.
Fizioterapijas pamati II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 11:34:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_370 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.33 | ECTS: | 5.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Rehabilitācija; Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 34 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 68 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 14 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 28 | ||||
Nodarbības (skaits) | 34 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 68 | ||||
Kopā kontaktstundas | 96 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, iekšķīgajās slimībās. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem praktiskas un teorētiskas zināšanas par muskuļu spēka testēšanas metodoloģiju, pacienta sirds asinsrites, nervu, elpošanas sistēmu izmeklēšanu, fizisko darba spēju izmeklēšanas pamatprincipiem izmantojot fizioterapijas tehnoloģijas, kā arī iegūto rezultātu interpretāciju, kā arī ieskatu sporta medicīnā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Atkārtojums par studiju kursa Fizioterapijas pamati I saturu, muskuļu spēka testi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | MM spēka testi – rumpis, gūžas locītava. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | MM spēka testi – pēda, ceļa locītava. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | MM spēka testi ar ierobežotu gravitācijas ietekmi (2 balles). Dažādas mm spēka testu novērtēšanas sistēmas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Nervu sistēmas izmeklēšana (NS uzbūve un funkcionēšana, NS izmeklēšanas pamatprincipi) Nervu sistēmas izmeklēšanas pamatprincipi - anamnēze, apskate, palpācija, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | NS specifiskā NS izmeklēšana (jušanas, muskuļu tonusa, muskuļu spēka, līdzsvara un koordinācijas novērtēšana, refleksu pārbaude, dermatomi, miotomi – jēdziens utt.) un datu interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | NS izmeklēšana – gadījumu analīze, mājas darbu analīze, kontroldarbs par NS izmeklēšanu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana (ES uzbūve un funkcionēšana , ES izmeklēšanas pamatprincipi) ES sistēmas izmeklēšanas pamatprincipi - anamnēze, apskate, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | ES specifiskā izmeklēšana (elpošanas frekvence, krūškurvja kustīgums, Štange un Genči proves, spirometrija, PEF, elpošanas stereotips, veids, perkusija auskultācija utt.) un datu interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | ES specifiskā izmeklēšana, gadījumu un mājas darbu analīze, kontroldarbs par ES izmeklēšanu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Sirds asinsrites sistēmas izmeklēšana (SAS un limfātiskas sistēmas uzbūve un funkcionēšana, biežāki traucējumi, SAS izmeklēšanas pamatprincipi) SAS izmeklēšanas pamatprincipi – anamnēze, apskate, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | SAS specifiskā izmeklēšana (asinsspiediens -TA, sirdsdarbības frekvence, sirds auskultācija, Borga skala, SAS reakcija uz slodzi, ortostatiska hipotenzija utt.) SAS specifiskā izmeklēšana (TA, SF, sirds auskultācija, Borga skala utt.). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | SAS izmeklēšana - gadījumu analīze, mājas darbu analīze, kontroldarbs par SAS | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Seminārs II | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Sporta medicīnas pamati. Sportistu medicīniskās pārbaudes. Sportista anamnēze. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Fizisko darba spēju testu būtība un veidi fizioterapeita praksē, indikācijas un kontrindikācijas šiem testiem) SAS specifiska izmeklēšana (SAS reakcija uz slodzi) – praktiskais darbs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Fizisko darbaspēju novērtēšana – praktiskais darbs (piem. 6 minūšu iešanas tests, Rufje prove, Harvarda steptests utt.,), gadījumu analīze, mājas darbu analīze. Seminārs III | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Fiziskās attīstības noteikšana. Antropometrija. Ķermeņa masas sastāva noteikšana. Bioloģiskais vecums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
20 | Fiziskās sagatavotības noteikšana. EIROFIT testi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
21 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
22 | Bērnu un jauniešu medicīniskās pārbaudes | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
23 | Fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana. Seminārs IV. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
