Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Kredītpunkti / ECTS:2 / 3
Kursa vadītājs:Egita Senakola
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:2. cikla (Maģistra)
Mērķauditorija:Zobārstniecība
Valoda:Latviešu, Angļu
Studiju kursa aprakstsPilns apraksts, Pilna laika
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Stomatoloģija

Mērķis

1. daļa. Praktiskas izpratnes veidošana par sabiedrības aprūpes iespējām zobārstniecībā, veidojot pozitīvu profesionālu attieksmi pret veselības un mutes veselības veicināšanu un izglītošanu, izpratne plānot un izstrādāt izglītojošās programmas zobārstniecībā dažādām iedzīvotāju vecuma grupām. 2. daļa. Karioloģija - attīstīt pacienta izmeklēšanas, kariesa un kariozo bojājumu diagnostikas, profilakses un agrīnas ārstēšanas prasmes, izmantojot uz pierādījumiem balstītas metodes un materiālus; sniegt zināšanas par pareizu pacienta dokumentācijas aizpildīšanu un profilakses un ārstēšanas plāna sastādīšanu.

Priekšzināšanas

Bioloģija, mikrobioloģija, ķīmija, bioķīmija, anatomija, histoloģija, embrioloģija, dentālā anatomija, karioloģijas pamati, karioloģija, periodontoloģija.

Rezultāti

Zināšanas

1.daļa - Iegūs izpratni par primārās veselības aprūpes principiem, kopējo riska faktoru pieeju, mutes veselības aprūpes organizācijas principiem un modeļiem Latvijā un ārzemēs. Iegūs izpratni par mutes veselības veicināšanas - izglītošanas principiem un pieejām, zobārstniecības komandas lomu veselības veicināšanā un izglītošanā.
2.daļa - Uzvedības zinātnes, tostarp psiholoģiskie un socioloģiskie principi, kas ir saskarsmes prasmju, saziņas un uzvedības modifikācijas pamatā.
Uzvedības faktori, kas atvieglo zobārstniecības profilaktiskās aprūpes sniegšanu.
Ar pacientiem saistītie faktori, kas ietekmē profilaktisko ieteikumu rezultātus, piemēram, gaidas, spēja ievērot ieteikumus ilgtermiņā un roku veiklība.
Neverbālā komunikācija, piemēram, intonācija, ķermeņa valoda, sēdus pozīcija un acu kontakts.
Uzvedības intervences, piemēram, motivējošās intervijas.
Zināt, kā palīdzēt pacientam atpazīt saistību starp mutes dobuma un sistēmiskām slimībām.
Zināt ar kultūru saistītās uzvedības atšķirības.
Pārzināt jauno stratēģiju un materiālu teorētisko pamatu zobu kariesa un citu cieto zobu audu slimību profilaksei un ārstēšanai.
Rentgenogrāfiju novērtēšanu, saistībā ar kariesa un citu zobu cieto audu traucējumu konstatēšanu un novērtēšanu.
Profilakses un neinvazīvās ārstēšanas materiālu, līdzekļu un metožu iedarbības veids, sastāvs, īpašības, ierobežojumi un blakusparādības.
Dažādu mutes dobuma slimību novērtēšanas indeksi.

