.
Fizioterapija iekšķīgās slimībās, reimatoloģijā, gerontoloģijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 10:27:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_364 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.67 | ECTS: | 4.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Anastasija Feofilova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 16 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 42 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | LSPA apgūtās zināšanas anatomijā un iekšķīgās slimībās, fizioloģijā, terapeitiskā vingrošanā | ||||||||
Mērķis: | Veidot topošajiem fizioterapeitiem izpratni par atbilstošu fizioterapijas metožu izvēli iekšķīgo saslimšanu pacientiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioterapijas diagnostikas metožu izvēle attiecībā uz iekšķīgo slimību profīla pacientiem. Akūto stāvokļu atpazīšana fizioterapeita praksē pacientiem ar iekšķīgajām, reimatoloģiskām, saslimšanām un gerontoloģiskiem pacientiem. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapija pie elpošanas sistēmas saslimšanām, elpošanas tehnikas un to pielietošana. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapija pie sirds asinsrites sistēmas saslimšanām. Slodzes dozēšana kardoloģiskiem pacientiem | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapijas metodes reimatoloģiskiem pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapija pie gremošanas sistēmas saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Profilakse un terapeitiskie pasākumi pacientiem ar aterosklerozi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizioterapija geriatrijā | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapija pie palielinātas un samazinātas ķermeņa masas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizioterapija pie endokrīnās sistēmas saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
10 | Fizioterapija pie onkoloģiskām saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioterapijas diagnostikas metožu izvēle attiecībā uz iekšķīgo slimību profīla pacientiem. Akūto stāvokļu atpazīšana fizioterapeita praksē pacientiem ar iekšķīgajām, reimatoloģiskām, saslimšanām un gerontoloģiskiem pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapija pie elpošanas sistēmas saslimšanām, elpošanas tehnikas un to pielietošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapija pie sirds asinsrites sistēmas saslimšanām. Slodzes dozēšana kardoloģiskiem pacientiem | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapijas metodes reimatoloģiskiem pacientiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapija pie gremošanas sistēmas saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Profilakse un terapeitiskie pasākumi pacientiem ar aterosklerozi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Fizioterapija geriatrijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Fizioterapija pie palielinātas un samazinātas ķermeņa masas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
9 | Fizioterapija pie endokrīnās sistēmas saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Fizioterapija pie onkoloģiskām saslimšanām | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem par tēmām: 1. Elpošanas tehnikas pacientiem ar elpošanas sistēmas saslimšanām 2. Slodzes dozēšana pacientiem ar sirds asinsrites sistēmas saslimšanām 3. Jaunākie pētījumi reimatoloģisku pacientu rehabilitācijā 4. Jaunākās aktualitātes aterosklerozes profilaksē 5. Slodzes dozēšana un terapijas metožu izvēle pacientiem ar paaugstinātu un samazinātu ķermeņa masu 6. Funkcionālie testi geriatrijā Sastādīt vingrojumu programmas 1. Elpošanas vingrojumi, elpošanas tehniku izvēle un pielietošana 2. Vingrojumu izvēle un slodzes pielāgošana pacientiem ar sirds asinsrites sistēmas saslimšanām 3. Pozicionēšana un vingrojumu izvēle pacientiem ar gremošanas sistēmas saslimšanām 4. Vingrojumu programma pacientiem ar paaugstinātu un samazinātu ķermeņa svaru 5. Vingrojumu kompleks pacientiem ar cukura diabētu Gatavoties pārbaudījumam | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc 10 ballu skalas sistēmas: 10 balles - students apguvis 100% mācību vielas, spēj atbildēt uz visiem papildjautājumiem un saistīt apgūto vielu ar citiem mācību priekšmetiem, studē papildliteratūru un interneta avotus svešvalodās, spēj papildināt lekcijās doto materiālu. 