.
Veselības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.04.2024 17:10:20
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_247 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Komunikācijas zinātne | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Zane Gulbe | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt maģistrantu izpratni par veselības psiholoģijas jautājumiem, fokusējoties uz indivīda veselības uzvedību un tās maiņu, stresa pārvarēšanu, slimības uztveri un reprezentāciju, komunikāciju veselības aprūpes vidē, kā arī attīstīt maģistrantu prasmes un kompetenci zināšanas veselības psiholoģijā sasaistīt ar/attiecināt uz veselības komunikācijas praksi dažādās mērķgrupās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības psiholoģijas jēdziens – definīcija un pieejas. Faktori, kas ietekmē veselības psiholoģijas attīstību mūsdienās. Stress, tā pārvarēšana un veselība. Personības faktori un veselība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Slimības uztvere, reprezentācija un simptomu interpretācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības uzvedība. Veselības uzvedības modeļi un iespējas tos izmantot veselības komunikācijā. Veselības uzvedības maiņa. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Faktori, kas ietekmē pielāgošanos hroniskai slimībai, pacientu veselības uzvedību un līdzestību. Psiholoģiskās intervences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Veselības komunikācijas prakse dažādās mērķgrupās veselības psiholoģijas ietvarā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselības psiholoģijas pētījumu/intervenču ieguldījums veselības komunikācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa laikā plānoti 3 semināri, kad maģistrantiem tiks uzdots reflektēt par studiju kursa ietvaros apgūstamo jautājumu saistību ar veselības komunikāciju un iespējām to izmantot profesionālajā darbā, kā arī interpretēt plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē. Patstāvīgi un sistemātiski lasot norādītos avotus, izvēlēties vienu no veselības uzvedības modeļiem. Balstoties uz literatūras avotiem un pētījumiem par konkrētā veselības uzvedības modeļa pielietošanu, izveidot uz indivīdu vērstu veselības komunikācijas aktivitātes/aktivitāšu kopas projektu un prezentēt to grupā. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Gala vērtējumu veido patstāvīgo darbu vērtējums (50%) un eksāmena testa vērtējums (50%). Patstāvīgā darba struktūra: 1. Izvēlētā veselības uzvedības modeļa raksturojums. 2. Veselības komunikācijas pasākumu kopas apraksts, raksturojot to, kā izmantots konkrētais veselības uzvedības modelis un citas studiju kursā gūtās zināšanas. Eksāmena tests ietver 10 jautājumus ar un bez atbilžu variantiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • Nosauc un raksturo veselības psiholoģijas mērķus, uzdevumus, metodoloģiskos pamatprincipus. • Apraksta stresa un personības faktoru saistību ar veselību. • Nosauc un raksturo slimības uztveri, reprezentāciju un simptomu interpretāciju veidojošos faktorus. • Nosauc un raksturo faktorus, kas ietekmē veselības uzvedību hronisku slimību pacientiem un galvenās psiholoģisko intervenču grupas. • Nosauc veselības uzvedības modeļus veidojošos faktorus. • Raksturo indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē. | ||||||||
Prasmes: | • Identificē stresa un personības faktoru ietekmi, diskutējot par slimības uztveri, reprezentāciju, hronisku slimību pacientu veselības uzvedību, veselības uzvedības modeļiem un indivīdu komunikāciju veselības aprūpes vidē. • Salīdzina dažādus veselības uzvedības modeļus un pārskata veselības uzvedības maiņas nosacījumus. • Interpretē plašsaziņas līdzekļos aprakstītās problēmsituācijas saistībā ar veselības psiholoģijā veiktiem pētījumiem par komunikāciju veselības aprūpes vidē. | ||||||||
Kompetences: | Raksturo un pielieto veselības psiholoģijas koncepcijas komunikācijā ar indivīdu dažādās mērķgrupās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | K.Mārtinsone un V. Sudraba. (red.). (2016). Veselības psiholoģija. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte. | ||||||||
2 | Marks, D. F., Murray, M., Evans, B., & Estacio, E. V. (2021). Health Psychology. Theory-Research-Practice (6th ed.). Sage Publications. | ||||||||
3 | Ogden, J. (2012). Health Psychology: A Textbook (5th ed.). Maidenhead, UK: Open University Press. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Pipere, A. (2005). Veselības psiholoģija: Cilvēks. Vide. Perspektīvas: Mācību līdzeklis. Daugavpils: Daugavpils Universitāte. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Sarafino, E.P., & Smith, T.W. (2012). Health Psychology: Biopsychosocial Interactions (7th ed.). Hoboken: John Wiley & Sons. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Stokenberga, I., Freimane, G., Sudraba, V. un Bite, I. (2015). Veselība un slimība psiholoģijā. No: K.Mārtinsone un A. Miltuze. Psiholoģija, 2.sēj. Personība, grupa, sabiedrība, kultūra, (171. – 230.lpp.). Rīga: Zvaigzne ABC. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Health 2020 : a European policy framework and strategy for the 21st century / World Health Organization. Regional Office for Europe. Copenhagen : WHO Regional Office for Europe, 2013. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Kelly McGonigall: How to make stress your friend. TED talks. | ||||||||
2 | Journal of Health Psychology | ||||||||
3 | British Journal of Health Psychology | ||||||||
4 | Psychology and Health | ||||||||
5 | Health Psychology Review |