.
Pētniecības prasmes un kritiskā pieeja biostatistikā
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.03.2024 08:19:30
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | SL_130 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Matemātika; Varbūtību teorija un matemātiskā statistika | Mērķauditorija: | Dzīvās dabas zinātnes | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Reine | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Statistikas mācību laboratorija | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Kapseļu iela 23, 2.stāvs, Rīga, statistikarsu[pnkts]lv, +371 67060897 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 26 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 1 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 18 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pamatzināšanas statistikā un par medicīnas zinātnes pamatjēdzieniem. | ||||||||
Mērķis: | Kursā aprakstīti un izskaidroti epidemioloģijas pamatjēdzieni un metodes ar uzskatāmiem piemēriem un statistiskiem paskaidrojumiem. Iekļauti visi būtiskie aspekti: cilvēku un iedzīvotāju skaits, variācija, kļūdas, neobjektivitāte, maldinoši faktori, cēloņsakarība, slimības spektrs, „aisberga” jēdziens, risks un tā saistība ar slimības biežumu, pētījuma plāns un, visbeidzot, daži aspekti par to, kā nozare ir attīstījusies un, iespējams, turpinās attīstīties to cilvēku dzīves laikā, kuri tagad sāk veidot karjeru šajā jomā. Kursa mērķis ir iepazīstināt ar biostatistiku medicīnas zinātnē, liekot uzsvaru uz teoriju, idejām un epidemioloģiskajām aksiomām. Kursā ir iekļauti vairāki uzdevumi, kuru izpildei nepieciešanas zināšanas par matemātikas pamatjēdzieniem un aprēķiniem. Kursa mērķis ir iepazīstināt ar biostatistikas praktisko pielietojumu medicīnas zinātnē. Sniegtie piemēri ir no mūsdienu pētījumiem un sabiedrības veselības prakses, ieskaitot veselības aprūpes politiku un plānošanu. Mērķis ir nodrošināt, ka students gūst pietiekami labas zināšanas, lai tos apzināti izmantotu. Uzsvars tiek likts uz izpratnes gūšanu, nevis tikai uz aprēķiniem, izņemot gadījumus, kad tie ir būtiski izpratnei. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bioloģiskās, klīniski sociālās un ekoloģiskās zinātnes būtība, tvērums, mainīgie lielumi, galvenie pasākumi un plāni; piemēri, jautājumu paraugi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Slimības mainība atkarībā no laika, vietas un cilvēka, slimības mainības analīzes iemesli | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Kļūdas, novirzes un maldinoši faktori epidemioloģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Noviržu un kļūdu pētījumu hronoloģiskās shēmas praktiska pielietošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cēlonis un sekas, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Neizmērojamā slimības nasta: aisberga un piramīdas metamorfi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Skrīnings: agrīna slimības vai tās sākumposmu diagnostika, jautājumu piemēri, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Riska jēdziens un slimības biežuma galvenie rādītāji: saslimstība un izplatība | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Interpretācijas datu apkopošana, prezentēšana, uzdevumi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Dzīves gadi ar invaliditāti un kvalitātes koriģēti dzīves gadi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Biostatistikas metodes un paņēmieni medicīnas zinātnēs | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Gadījumu sērija: klīniski un uz iedzīvotāju skaitu balstīti reģistra un administratīvās sistēmas pētījumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Vienlaicīgi pētījumi, gadījuma kontroles un kohortas pētījumi | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Pētījumi: uz iedzīvotāju skaitu balstīti klīniskie un sabiedrības veselības eksperimenti | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
15 | Kvazieksperimentāli pētījumu veidi, ekoloģiskie pētījumi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
