Sociālā pediatrija (PEK_016)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Veicināt teorētisku zināšanu apguvi un praktisko iemaņu un attieksmes veidošanu, kas nepieciešamas sabiedrības veselības speciālistam darbā ar bērniem.
Priekšzināšanas
Pamatzināšanas cilvēka anatomijā, fizioloģijā, patoloģiskajā fizioloģijā, iekšķīgās slimībās un Valsts veselības aprūpes organizācijā.
Rezultāti
Novērtēt bērna augšanu un attīstību; pārzināt bērna veselību ietekmējošos faktorus; raksturot demogrāfisko situāciju Latvijā; aprakstīt veselības veicināšanas principus un bērna personības veidošanās īpatnības, to ietekmējošos faktorus; pārzināt bērna ēdināšanas principus un ar uzturu saistītās veselības problēmas; raksturot bērnus ar īpašām vajadzībām un biežāk sastopamām veselības problēmām dažādos vecuma posmos; pārzināt bērnu infekciju slimības un to profilaksi, sociālās un vides faktoru ietekmi uz bērnu.
Novērtēt demogrāfiskos rādītājus, izvērtēt zīdaiņu un bērnu mirstības rādītājus, izvērtēt iedzīvotāju dabiskā pieauguma rādītājus, izvērtēt veselību notiecošos faktorus; izvērtēt bērna veselību raksturojošos datus, nodibināt kontaktu ar bērnu, vecākiem; klausīšanās un izziņas iemaņas, izzināt dzīves, ģimenes, slimības anamnēzi no dažāda vecuma bērniem un viņa tuviniekiem; formulēt problēmu un rast problēmas risinājumus; izzināt bērna augšanas un attīstības anamnēzi; praktiski veikt antropometriskus mērījumus, izvērtēt iegūtos rezultātus un salīdzināt ar standarta tabulām; izvērtēt bērna psihomotoro attīstību salīdzināt ar Denveras skalu; noteikt un izvērtēt dzimumattīstību augšanas un attīstības traucējumu gadījumā – izveidot novērošanas un rehabilitācijas plānu.
Organizēt aprūpi bērnam ar veselības problēmām, (t.sk. bērniem ar īpašām vajadzībām), noskaidrot iespējamos riska faktorus, un novērtēt tos; atpazīt biežākās slimības; organizēt bērnu aprūpi ar pārmantotām un iedzimtām patoloģijām; izveidot turpmākās aprūpes plānu; izskaidrot vecākiem bērna organismā noritošos procesus, iegūt datus un novērtēt bērna augšanu un attīstību, ēdināšanu dažādos vecumos: izzināt anamnēzes datus par bērna līdzšinējo ēdināšanu; izvērtēt bērna ēdināšanu pagātnē un tagad; novērtēt ēdināšanas efektivitāti; dot ieteikumus vecākiem; izveidot preventīvo un profilaktisko pasākumu plānu, t.sk. dažādu infekcijas slimību gadījumā; pārzināt nacionālo imunizācijas programmu, vakcinācijas kalendāru bērniem un pusaudžiem, spēt pamatot vakcinācijas nepieciešamību un drošumu, spēt argumentēt vakcinācijas pretiniekiem.
Spēt izvērtēt iespējamo vardarbību risku, apzināt un atpazīt vardarbībā cietušu bērnu; noteikt vardarbības veidu; radīt drošības izjūtu bērnam; organizēt individuālo palīdzību vardarbībā cietušiem bērniem un pusaudžiem; organizēt individuālu palīdzības plānu vardarbībā cietušiem bērniem un pusaudžiem.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Sabiedrības veselība, SVF | 5 | Bakalaurs | Obligāts | Elīna Aleksejeva, Jete Danefelde, Agita Strazdiņa |