Prasmes

1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs novērtēt un praksē pielietot mutes veselības veicināšanas un izglītošanas pamatprincipus. Spēs savā klīniskajā darbā vispirms ievērot profilaktisko pieeju un stratēģijas, pretstatā ārstēšanas režīmam zobārstniecībā. Spēs izvērtēt atsevišķa indivīda profilaktiskās vajadzības - pacienta ēšanas paradumus, higiēnas iemaņas, ieteikt smēķēšanas atmešanas nosacījumus, izglītot pacientus kā novērst zobu traumas un rīkoties to gadījumā.
2.daļa - Nodibināt uzticības pilnas attiecības starp pacientu un zobārstu.
Komunikācija ar pacientiem vai citām personām par riska novērtējuma rezultātiem un ieteikumu sniegšana, lai pacienti varētu samazināt jaunu kariesa bojājumu rašanās un/vai esošo bojājumu progresēšanas risku nākotnē.
Identificēt pacientu cerības, vēlmes, attieksmi, vajadzības un izvirzītās prasības, apsverot profilaktiskās ārstēšanas plānošanu.
Identificēt psiholoģiskos, fiziskos un sociālos faktorus, kas var ietekmēt pacientam piemēroto profilaktisko pasākumu ievērošanu un līdz ar to arī nozīmētās profilaktiskās ārstēšanas iznākumu.
Iesaistīt pacientu, lai veicinātu viņa izpratni par slimību un sekmētu sadarbību profesionālos un individuālos profilakses pasākumos kā ieguldījumu viņa mutes veselības uzlabošanā nākotnē.
Iegūt informētu piekrišanu visu profilaktiskās aprūpes pakalpojumu sniegšanai.
Sadarboties ar citiem zobārstniecības komandas locekļiem un skaidri apzināties viņu lomu un pienākumus individualizētas profilaktiskās aprūpes un uzturēšanas laikā.
Atbilstoši dalīties informācijā un profesionālajās zināšanās ar citiem veselības aprūpes speciālistiem un zināt, kad nosūtīt augsta kariesa riska pacientus uz sekundāro aprūpi.
Izglītot pacientus par cieto zobu audu slimību etioloģiju un mudināt viņus uzņemties atbildību par savu mutes veselību.
Izglītot pacientus par mutes veselībai svarīgiem ēšanas paradumiem.
Mācīt pacientus veikt atbilstošus mutes higiēnas pasākumus.
Veikt profesionālu zobu higiēnu.
Atbilstoši lietot profesionālos fluorīdu līdzekļus.
Kontrolēt pacienta aplikuma kontroles efektivitāti.
Uzklāt okluzālos un proksimālos sīlantus.
Ņemt vērā riska grupu vajadzības (piemēram, gados vecu cilvēku, invalīdu vai pacientu ar sistēmiskām vai psihiskām slimībām).
Kariesa un citu zobu cieto audu bojājumu reģistrēšana, izmantojot atbilstošus indeksus dažādos slimības izplatības līmeņos sabiedrības veselības jomā.

Kompetences

1.daļa - Students, pēc kursa beigšanas, spēs izglītot zobārstniecības pacientus un sniegt primāro mutes veselības aprūpi dažāda vecuma iedzīvotājiem. Spēs piedalīties dažādu mutes veselības veicinošu, izglītojošu programmu izstrādē un realizācijā iedzīvotājiem dažādās vecuma grupās.
2.daļa - Pielietot bioloģijas, vispārējās medicīnas, fundamentālo un klīnisko disciplīnu zināšanas un izpratni par kariesa diagnostiku, profilaksi un kontroli indivīdu un populāciju līmenī.
Efektīvi, interaktīvi un pārdomāti informēt par profilakses aspektiem visu vecumu pacientus, viņu ģimenes un aprūpētājus, ņemot vērā pacienta/ģimenes vecumu, sociālos apstākļus un vidi.
Ievākt, interpretēt un sintezēt visu būtisko informāciju, lai formulētu atbilstošas ārstēšanas iespējas, kuras arī spēj izklāstīt un apspriest ar pacientu, lai kopīgi pieņemtu lēmumu par individuālu ārstēšanas plānu. Tas ietver profilaktiskās aprūpes stratēģiju atbilstoši vajadzībām, riskiem un atbilstību individuālā, ģimenes, grupas vai sabiedrības līmenī. Neinvazīvo ārstēšanas metožu izvēlē ņem vērā ne tikai zoba stāvokli, bet arī ar pacientu saistītos faktorus, un spēj novērtēt ārstēsanas rezultātus un riskus laikā, attiecīgi mainot un papildinot ārstēšanas plānu.

Plānojums

Plānošanas periods:2024. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Zobārstniecība, SSNSFz6MaģistrsObligātsEgita Senakola, Natālija Protasa, Olga Sļepcova
Plānošanas periods:2025. gada pavasara semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Zobārstniecība, ZF6MaģistrsObligātsOlga Sļepcova, Natālija Protasa, Egita Senakola
Zobārstniecība, SSNSF6MaģistrsObligātsOlga Sļepcova, Agnese Rivare-Pālena, Egita Senakola