Pārlekt uz galveno saturu
Preses relīzes

„Ārsta profesija ir viena no retajām profesijām, kas prasa ļoti kompleksas zināšanas par cilvēka un visas pasaules uzbūvi. Tieši tāpēc viens no uzņemšanas papildu nosacījumiem medicīnas studijās ir vērtējums centralizētajā eksāmenā bioloģijā vai ķīmijā. Tiesa, pašlaik jaunietis var izvēlēties – likt eksāmenu vienā vai otrā priekšmetā. Un tie ir vien daži simti no vairākiem tūkstošiem skolēnu Latvijā.

Vēl pirms pāris gadiem savās prasībās un atlasē bijām daudz stingrāki – prasījām uzrādīt vērtējumu abos eksāmenos. Proti, ja vēlies kļūt par ārstu, gatavojies savlaicīgi un kārto abus eksāmenus – gan bioloģijā, gan ķīmijā – papildus valsts obligāti noteiktajiem centralizētajiem eksāmeniem. Diemžēl realitāte pēdējos gados lika ieviest izmaiņas – arvien mazāk bija tādi jaunieši, kas būtu gatavi likt abus eksāmenus, turklāt arī citas augstskolas sāka samazināt savas uzņemšanas prasības, mazinot kopējo uzņemšanas prasību līmeni visā valstī. Iebildumi par šādiem mīkstinošiem soļiem nesekoja arī no uzraugošajām valsts institūcijām.

Kā liecina mūsu novērojumi, organizējot sagatavošanās kursus, joprojām ļoti augsta ir skolēnu interese par bioloģiju. To ik gadu RSU kursos paralēli vidusskolas stundām apgūst vairāk nekā 500 jauniešu. Tiesa, ir kritusies interese par ķīmiju, ko iepriekšējo 500 vietā apmeklē ap 400, kas tomēr joprojām ir vērtējama kā augsta interese. Lielā interese arī parāda pretējo – skolēniem skolā pietrūkst papildu zināšanas šajos mācību priekšmetos.

Krītas ne tikai jauniešu zināšanu līmenis bioloģijā un ķīmijā, bet arī fizikā. Jau sākot ar jauno studiju gadu RSU būs spiesta veidot papildu nodarbības fizikā, izmantojot savus mācībspēkus, lai panāktu vienādu zināšanu līmeni fizikā visiem jauniešiem, kas studē medicīnu. Pagaidām vērtējums fizikā nav izšķirošs, lai iekļūtu medicīnas studiju grupās, tomēr fizika ir būtiski nepieciešama profesionāla ārsta izglītībā, lai izprastu dabas un cilvēka fizikālās likumsakarības.

Ko no tā secināt? Lai kādas būtu diskusijas par to, kā veicināma skolēnu interese par dabas zinātnēm – ar eksāmenu kā „pātagu” vai interesi un aizrautību stundu laikā kā „burkānu”, realitāte parāda, ka jauniešu skaits, kas kārto centralizētos eksāmenus fizikā, ķīmijā un bioloģijā, ar katru gadu krītas. Krītas arī šo disciplīnu zināšanu līmenis skolēnu vidū, kuri šajos priekšmetos nekārto centralizēto eksāmenu. Rezultātā papildu slogs ir jāuzņemas augstskolām – gan ieguldot papildu darbu un resursus, lai „lāpītu caurumus” jauniešu zināšanās, gan pārskatot uzņemšanas prasības, lai gan absolventa diploma kvalitāte ir jāsaglabā līdzšinējā – augstākajā – līmenī.

Kāds ir risinājums? Jaunieši ir pragmatiski un izvēlas apgūt tos mācību priekšmetus, kas viņiem sola ātrus un vieglus panākumus karjerā. Kur savā ikdienā Latvijas kontekstā viņš var redzēt fizikas, bioloģijas un ķīmijas izmantojuma jēgu? Mācību priekšmetu popularizēšana ir jāveic ne tikai skolām un augstskolām, bet arī uzņēmumiem, kuros attiecīgo profesiju pārstāvji varēs veidot savu karjeru. Turklāt būsim atvērti pasaulei, tāpēc nav jābīstas uzsvērt, ka šīs zināšanas ir konvertējamas globālajā darba tirgū ārpus Latvijas robežām.”

Papildu informācijai: