana – praktiska nodarbība, darbu prezentācija, pašvērtējums un oponēšana. | Nodarbības | 5.00 | cits | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Obligātās literatūras analīze, situācijas uzdevumi, individuālo terapijas plānu sastādīšana atbilstoši pacienta indikācijām. Pamatojoties uz teorētiskām zināšanām, pilnveidot praktiskās iemaņas terapijas plāna sastādīšanā un realizācijā atbilstoši pacienta indikācijām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | - Iegūst teorētiskās un praktiskās zināšanas par terapijas plāna saturu, uzbūvi un struktūru, kā ari izprast informētās piekrišanas nozīmi personas izmeklēšanas laikā. - Lietot medicīnisko terminoloģiju un atpazīstamus saīsinājumus. - Ievērot ētikas principus un datu aizsardzības prasības medicīnisko ierakstu veikšanā. | ||||||||
Prasmes: | - Patstāvīgi spēj sastādīt terapijas plānu atbilstoši indikācijām un analizēt pieejamo informāciju par tām. - Spēj patstāvīgi un komandā realizēt ārstniecības plānā paredzēto terapiju, kā arī diskutēt par to ar citiem speciālistiem. - Veikt skaidrus, saprotamus un precīzus ierakstus medicīniskajā dokumentācijā. - Ievērot ārstniecības iestādes iekšējos noteikumus par dokumentācijas noformēšanu. - Ievērot veselības aprūpes nozares profesionālo asociāciju izstrādātās rekomendācijas. - Ievērot medicīnisko ierakstu lietvedību nosakošo normatīvo regulējumu. Izmantot pirmreizējā novērtēšanā pielietotos standartizētos novērtēšanas instrumentus. Izvērtēt nepieciešamību pielietot papildus standartizētus novērtēšanas instrumentus. Veikt atkārtotu novērtēšanu. Izvērtēt izvirzīto fizioterapijas ilgtermiņa un īstermiņa mērķu sasniegšanu. Sagatavot fizioterapeita atzinumu par pacienta funkcionālo stāvokli rakstiskā formā. | ||||||||
Kompetences: | - Spēja dokumentēt fizioterapeita profesionālo darbību, demonstrējot klīnisko domāšanu, ievērojot ētikas un datu aizsardzības principus un lietojot korektu terminoloģiju un saprotamus saīsinājumus. - Spēja savlaicīgi, saprotami, izmantojot profesionālo terminoloģiju aizpildīt medicīnisko dokumentāciju. - Dokumentēt novērtēšanas datus, fizioterapeita slēdzienu, izvirzītos mērķus, ārstēšanas plānu. - Dokumentēt ārstēšanas procesu sistemātiskā veidā. - Dokumentēt ārstēšanas noslēgumu, mērķu sasniegšanas izvērtējumu, tālāko plānu. - Sagatavot atgriezenisko saiti pacientam un iesaistītajiem veselības aprūpes profesionāļiem. Spēja cieņpilni un saprotamā veidā izskaidrot pacientam vai pacienta pilnvarotajai personai gan fizioterapeitiskās novērtēšanas procesu, gan funkcionālo problēmu. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Ārstniecības likums | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Dz.Mozgis, Veselības aprūpes organizācija, NMA, Rīga, 2008 | ||||||||
2 | 2. K. Buckup; Clinical Tests for the Musculoskeletal System; 2004 | ||||||||
3 | 3. F.P. Kendall, E.K. McCreary et al; Muscles Testing and Function with Posture and Pain. 5th Edition; 2005. | ||||||||
4 | 4. Kisner, Carolyn Lynn Allen Colby Therapeutic exercise: foundations and techniques - J. Kenyon, K. Kenyon The Physiotherapist’s Pocket Book , Churchill Livingstone, 5th ed. - Philadelphia : F.A. Davis, 2007. | ||||||||
5 | 5. Jiri Dvorak, Vaclav Dvorak, Wolfgang Gilliar, Werner Scheider, Hans Spring Thomas Tritschler Musculoskeletal Manual Medicine Diagnosis an Treatment. Thieme, 2008 | ||||||||
6 | 6. Enderby Pamela; John Alexandra, Petheram, Brian Therapy outcome measures for rehabilitation professionals: speech and language therapy, physiotherapy, occupational therapy, rehabilitation nursing, hearing therapists - 2nd ed., Chichester, West Sussex, England ;Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2006. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Profesionālās bakalaura studiju programmas „ Fizioterapija prakses nolikums” |