16 | Datu analīze un interpretācija: pamatā esošie jautājumi, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Bioloģiskās, klīniski sociālās un ekoloģiskās zinātnes būtība, tvērums, mainīgie lielumi, galvenie pasākumi un plāni; piemēri, jautājumu paraugi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimības mainība atkarībā no laika, vietas un cilvēka, slimības mainības analīzes iemesli | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Kļūdas, novirzes un maldinoši faktori epidemioloģijā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Noviržu un kļūdu pētījumu hronoloģiskās shēmas praktiska pielietošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Cēlonis un sekas, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Neizmērojamā slimības nasta: aisberga un piramīdas metamorfi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Skrīnings: agrīna slimības vai tās sākumposmu diagnostika, jautājumu piemēri, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Riska jēdziens un slimības biežuma galvenie rādītāji: saslimstība un izplatība | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Interpretācijas datu apkopošana, prezentēšana, uzdevumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
10 | Dzīves gadi ar invaliditāti un kvalitātes koriģēti dzīves gadi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Biostatistikas metodes un paņēmieni medicīnas zinātnēs | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Gadījumu sērija: klīniski un uz iedzīvotāju skaitu balstīti reģistra un administratīvās sistēmas pētījumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Vienlaicīgi pētījumi, gadījuma kontroles un kohortas pētījumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Pētījumi: uz iedzīvotāju skaitu balstīti klīniskie un sabiedrības veselības eksperimenti | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Kvazieksperimentāli pētījumu veidi, ekoloģiskie pētījumi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Datu analīze un interpretācija: pamatā esošie jautājumi, uzdevumi | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Lasīt un analizēt obligāto literatūru, gatavojoties iknedēļas lekcijām un praktiskajām nodarbībām, kā arī nokārtot gala eksāmenu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lai saņemtu sekmīgu atzīmi kursā, studējošajam: • jānokārto gala eksāmens, kas ietver teorētisko zināšanu pārbaudi un aprēķinu uzdevumus (pareizi jāizpilda vismaz 75% eksāmena uzdevumu). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie pratīs meklēt, atlasīt un lasīt zinātniskās publikācijas medicīnas zinātnes biostatistikā, un kritiski vērtēs mūsdienu pētījumus un veselības aizsardzības praksi, ieskaitot veselības aprūpes politiku un plānošanu. Kurss sniegs zināšanas epidemioloģijas jēdzienu izmantošanai un to izpratnei, kas nodrošina pamatu radošai pētniecībai, tai skaitā darbojoties dažādu jomu saskarē. | ||||||||
Prasmes: | Studējošie spēs patstāvīgi pielietot sociālo zinātņu teorijas, jēdzienus un metodes veselības aizsardzības praksē un politikas veidošanā, kā arī izmantot atbilstošās statistikas metodes. Studējošais arī spēs izmantot biostatistikas rīku kopumu, pareizi izprotot epidemioloģijas mērķus, teorijas, principus un nepilnības. Iegūtās prasmes ietver statistisko metožu izmantošanu vienlaicīgos, gadījuma kontroles un kohortas pētījumos, piemērota teorētiskā un statistiskā modeļa izvēli un iegūto rezultātu interpretāciju. | ||||||||
Kompetences: | Studējošajam būs padziļinātas zināšanas, lai izprastu datus un izvēlētos labākās statistiskā novērtējuma metodes un veiktu pētījumus. Studējošais spēs arī analizēt un interpretēt dažādu veidu pētījumu rezultātus, ieskaitot eksperimentāla un kvazieksperimentāla rakstura pētījumus, kurus bieži izmanto medicīnas pētījumos, uzņemties atbildību par darba rezultātiem un to analīzi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Clayton, David; Hills, Michael. Statistical models in epidemiology. Oxford: Oxford Univ. Press, 2013. | ||||||||
2 | Bhopal, R.S. Concepts of epidemiology: Integrating the ideas, theories, and methods of epidemiology. 2016, 3rd edition. | ||||||||
3 | Brauer, F. Mathematical epidemiology: Past, present, and future. 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kirkwood BR. Essentials of Medical Statistics. 2nd ed. John Wiley & Sons, 2003. | ||||||||
2 | Dawson B, Trapp R. Basic & Clinical Biostatistics. 4th edition. McGraw-Hill Medical, 2004. | ||||||||
3 | Woodward M. Epidemiology: Study Design and Data Analysis. 2nd edition. Chapman & Hall, 2004. | ||||||||
4 | Campbell, MJ, Machin, D. Medical statistics. A commonsense approach. 1993. |