.
Fizioterapija pediatrijā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.08.2024 15:49:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LSPA_376 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Sporta zinātne | Mērķauditorija: | Sporta treneris; Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Evita Dubiņina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 18 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 36 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 60 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 13 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 26 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 44 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidējā vai vidējā speciālā izglītība, ietverot dabas zinātņu profila priekšmetus: bioloģiju, anatomiju, kā arī LSPA apgūtās zināšanas anatomijā un pediatrijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot topošajiem fizioterapeitiem zināšanas, izpratni un prasmes par atbilstošu izmeklēšanu un fizioterapijas mērķu, plāna un metožu izveidi pie dažādām saslimšanām pediatrijā. Uzdevumi: 1. Iemācīt veikt izmeklēšanu un novērtēšanu bērna vecuma pacientiem 2. Sniegt zināšanas par fizioterapijas mērķu un plāna sastādīšanu, atbilstoši izmeklēšanas rezultātiem 3. Pielietot atbilstošās terapijas metodes 4. Iepazīstināt ar profilaktisku un terapeitisku vecāku izglītošanu, atbilstoši bērna saslimšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioterapija zīdaiņiem un Handlig | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 3.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapija bērniem neiroloģisku un kustību - balsta aparāta bojājumiem | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapija bērniem ar ortopēdiskām saslimšanām | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapija reimatoloģijā | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapija pulmonoloģijā. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Fizioterapija neiromuskulārās saslimšanās un Spina Bifida. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioterapija zīdaiņiem un Handlig | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
2 | Fizioterapija bērniem neiroloģisku un kustību - balsta aparāta bojājumiem | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Fizioterapija bērniem ar ortopēdiskām saslimšanām | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Fizioterapija reimatoloģijā | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fizioterapija pulmonoloģijā. | Lekcijas | 2.50 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Fizioterapija neiromuskulārās saslimšanās un Spina Bifida. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavoties semināriem un praktiskai darbībai par tēmām: 1. Fizioterapija zīdaiņiem un Handling 2. Fizioterapija bērniem neiroloģisku un kustību - balsta aparāta bojājumiem 3. Fizioterapija bērniem ar ortopēdiskām saslimšanām 4. Fizioterapija reimatoloģijā 5. Fizioterapija pulmonoloģijā 6. Fizioterapija neiromuskulārās saslimšanās un Spina Bifida Sastādīt terapijas programmas: 1. Zīdaiņu psihomotorās attīstības veicināšanai un Handling principos 2. Atšķirīgiem bērnu vecumiem atbilstoši diagnozei (kustību-balsta aparāts, ortopēdija, pulmonoloģija, reimatoloģija, neiroloģija, neiromuskulārās saslimšanas.) 3. Vecāku iespējām terapeitiskos pasākumos ikdienas vidē Gatavošanās pārbaudījumam Fizioterapijai pediatrijā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc punktu sistēmas. Par studiju kursa apguvi studējošais saņem diferencētu vērtējumu pēc 10 ballu skalas. Lai saņemtu pozitīvu vērtējumu par studiju kursu, kopvērtējumam jāatbilst vismaz 4 ballēm, lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir: ● Jābūt nodarbību apmeklējumam lielākam par 65%, ja apmeklējums neatbilst prasībām studenta gala vērtējumu samzina par 1 balli. ● Jāiegūst noteikts punktu skaits (atbilstoši studiju kursā paredzēto pārbaudījumu skaitam) ● Lai studiju kursā students saņemtu gala vērtēju, studiju kursā paredzētajiem pārbaudījumiem ir jābūt nokārtotiem sekmīgi un paredzētajā laikā. ● ja