Neatliekamā palīdzība vitālo funkciju atjaunošanai bērniem (MDAK_302)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Sniegt teorētiskās, profesionālās zināšanas un praktiskās iemaņas pediatriska pacienta vispārējā stāvokļa novērtēšanā, aprūpes plānošanā un veikšanā, veikto darbību novērtēšanā, neatliekamās aprūpes situācijās bērniem.
Priekšzināšanas
Anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, klīniskā farmakoloģija un medikamentozā aprūpe, pirmā palīdzība, vispārējā aprūpe.
Rezultāti
1. Saslimšanu etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostikas, ārstēšanas, aprūpes nodrošināšanas un vadīšanas un prevencijas pamatprincipi pediatrijā, kuri balstīti uz jaunākajiem pētījumu pierādījumiem.
2. Kritisko stāvokļu novērtēšana un neatliekamās palīdzības sniegšanas pamatprincipi bērniem dažādos vecuma periodos.
3. Sāpju menedžments pediatrijā.
4. Zāļvielu darbības mehānismi un pareizas un drošas lietošanas un/vai ievadīšanas pamatprincipi bērnu aprūpē. Devu aprēķini.
5. Vadlīniju un jaunāko pētījumu analīze par saslimšanām bērna vecumā.
6. Vispārējās un speciālās aprūpes nodrošināšana un aprūpes intensitātes izvērtēšana.
• Pacienta veselības stāvokļa novērtēšana:
1. Prot iegūt, analizēt un dokumentēt (precīzi un laicīgi) anamnēzes (subjektīvos un objektīvos) datus, identificēt aprūpes vajadzības pamatojoties uz novērtējumu, strukturēti formulēt esošās un potenciālās aprūpes problēmas prioritārā secībā.
2. Prot novērtēt akūtu un hronisku sāpju subjektīvo sensoro sajūtu simptomus un sūdzības – sāpju lokalizāciju, intensitāti un raksturu atbilstoši bērna vecumam.
3. Prot atzīmēt sāpju stipruma jeb intensitātes novērtējumu ballēs pielietojot pacienta vecumam atbilstošu sāpju skalu (vizuālā analogu skala, numurētā analogu skala, verbālā reitinga skala, sejas izteiksmju sāpju skala, FLACC skala).
4. Prot novērot un kontrolēt akūtu un hronisku sāpju pacientu dinamikā un izprot terapijas efektivitātes novērtēšanas principus.
5. Prot veikt pacienta aprūpes kritēriju novērtēšanu, izstrādāt aprūpes rīcības plānu un balstoties uz to nodrošināt aprūpi, veikt dokumentēšanu.
6. Prot izskaidrot pacientam/ģimenei izmeklēšanas, ārstēšanas un aprūpes plāna saistību ar terapeitisko vidi.
7. Prot novērtēt pacienta objektīvo veselības stāvokli, apkopot objektīvos un subjektīvos datus un izstrādāt individuālo aprūpes plānu neatliekamās aprūpes īstenošanai.
• Aprūpes plānošana:
1. Prot izveidot individuālu aprūpes plānu, kas nodrošina pacienta/klienta veselības problēmu novēršanu vai mazināšanu, nosakot gaidāmos mērķus un rezultātus, iesaistot pacienta/klienta ģimeni un tuviniekus.
2. Prot plānot aprūpes veicamās darbības, aprūpei nepieciešamo laiku un resursus.
3. Prot precīzi un savlaicīgi dokumentēt aprūpes darbības un pacienta veselības stāvokli.
• Aprūpes nodrošināšana:
1. Prot veikt aprūpes darbības, kas nodrošina pacienta bioloģiskās, psiholoģiskās, garīgās un sociālās vajadzības bērniem dažāda vecuma posmos primārajā, sekundārajā un terciālajā veselības aprūpes līmenī.
2. Prot īstenot bērniem dažādos vecuma periodos invazīvās/neinvazīvās procedūras saskaņā ar labas prakses veidotām vadlīnijām.
3. Prot veikt nemedikamentozo atsāpināšanu (pozicionēšana, aplikācijas) dažāda vecuma bērniem un izvērtēt tās rezultātus.
4. Prot nodrošināt intravenozo terapiju bērniem dažādos vecuma periodos, prot pielietot medicīniskās tehnoloģijas tās nodrošināšanai.
5. Labi pārzina klīniskās farmakoloģijas uzdevumus, farmakoloģijas terminoloģiju un medikamentu starptautisko klasifikāciju, izprot pacientam drošas medikamentozās aprūpes aspektus. Spēj pacientam/ģimenei izskaidrot medikamentozās terapijas mērķus, prot prognozēt ar zāļu vielu lietošanu saistītās iespējamās blakusparādības, izvērtēt zāļu vielu efektus un devas, plānot un īstenot aprūpi zāļu vielu izraisīto komplikāciju gadījumā atbilstoši bērnu aprūpes māsas kompetencei.
6. Prot izvērtēt pacienta vitālos rādītājus, pārzina vitālo rādītāju normas dažādos vecuma posmos.
7. Prot nodrošināt aprūpi pacientam dažādās kritiskās situācijās, prot pielietot nepieciešamo aprīkojumu pacienta vitālo funkciju nodrošināšanai.
• Aprūpes rezultātu izvērtēšana:
1. Prot veikt aprūpes pasākumu efektivitātes novērtējumu atbilstoši pacienta/klienta aprūpes gaidāmajiem mērķiem un rezultātiem.
2. Prot apkopot aprūpes plāna datus, lai novērtētu aprūpes rezultātus un nepieciešamību mainīt aprūpes plānu.
3. Prot iesaistīt pacientu/klientu, viņa ģimeni un tuviniekus, aprūpes komandas locekļus un citu medicīnisko personālu izvērtēšanas procesā.
4. Prot veikt nepieciešamās izmaiņas aprūpes mērķos un aprūpes plānā.
• Pārējie ar aprūpes procesu saistītie aspekti:
1. Izprot infekciju kontroles nozīmi pacientu aprūpē, antiseptikas un aseptikas principus un ievēro tos, kā arī ievēro higiēnas prasības, kas saistītas ar tīrīšanu un dezinfekciju, saskaņā ar ražotāja un organizācijas vadošajiem norādījumiem un instrukcijām.
2. Prot novērtēt kopumā akūta, kritiski un hroniski slima pacienta veselības stāvokli, izmantojot iegūtos anamnēzes datus, novērtēt fizioloģisko nestabilitāti un potenciāli dzīvībai bīstamos stāvokļus.
3. Prot ātri un savlaicīgi atpazīt dzīvību apdraudošas situācijas bērniem dažādos vecuma periodos, kā arī situācijas, kas ar lielu varbūtību var kļūt dzīvību apdraudošas, izvērtēt rīcības prioritātes un sniegt neatliekamo palīdzību atbilstoši savai kompetencei.
4. Prot nekavējoties un adekvāti reaģēt uz neatliekamām un katastrofas situācijām, pārzina pacientu šķirošanas metodiku un koordinē aprūpes procesu.
5. Prot asistēt pie dažādām invazīvām procedūrām.
6. Prot veikt asins komponentu un/vai preparātu pārliešanu, dokumentēt procedūru, novērtēt un novērot pacienta veselības stāvokli transfūzijas laikā un pēc tās, ziņot citiem ārstniecības un aprūpes komandas dalībniekiem par nevēlamiem notikumiem transfūzijas laikā.
7. Prot interpretēt diagnostiskos un laboratoriskos datus bērniem dažādos vecuma periodos.
Spēj plānot, nodrošināt un vadīt aprūpes procesu bērnam neatliekamās situācijās. Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt, analizēt informāciju aprūpes procesā. Spēj atpazīt pacienta aprūpes problēmas un tās koriģēt visos aprūpes līmeņos saskaņā ar pacienta saslimšanu. Spēj izvērtēt sāpes. Spēj veikt pacienta izglītošanu aprūpes, veselības profilakses un rehabilitācijas laikā. Spēj sniegt neatliekamo palīdzību dažāda vecuma pacientiem.