Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca
Mērķis
Apraksts
Projekta pētījuma procesā tiek apzināta esošajās datubāzēs un terminu vārdnīcās, glosārijos, normatīvajos dokumentos, mācību standartos, programmās, politikas plānošanas dokumentos iestrādātā izglītības terminoloģija. Tiek analizēts un precizēts esošo nozares terminu saraksts, papildinot to ar jauniem terminiem – šķirkļiem, ņemot vērā šādus nosacījumus:
- terminu atlase un datubāzes papildināšana ar jauniem un precizētiem terminiem 3000 šķirkļu apjomā;
- izglītības terminu saraksts pamatjomu un apakšnozaru virsterminu līmenī visos izglītības līmeņos un izglītības sistēmai būtiskās jomās;
- terminu tulkojums četrās valodās – angļu, vācu, franču, krievu.
Izstrādātās vārdnīcas šķirkļi paredzēti publiskai pieejamībai. Latvijas Zinātņu akadēmijas (LZA) Terminoloģijas komisija (TK) oficiāli apstiprina nozares terminu vārdnīcu, publicējot to Nacionālajā terminoloģijas portālā (www.termini.gov.lv).
Vārdnīcas terminu izstrāde balstīta uz LZA TK nozaru terminoloģijas izstrādes vadlīnijām (apstiprinātas LZA TK 18.12.2000. sēdē; prot. nr. 3/1018).
Projekta nobeigumā veikts pētījuma rezultātu izvērtējums un izstrādāti priekšlikumi terminoloģijas aktualizācijas principiem, regularitātei, kā arī identificēti turpmāk nepieciešamie pētījumi izglītības terminoloģijas jomā.
Projekta partneri
- Projekta vadošais partneris: Liepājas Universitāte
- Sadarbības partneri: Rīgas Stradiņa universitāte un Latvijas Universitāte
Projekta rezultāti
- Eiropas Sociālā fonda projekta „Izglītības kvalitātes monitoringa sistēmas izveide un īstenošana” (Nr. 8.3.6.2/17/I/001) pētījums „Izglītības terminu skaidrojošā tiešsaistes vārdnīca” pēc divu gadu saspringta darba ir pabeigts. Pētījuma materiāls ir iesniegts digitalizēšanai Latvijas nacionālajā terminoloģijas portālā, lai pavisam drīz jau vārdnīca nonāktu lietotāju rīcībā.
- Pētnieki izstrādāja 3000 izglītības terminu skaidrojumus ar piemēriem un ekvivalentiem četrās svešvalodās – angļu, franču, vācu un krievu, kā arī uzrakstīja pētījuma ziņojumu 70 lappušu apjomā, kurā izklāstīta vārdnīcas koncepcija, pētījuma metodoloģija, izstrāde un aprobācija, kā arī sniegti priekšlikumi Izglītības un zinātnes ministrijas rīcībpolitikai vārdnīcas uzturēšanā un aktualizēšanā, sadarbojoties ar Latvijas Zinātņu akadēmijas Terminoloģijas komisiju.