pārbaudījumā iegūst nesekmīgu vērtējumu vai uz pārbaudījumu neierodas, tiek dota iespēja šo pārbaudījumu kārtot atkārtoti divu nedēļu laikā (no pārbaudījuma kārtošanas datuma), iepriekš vienojoties ar pasniedzēju. ● ja divu nedēļu laikā pēc studiju kursa beigšānas students nav nokārtojis studiju kursa prasības, šo studiju kursu var apgūt nākošajā studiju gadā vispārējā kārtībā. ● Galīgais vērtējums:beidzoties studiju kursam, tiek izlikts diferencēts vērtējums pēc iegūtās punktu summas bez papildus pārbaudījuma. Studentu zināšanas, prasmes un kompetences tiek novērtētas pēc diviem rādītājiem: kvalitatīvā un kvantitatīvā: - kvalitatīvajam vērtējumam tiek izmantota 10 ballu skalas sistēma, - lai iegūtu zināšanu, prasmju un kompetenču vērtējumu ballēs ir jāiegūst noteikts punktu un ieskaišu daudzums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti iegūst zināšanas: 1. Par fizioterapijas diagnostikas metodēm ar bērnu vecuma saslimšanām un attīstības traucējumiem; 2. Par fizioterapijas mērķu un plāna sastādīšanu 3. Par fizioterapijas darba metodēm atbilstoši bērna vecumam un diagnozei 4. Par vecāku izglītošanu atbilstoši bērna saslimšanai. Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) skaidrojums: (iesaistītie mehānismi, to attīstība, izraisošie un pastiprinošie faktori, mazinošie un kompensējošie mehānismi, esošie zinātniskie pierādījumi), Pacienta subjektīvo un objektīvo fizisko funkcionālo traucējumu patoģenētisko mehānismu (disfunkcijas) īpatnības dažādos vecuma posmos, pie dažādām saslimšanām, esošie zinātniskie pierādījumi, Fizioterapijā izmantoto novērtēšanas metožu rezultātu interpretācija. Pacienta funkcionāla stāvokļa analīze biopsihosociālajā modelī. | ||||||||
Prasmes: | Studenti apgūst prasmes: 1. Veikt fizioterapijas diagnostiku; 2. Sastādīt terapijas mērķus un plānu; 3. Izvēlēties piemērotās terapijas metodes; 4. Sastādīt terapijas kompleksu atbilstoši bērna vecumam un diagnozei; 5. Izglītot un sastādīt profilakses programmas vecākiem bērna veselības un funkcionālā stāvokļa uzlabošanai. Interpretēt pacienta sūdzību, objektīvās atradnes un struktūras bojājumu savstarpējo saistību. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām, izjustajām vajadzībām un funkcionālās novērtēšanas rezultātiem. Interpretēt kontekstuālo faktoru saistību ar pacienta sūdzībām un objektīvo atradni. | ||||||||
Kompetences: | Spēja interpretēt, analizēt un izvērtēt fizioterapijas novērtēšanas laikā iegūtos rezultātus un noteikt funkcionālo problēmu, izskaidrojot pacientam sūdzību cēloņus un novērtēšanas rezultātā iegūto informāciju viņam saprotamā valodā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | 1. Flēmige I. Zīdaiņa attīstība un attīstības traucējumi. Rīga, 1999 | ||||||||
2 | 2. Alī M. Mana bērna attīstības ceļš. Rīga, 2009 | ||||||||
3 | 3. Cambell S.K. Physical therapy for children. 1989 | ||||||||
4 | 4. Aberberga-Augškalne, L. Fizioloģija rehabilitoloģiem un veselības sporta speciālistiem. Rīga, „Medicīnas apgāds”, 2008, 270lpp | ||||||||
5 | 5. W.B.Saunders company. Physical therapy for children | ||||||||
6 | 6. Hellēna K., Hēla K., Tropa O. Mārtiņa stāsts. Rīga, 2004 | ||||||||
7 | 7. Tidy's Physiotherapy. 13th Edition, BUTTERWORTH-HEINEMANN, 2003, Elsevier Science Limited. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | 1. Biltona, D. Medicine, Respiratory disoders // Part 3 of 4, volume 36, Issue 5, May 2008, 273-278; | ||||||||
2 | 2. DeLisa, J.A. Rehabilitation medicine principles and practice. Philadelphia, J.B. Lippincot company, 1998, 696-699 | ||||||||
3 | 3. Gūtenbrunners, K., Glēzerners, Ž.Ž. Rehabilitācija, fizikālā medicīna un dabas dziedniecība. SIA „Nacionālais apgāds”, Rīga, 2008, 217lpp | ||||||||
4 | 4. Rosalinda, L.S. Chldhood Respiratory Infections. Oxford, 2002 | ||||||||
5 | 5. Tecklin, J.S. Pediatric physical therapy. Philadelphia. New York, Baltimore, Lippincott Williams& Wilkins, 1999, 525-556lpp | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Rainbow babies` and children`s hospital, Cleveland, Ohio | ||||||||
2 | DCD | ||||||||
3 | EULAR | ||||||||
4 | MDA |