.
Veselības ekonomika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2022 14:23:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_110 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Petrošina | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Baložu iela 14, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā lekciju kontaktstundas | 3 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 21 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 1 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 2 | ||||
Nodarbības (skaits) | 7 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 14 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentam jāpārzina ekonomiskā novērtējuma jēdzieni. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt izpratni par praktiskiem, metodiskiem un teorētiskiem jautājumiem, kas saistīti ar veselības aprūpes programmu ekonomisko novērtējumu, un to, kā ekonomisko novērtējumu var izmantot veselības aprūpes nozarē, pamatojot lēmumus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Ekonomiskais novērtējums veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izdzīvošanas tabulas un ekstrapolācija. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Veselības iznākumu mērīšana, vērtēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Izmaksu noteikšana, mērīšana un vērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Izmaksu analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Lēmumu analītiskā modelēšana: lēmumu koki. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Lēmumu analītiskā modelēšana: Markova modeļi. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Gala eksāmeni. Izmaksu efektivitātes pētījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Ekonomiskais novērtējums veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Izdzīvošanas tabulas un ekstrapolācija. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
3 | Veselības iznākumu mērīšana, vērtēšana un analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
4 | Izmaksu noteikšana, mērīšana un vērtēšana. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
5 | Izmaksu analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
6 | Lēmumu analītiskā modelēšana: lēmumu koki. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
7 | Lēmumu analītiskā modelēšana: Markova modeļi. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
8 | Gala eksāmeni. Izmaksu efektivitātes pētījumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | datorklase | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Literatūras apskats par katru no 8 tēmām. • 2 mājasdarbi: 1. Veselības rezultāti un izmaksas. 2. Lēmumu analītiskā modelēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Novērtējums 10 ballu skalā saskaņā ar RSU Studiju reglamentu: • 2 mājasdarbi, katrs veido 25% no gala atzīmes. • Rakstisks eksāmens bez palīgmateriālu izmantošanas (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti pratīs: • Izskaidrot izmaksu un efektivitātes analīzes pamatus un tvērumu; • Uzskaitīt, kā efektivitātes analīzi var izmantot sabiedriskās kārtības formulēšanā; • Definēt, kāda informācija ir nepieciešama analīžu veikšanai; • Aprakstīt empīriskās metodes, kuras tiek izmantotas veselības aprūpes jomā; • Izklāstīt ekonomiskā novērtējuma teoriju, principus un metodes; • Skaidrot izmaksu pamatjēdzienus un nenoteiktības analīzes metodes; • Atšķirt metodes datu modelēšanai un vākšanai ekonomiskajam novērtējumam, kā arī metodes veselības uzlabojumu monetārai novērtēšanai. | ||||||||
Prasmes: | Studenti spēs: • Pielietot ražošanas teoriju, t.sk. izmaksu funkcijas, efektivitātes un produktivitātes jēdzienus; • Izvēlēties statistikas rīkus izmaksu, produktivitātes un efektivitātes analizēšanai; • Izmantot klīnisko datu empīriskās produktivitātes analīzes; • Veikt pamata ekonomisko novērtējumu; • Izvēlēties medicīnisko iejaukšanos saskaņā ar izmaksu efektivitātes analīzes lēmumu pieņemšanas noteikumiem; • Aprēķināt dažādu medicīnisku iejaukšanos izmaksas un veselības rezultātus; • Izstrādāt lēmumu modeļa vērtējumu un pieeju; • Izvērtēt veselības aprūpes programmu ekonomiskā novērtējuma metožu izvēli; • Apdomāt veselības ekonomiskā novērtējuma lomu dažādiem sabiedrības dalībniekiem. | ||||||||
Kompetences: | Studenti būs kompetenti: • Veikt efektivitātes un izmaksu aprēķinus, pamatojoties uz sniegtajiem datiem, kritiski tos analizēt un, ja nepieciešams veikt papildu analīzi. • Spriest un diskutēt par empīriskās efektivitātes un izpildes kritēriju piemērotību un ierobežojumiem, parādot izpratni par profesionālās darbības iespējamo ietekmi uz sabiedrību. • Vērtēt un interpretēt izmaksu lietderības pētījumu rezultātus, integrējot dažādu jomu zināšanas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cost Effectiveness Modelling for Health Technology Assessment: A Practical Course / Richard Edlin, Christopher McCabe, Claire Hulme. 2015. | ||||||||
2 | The Economics of Health and Health Care / Sherman Folland, Allen Charles Goodman, and Miron Stano. 2017. | ||||||||
3 | Drummond MF et al. Methods for the Economic Evaluation of Health Care Programmes, 4th edition. New York: Oxford University Press (Paperback). 2015. |