24 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads studiju kursā. Atkārtojums par studiju kursa Fizioterapijas pamati I saturu, muskuļu spēka testi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
2 | MM spēka testi – rumpis, gūžas locītava. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | MM spēka testi – pēda, ceļa locītava. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | MM spēka testi ar ierobežotu gravitācijas ietekmi (2 balles). Dažādas mm spēka testu novērtēšanas sistēmas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Nervu sistēmas izmeklēšana (NS uzbūve un funkcionēšana, NS izmeklēšanas pamatprincipi) Nervu sistēmas izmeklēšanas pamatprincipi - anamnēze, apskate, palpācija, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
6 | NS specifiskā NS izmeklēšana (jušanas, muskuļu tonusa, muskuļu spēka, līdzsvara un koordinācijas novērtēšana, refleksu pārbaude, dermatomi, miotomi – jēdziens utt.) un datu interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | NS izmeklēšana – gadījumu analīze, mājas darbu analīze, kontroldarbs par NS izmeklēšanu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Seminārs I | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Elpošanas sistēmas izmeklēšana (ES uzbūve un funkcionēšana , ES izmeklēšanas pamatprincipi) ES sistēmas izmeklēšanas pamatprincipi - anamnēze, apskate, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
10 | ES specifiskā izmeklēšana (elpošanas frekvence, krūškurvja kustīgums, Štange un Genči proves, spirometrija, PEF, elpošanas stereotips, veids, perkusija auskultācija utt.) un datu interpretācija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | ES specifiskā izmeklēšana, gadījumu un mājas darbu analīze, kontroldarbs par ES izmeklēšanu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
12 | Sirds asinsrites sistēmas izmeklēšana (SAS un limfātiskas sistēmas uzbūve un funkcionēšana, biežāki traucējumi, SAS izmeklēšanas pamatprincipi) SAS izmeklēšanas pamatprincipi – anamnēze, apskate, ierobežojumi un modifikācijas kustību balsta sistēmas izmeklēšanas ietvaros utt. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
13 | SAS specifiskā izmeklēšana (asinsspiediens -TA, sirdsdarbības frekvence, sirds auskultācija, Borga skala, SAS reakcija uz slodzi, ortostatiska hipotenzija utt.) SAS specifiskā izmeklēšana (TA, SF, sirds auskultācija, Borga skala utt.). | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | SAS izmeklēšana - gadījumu analīze, mājas darbu analīze, kontroldarbs par SAS | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
15 | Seminārs II | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Sporta medicīnas pamati. Sportistu medicīniskās pārbaudes. Sportista anamnēze. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
17 | Fizisko darba spēju testu būtība un veidi fizioterapeita praksē, indikācijas un kontrindikācijas šiem testiem) SAS specifiska izmeklēšana (SAS reakcija uz slodzi) – praktiskais darbs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
18 | Fizisko darbaspēju novērtēšana – praktiskais darbs (piem. 6 minūšu iešanas tests, Rufje prove, Harvarda steptests utt.,), gadījumu analīze, mājas darbu analīze. Seminārs III | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
19 | Fiziskās attīstības noteikšana. Antropometrija. Ķermeņa masas sastāva noteikšana. Bioloģiskais vecums | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
20 | Fiziskās sagatavotības noteikšana. EIROFIT testi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
21 | Medicīniski pedagoģiskie novērojumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
22 | Bērnu un jauniešu medicīniskās pārbaudes | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
23 | Fiziskās un funkcionālās sagatavotības noteikšana. Seminārs IV. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
24 | Eksāmens | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | - Sagatavoties nodarbībai apgūstot teorētiskās zināšanas par tēmu, lai vieglāk izprast un efektīvāk apgūt praktiskas iemaņas nodarbības laikā/Sagatavošanas praktiskai nodarbībai, pārlasīt KVS sistēmā pieejamos materiālus par tēmu (obligāti materiāli) . - Nostiprināt teorētiskas zināšanas par tēmu studiju kursā starpposmā/ Sagatavošanas kontroldarbiem, studējot KVS sistēmā pieejamos materiālus (obligāti materiāli). - Atkārtot un nostiprināt praktiskos iemaņas, kritiski vērtēt, noformēt novērtēšanas rezultātus rakstiskā formā, trenēties prezentēt novērtēšanas rezultātus, diskutēt par tēmu/ Mājas darbu sagatavošana un iesniegšana/prezentācija(obligāti un papildus materiāli). - Apgūt un pielietot teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas par tēmu, pētīt zinātnisko literatūru/Sagatavošanas semināriem (obligāti un papildus materiāli, kontroljautājumi). - Apgūt un pielietot teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas par visām studiju kursā iekļautajām tēmām, pētīt zinātnisko literatūru/ Sagatavošanas eksāmenam (obligāti un papildus materiāli, kontroljautājumi). | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences semināros tiek novērtētas pēc 3 punktu sistēmas, katrā seminārā students var iegūt maksimāli 9 punktus, minimāli 3 punktus. Katrā semināra un eksāmenā ir paredzēti praktiski un teorētiski jautājumi, kopā divi. Studiju kursa gala vērtējums veidojas kā summatīvs vērtējums no ballēm par semināriem (15/15/15/15%) un par eksāmenu (40%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | par dažādu organisma sistēmu (nervu, sirds asinsrites, elpošanas) funkcionāliem traucējumiem un apgūs to fizioterapijas izmeklēšanas metodēm, kā arī rezultātu interpretēšanu, par muskuļu spēka testēšanas metodikām un interpretācijas iespējām, ieskats sporta medicīnā. | ||||||||
Prasmes: | praktiskās iemaņas dažādu organisma sistēmu (nervu, sirds asinsrites, elpošanas) funkcionālo traucējumu noteikšanā, izmantojot fizioterapijas izmeklēšanas metodes, kā arī rezultātu interpretēšanā, muskuļu spēka testēšanā un rezultātu interpretācijā. | ||||||||
Kompetences: | spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas un prasmes veicot pētniecisko darbu un klīnisko praksi – formulēt un analītiski raksturot organisma sistēmu (nervu, sirds asinsrites, elpošanas) funkcionālos traucējumus un izmeklēšanas metožu principus; analizēt dažādu organisma sistēmu funkcionālo traucējumu ietekmi uz organismu; demonstrēt zināšanas par fizioterapijas izmeklēšanas metodēm (nervu, sirds asinsrites, elpošanas sistēmām) un to vietu fizioterapijas procesā, veikt muskuļu spēka testēšanu un interpretēšnau; pieņemt lēmumu par adekvātu fizioterapijas izmeklēšanas metožu izvēli konkrētu funkcionālo traucējumu gadījumā; patstāvīgi pielietot zināšanas un prasmes pacientu funkcionālo spēju novērtēšanai un orgānu sistēmu izmeklēšanai, rezultātu interpretācijai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, Koroļova, Apinis, Šetlere, Loja, Bambere, … Bambere, Iveta. (2021). Fizioloģija ārstiem / Līga Aberberga-Augškalne, Olga Koroļova ; [medicīnas redaktori: Pēteris Apinis, Maija Šetlere ; literārais redaktors Jānis Loja ; vāka māksliniece Iveta Bambere]. ([Atkārtots izdevums].). | ||||||||
2 | Lāriņš, Kalējs, Tomsone, Lapiņa, Romeiko, Zīģelis, … Jumava. (2022). Sporta medicīna : teorija un prakse / Viesturs Lāriņš ; zinātniskie recenzenti: PhD Oskars Kalējs, PhD Signe Tomsone ; atbildīgā redaktore Kristīne Lapiņa ; ilustrācijas: Niklāvs Romeiko ; foto: Juris Zīģelis. | ||||||||
3 | Conroy, V. M., Murray, B., Alexopulos, Q. (2023). Kendall's Muscles: Testing and Function with Posture and Pain (6th ed., North American edition). LWW. | ||||||||
4 | Clarkson, H. (2020). Musculoskeletal Assessment: Joint Range of Motion, Muscle Testing, and Function (4th ed., North American edition). LWW. | ||||||||
5 | Campbell, W. W., & Barohn, R. J. (2019). DeJong's The Neurologic Examination (8th ed.). LWW. | ||||||||
6 | Hillegass, E. (2022). Essentials of Cardiopulmonary Physical Therapy (5th ed.). Elsevier. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Heick, J., & Lazaro, R. T. (Eds.). (2022). Goodman and Snyder’s Differential Diagnosis for Physical Therapists: Screening for Referral (7th ed.). Elsevier. | ||||||||
2 | Porter, S. B., & Tidy, N. M. (Eds.). (2013). Tidy's physiotherapy (15th ed., Physiotherapy essentials). Saunders/Elsevier. | ||||||||
3 | Lohman, T., & Milliken, L. (Eds.). (2020). ACSM Body Composition Assessment. Human Kinetics. | ||||||||
4 | Kaminsky, L. A. (Ed.). (2014). ACSM's Health-Related Physical Fitness Assessment Manual (4th ed.). Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins. | ||||||||
5 | Hoffman J.R. Physiological Aspects of Sport Training and Performqance. 2nd ed. Human Kinetics, 2014.- 520 p. | ||||||||
6 | Petty, N. J. (Ed.). (2013). Neuromusculoskeletal Examination and Assessment: A Handbook for Therapists (Physiotherapy Essentials) (4th ed.). Churchill Livingstone. | ||||||||
7 | DeTurk, W., & Cahalin, L. (2017). Cardiovascular and Pulmonary Physical Therapy (3rd ed.). McGraw Hill / Medical. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | LIKUMI | ||||||||
2 | physio-pedia | ||||||||
3 | NCBI | ||||||||
4 | ZVA |