.
Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijas pamatprincipi
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.07.2024 09:46:16
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_315 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas par rehabilitācijas pamatprincipiem, Starptautisko funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikāciju. | ||||||||
Mērķis: | Veidot padziļinātu priekšstatu par funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas pamatprincipiem, atbilstoši Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācijai (SFK) pielāgoto fizisko aktivitāšu un sporta fizioterapijas kontekstā, novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu un pielietošanu uz pierādījumiem balstīta praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Starptautiskās funkcionēšanas un nespējas klasifikācijas (SFK) raksturojums fizisko/sporta aktivitāšu kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Pacienta/klienta funkcionālo spēju/traucējumu, riska faktoru, vajadzību un potenciāla novērtēšana savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem noteikšanai SFK kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Pacientu/klientu izglītošana par fizisko/sporta/rehabilitācijas aktivitāšu programmu atbilstošo SFK kategorijām - gadījumu analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Funkcionēšanas novērtēšanas teorētiskie aspekti, mērījumi, novērtēšanas instrumentu izvēle atbilstoši SFK kategorijām uz pierādījumiem balstīta praksē. | Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||
5 | Seminārs - diskusija | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu un prasmju nostiprināšana par studiju kursa saturu (informācijas meklēšana par novērtēšanas instrumentiem un metodēm, datu apkopošana un analīze)). Studentiem: - jāsagatavojas diskusijai par SFK izmantošanu un efektivitāti, - jāsagatavojas diskusijai par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru; - jāsagatavojas semināram - diskusijai par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Diskusija par SFK izmantošanu un efektivitāti– 15% no gala vērtējuma, - Diskusija par uz pierādījumiem balstītu datu meklēšanu – novērtēšanas instrumentu piemeklēšanu sasaistē ar SFK struktūru"). - 25% no gala vērtējuma; - Seminārs - diskusija par plānotiem maģistra darba (vēlams) vai citiem noteiktiem novērtēšanas instrumentiem, to sasaisti ar SFK kategorijām un zinātnisko pamatojumu - 60% no gala vērtējuma. Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 punkti. Vērtēšanas kritēriji tiek paziņoti pirmajā nodarbībā. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pārzin SFK koncepta izmantošanas klīniskajā praksē zinātnisko pamatojumu, SFK pamatkopu būtību un to izmantošanu dažādos situācijās, izprot pacientu funkcionēšanas ierobežojumus SFK kategorijās, kā arī analizē tos SFK struktūras kontekstā, nosauc dažādu mērījumu un novērtējumu instrumentus sasaistē ar SFK kategorijām, apzinās novērtēšanas instrumentu un metožu pielietojumu atbilstoši savai specialitātei. | ||||||||
Prasmes: | Spēj atrast un piemērot optimālos pieejamos zinātniskos pierādījumus, izvēloties funkcionēšanas ierobežojumu novērtēšanas metodes – instrumentus, apraksta funkcionēšanas ierobežojumus un sasaista tos ar SFK struktūru, kritiski analizē novērtēšanas instrumentus atbilstoši situācijai, analizē savstarpējo saistību starp indivīdu funkcionalitātes noteicošajiem faktoriem. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi pielieto prasmes un zināšanas novērtējot personu ar funkcionēšanas traucējumiem funkcionēšanas līmeni atbilstošo SFK fizisko/sporta/reabilitācijas aktivitāšu kontekstā, kritiski novērtē un sistematizē informāciju par funkcionēšanas traucējumiem, izmantojot SFK piedāvāto konceptu, spēt izvēlēties atbilstošus novērtēšanas instrumentus, pauž viedokli par tiem savas kompetences (specialitātes) ietvaros, integrē un transformē zināšanas un prasmes par dažādiem novērtējumiem rehabilitācijā atbilstoši situācijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Baltiņš, Baltiņš, Māris, & Pasaules Veselības organizācija. (2003). Starptautiskā funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija : SFK / [Pasaules Veselības Organizācija ; tulk. latv. val.] ; redkol.: Māris Baltiņš ... [u.c.]. Ženēva : Rīga: Pasaules Veselības Organizācija | ||||||||
2 | 2. Mārtinsone, Pipere, Berķis, Cauce, Duhovska, Gobiņa, … Kristapsone. (2021). Zinātniskās darbības metodoloģija : starpdisciplināra perspektīva : kolektīvā monogrāfija / K. Mārtinsones un A. Piperes zinātniskajā redakcijā ; recenzenti: Dr.habil.oec. Baiba Rivža, Ph.D. Juris Dragūns, Dr.med. Ieva Reine ; literārā redaktore Inta Rozenvalde ; vāka mākslinieks Modris Brasliņš ; Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
3 | 3. Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A., & Stucki, G. (2020). ICF Core Sets: Manual for Clinical Practice. Hogrefe Publishing. | ||||||||
4 | 3. Brukner, P., & Khan, K. (2019). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: The Medicine of Exercise (Volume II). McGraw Medical. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Sivan, M., Phillips, M., Baguley, I., & Nott, M. (Eds.). (2019). Oxford Handbook of Rehabilitation Medicine (3rd ed.). Oxford University Press.] | ||||||||
2 | 2. Brukner, P., & Khan, K. (2017). Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine: Injuries (Volume I). McGraw Medical. | ||||||||
3 | 4. Horvat, M., Kelly, L. E., Block, M. E., & Croce, R. (2018). Developmental and Adapted Physical Activity Assessment (2nd ed.). Human Kinetics. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | DiTA | ||||||||
2 | PRISMA | ||||||||
3 | The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews | ||||||||
4 | The PRISMA2020 statement: An updated guideline for reporting systematic reviews | ||||||||
5 | Cochrane Library | ||||||||
6 | Guidelines for writing a systematic review | ||||||||
7 | The International Classification of Functioning Disability and Health Framework (ICF): a new approach to enhance sport and physical activity participation among people with disabilities in Scotland | ||||||||
8 | The Knowledge and Use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Framework in Athletic Training | ||||||||
9 | Rehabilitation Measures Database |