9 balles – students apguvis 100% mācību vielas, spēj atbildēt uz papildjautājumiem un saistīt apgūto vielu ar citiem mācību priekšmetiem, studē papildliteratūru un interneta avotus, spēj papildināt lekcijās doto materiālu 8 balles - students apguvis 90 - 100% mācību vielas, spēj atbildēt uz papildjautājumiem un saistīt apgūto vielu ar citiem mācību priekšmetiem 7 balles - students apguvis 80 - 90% mācību vielas, pareizi atbild uz jautājumiem par apgūto tēmu 6 balles - students apguvis 70 - 80% mācību vielas, prot secīgi to izklāstīt, loģiski atbild uz jautājumiem 5 balles - students apguvis 60 - 70% mācību vielas, spēj atbildēt uz daļu no jautājumiem, izklāstīt galvenās likumsakarības 4 balles - students apguvis 50 - 60% mācību vielas, daļēji atbild uz jautājumiem. Kopvērtējums ir summatīvs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | 1. Par fizioterapijas diagnostikas metodēm un akūtiem stāvokļiem pacientiem ar iekšķīgām saslimšanām; 2. Par fizioterapijas plāna sastādīšanu un terapijas mērķu izvirzīšanu; 3. Par fizioterapijas darba metožu izvēli pacientiem ar iekšķīgām saslimšanām; 4. Par pacientu profilaktisku izglītošanu atbilstoši saslimšanai | ||||||||
Prasmes: | 1. Veikt fizioterapeitisku izmeklēšanu pacientiem ar iekšķīgajām slimībām; 2. Sastādīt terapijas plānu; 3. Izvēlēties terapijas metodes; 4. Sastādīt vingrošanas kompleksus atbilstoši saslimšanai; 5. Sastādīt profilakses programmas pacientiem. | ||||||||
Kompetences: | 1. Veikt pacientu ar iekšķīgajām slimībām izmeklēšanu un ārstēšānu fiizoterapeita kompetenču ietvaros 2. Diskutēt par pielietoto terapiju ar speciālistiem un ne speciālistiem | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Goodman C.C., Snyder T.K. Differential diagnosis for physiotherapists. 5th edition, USA, 2013; | ||||||||
2 | 2. H. Astomirova, M. Ahmonovs. Diabēta slimnieka rokasgrāmata. Rīga, Zvaigzne ABC, 2013; | ||||||||
3 | 3. Guccione A.A., Wong R.A., Avers D. Geriatric physical therapy. 3rd edition, Elsevier, 2012; | ||||||||
4 | 4. Goodman C.C., Fuller K.S. Pathology. Implications for the physical therapists. 4th edition. Elsevier, 2015; | ||||||||
5 | 5. L. Mauriņa Ārstnieciskā vingrošana un citas aktivitātes kardioloģijā. LSPA, Rīga, 2000; | ||||||||
6 | 6. Main E., Denehy L. Cardiorespiratory Physiotherapy. Adults and pediatrics. 2016; | ||||||||
7 | 7. William D. McArdle, Victor L. Katch, Frank I. Katch. Exercise Physiology: Nutrition, Energy, and Human Performance. 8thEdition, 2014. | ||||||||
8 | 8. Doherty, D., Wilson, C., & Boright, L. (2022). Oncology rehabilitation: A Comprehensive Guidebook for Clinicians. Elsevier. | ||||||||
9 | 9. Pastores, S. M., & Greene, W. R. (2020). Critical Care of the Cancer Patient, an Issue of Critical Care Clinics, Volume 37-1. Clinics: Internal Medicine. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Leja J. Vispārējā klīniskā patoloģiskā fizioloģija. Zvaigzne, Rīga, 1993; | ||||||||
2 | 2. Leja J., Pevznere E. Speciālā klīniskā patoloģiskā fizioloģija, Zvaigzne, Rīga, 1988; | ||||||||
3 | 3. Frownfelter D., Dean E. Cardiovascular and Pulmonary Physiotherapy. 5th edition, 2012; | ||||||||
4 | 4. O’Sullivan S.B., Schmitz T.J. Physical Rehabilitation. 5th edition, 2007; | ||||||||
5 | 5. Pryor J.A., Prasad S.A., Physioterapy for Respiratory and Cardiac Problems, 3rd edition, Churchill Livingston, 2002 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | 1. Lāriņš V., Mauriņa L. Ārstnieciskā vingrošana elpošanas orgānu slimību ārstēšanā. LSPA, Rīga, 1992; | ||||||||
2 | 2. I.Lazovskis. I. Siliņš. Praktiskā reimatoloģija, Zvaigzne, 1988; | ||||||||
3 | 3. Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Nacionālais apgāds, 2005. |